Houden mensen meer van dieren dan van mensen?

Als ik zo om me hen kijk zie ik vaak dat mensen tegen dieren liever zijn dan tegen mensen.
Vooral eenzamen mensen kunnen bijna overdreven lief omgaan met hun huisdieren terwijl ze hun eigen buren niet eens kennen.
Zelfs grote criminelen, die moorden plegen en zich met afpersen bezig houden, zijn vaak ongelooflijk lief tegen dieren.
Zijn er dan zoveel mensen die mensen haten?

Toegevoegd na 15 uur:
Het is een waar feest om jullie antwoorden te lezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K
zondag
14 jaar geleden
Je kunt ook mensen heel lief afpersen hoor. Van nabij meegemaakt.

Het beste antwoord

Voor de meeste mensen geldt dit niet. Zij houden echt meer van mensen dan van dieren. Als je aan mensen vraagt van wie zij het allermeeste op de wereld houden, wordt er een meestal persoon genoemd of meerdere personen, omdat men meer dierbaren om zich heen heeft en geen keuze wil of kan maken.

Mensen hebben wel graag iemand of iets om voor te zorgen. Vandaar dat voor eenzame of sociaal geïsoleerde mensen dieren een belangrijke plaats in gaan nemen. Denk hierbij aan de bejaarde met haar kanariepietje, aan de dakloze met zijn schurftige hond met wie hij alles deel wat hij heeft of aan de zonderlinge vrouw die meer dan tien katten in huis heeft tot ergernis van de buren.

Gelukkig is deze groep veel en veel kleiner dan de mensen die normale sociale contacten met mensen hebben en daar soms nog wat huisdieren naast hebben die ook wel belangrijk zijn, maar niet belangrijker dan de intermenselijke relaties.

Als dieren een extreem belangrijke plaats innemen, wordt dit ook als opmerkelijk gezien.
Nu is het wel zo dat voor mensen die wat moeite met sociale contacten hebben de contacten met dieren makkelijker zijn dan de contacten met mensen. Neem de dakloze maar die het gevoel heeft dat hij door de maatschappij uitgekotst is en die één keer een stuk brood met een hond gedeeld heeft en sindsdien door de viervoeter op de hielen gevolgd wordt.
Dieren hebben geen sociaal-kritische houding. Dit maakt het, zeker voor mensen die minder goed in de maatschappij functioneren, makkelijker om mee om te gaan dan bijv. met hun buren, collega's of familie.

Om dierenliefde met mensenhaat in verband te brengen, gaat mij wat te ver. Maar dat mensen liefde nodig hebben is een feit. Als mensen deze liefde niet van andere mensen krijgen, zoeken ze het bij dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Hoe kan ik een specifiek antwoord geven op een generale vraag...

Het kan voorkomen dat mensen compenseren, dat ze niet in staat zijn om hun liefde uit te drukken naar mensen, dan gebruiken ze huisdieren om dat dan weer wel te kunnen... Dat kan en komt zeker voor...

Maar als je de generale vraag stelt: Houden mensen meer dan dieren dan van mensen, dan moet ik een generaal antwoord geven... Nee dat is niet zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lijfspreuk van mensen op wie jij volgens mij doelt is niet voor niets: Als je de mensen leert kennen dan ga je de dieren liefhebben.

Dus denk ik dat dit meer met de persoonlijke ervaringen van de dierenliefhebbers zijn die zij met hun medemens hebben meegemaakt.

Teleurstellingen, ruzies, of zich in de steek gelaten voelen.

Ik denk dat het daar meer mee te maken heeft dan dat ze per definitie meer houden van dieren dan van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik deze vraag op mezelf betrek dan moet ik zeggen dat ik liever voor mijn hond ben dan voor de meeste mensen in mijn omgeving. En dit om de heel simpele reden: Mijn hond is er altijd voor me en luistert altijd naar me. Ook al kijkt ze me dan aan alsof ze zeggen wilt "En wat kan ik met die belangrijke info?" En dat kan ik van de meeste mensen om me heen niet zeggen. Kan me nog 2 verhuizingen herinneren, waarin ik werkelijk alles alleen heb moeten doen...

Maar het feit dat ik bewust vrijgezel(lig) ben wilt niet zeggen dat ik daarmee ook eenzaam ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi voorbeeld, precies wat ik bedoel+1
Een mens houd in het algemeen niet meer van een dier dan van een ander mens. Maar een dier is wel makkelijker lief te hebben. Mensen kunnen zo gemeen en achterbaks zijn/doen. Een dier heeft niet zoveel last van die kuren en accepteerd je zoals je bent. Mensen hebben daar nogal een moeite mee,met accepteren.

Toegevoegd na 1 dag:
Accepteert is het trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier accepteert je zoals je bent!
Zo is het +1
Eén week geleden was het beste antwoord op deze vraag een volmondig 'ja'.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, ik was met vakantie en had er geen idee van dat deze vraag al gesteld was.
Werd ook niet aangegeven bij het stellen van mijn vraag!
Zie het ook niet bij de gerelateerde vragen staan, ze lopen dus achter is me al eerder opgevallen.
Het is inderdaad vrijwel de zelfde vraag!!!
AWM
14 jaar geleden
Wat mij betreft mag dat hoor.
De moderatoren vinden veel meer goed dan vroeger op dit gebied, dus ga rustig je gang!
Diep van binnen wel denk ik.En de reden is vrij eenvoudig.Dieren oordelen niet en nemen mensen zoals ze zijn.Maar ook dieren hebben voel sprieten en voelen ook dat er mensen niet van hun houden soms zie je dat ze dan juist naar die mensen gaan en soms dat ze niets van die persoon willen.Maar als je van dieren houdt hou je van ze omdat ze zijn wie ze ziin.Liefde van dieren is onvoorwaardelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onschuldig wint het altijd van de versleten valig gekleurde valse mens. Kinderen horen dan trouwens wel weer in het rijtje thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen houden meer van andere mensen dan van dieren - vaak, omdat 'men' vindt, dat het om een liefde gaat die op wederzijdsheid berust, tussen twee wezens, die met elkaar kunnen communiceren op een gelijkwaardige wijze.
Bij sommige mensen is dat niet zo goed gelukt - daar is die communicatie spaak gelopen op dubbele agenda's, vooropgezette plannetjes, en beter worden door de ander op een niet eerlijke manier te 'gebruiken''

Je wordt als kind gewaarschuwd voor slechte mensen en bijtende dieren, maar treedt beiden met argeloosheid en vertrouwen tegemoet.

En daar verschillen de dieren en de mensen dan van elkaar : een dier bedenkt geen plannetjes, liegt niet, is eerlijk in het 'hoe het in zijn leven staat', bedriegt niet, en mishandelt niemand geestelijk of lichamelijk.

Kom je in je volle vertrouwen en open argeloosheid mensen tegen die die eigenschappen, eerst mooi verbloemd, wél blijken te hebben, zal je, bezeerder en wijzer, wel uitkijken zonder reserves met mensen om te gaan.
Bij dieren hoeft deze waakzaamheid niet, en kan je je liefde voor hen uiten in zijn pure vorm, zonder dat je angst hoeft te hebben, dat er vroeg of laat misbruik van gemaakt wordt.
En ik denk, dat daardoor sommige mensen hun liefde zó aan een dier kunnen/durven geven, als ze het graag aan een mens of mensen hadden willen geven, als het leven ze niet anders geleerd had.

Als de les dat liefde pijn kan doen, en dat iemand die zégt van je te houden dat helemaal kan spelen, eenmaal geleerd is, is het, denk ik, bijna onmogelijk om die les te 'ónt-leren'.....Zulke lessen krijg je wel van mensen, maar een dier heeft daarvoor het materiaal gewoon niet 'in zich'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Heel goed verwoord dus +1 van mij.
Hoe zou ik niet méér van mijn kat houden dan van volkomen willekeurige mensen? Natuurlijk houd ik meer van hem. Hij is nooit vals en achterbaks. Als ik iets doe wat hij niet wil geeft hij mij een tik of grijpt mijn hand, maar altijd eerst zonder nagels. Maar neem bv de buren: goede, beste brave mensen hoor; nooit een probleem mee. Maar toen ze hier kwamen wonen en bij mij aanbelden om zich voor te stellen heb ik voorgesteld eens samen koffie te drinken om nader kennis te maken. Wilden ze niet. We groeten elkaar vriendelijk buiten en maken ook een praatje over het weer, het blok of de buurt, maar verder komt het niet. Mijn kat, alhoewel zeer schuw -ook tegen mij- toont mij toch zijn liefde en aanhankelijkheid. Hij wacht mij iedere morgen op hetzelfde plekje op en als hij soms op 'n dag niet genoeg aandacht krijgt komt hij zelf langs voor een knuffel. Geef mij maar dieren.
14 jaar geleden
In mijn optiek niet.

Ik let daar ook best op, maar zie toch heel veel hondeneigenaren, die niet goed omgaan met hun hond.

Maar misschien wil ik wel het verkeerde zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het weleens aan iemand gevraagd en die vertelde mij dat ze had ervaren dat een dier haar geen pijn deed.
Dat die haar accepteerde in wie ze was, voor haar op kwam wanneer ze bedreigd werd en haar troostte etc.
Dus blijkbaar voldoen dieren meer aan haar verwachtingen dan mensen.
Of die mensen dan mensen haten?
Die conclusie zou ik niet durven stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen dieren letterlijk de underdog vinden, en de underdog positie wekt vaakt beschermingsneigingen op, denk mar aan baies en puppies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen mensen en dieren is dat dieren onvoorwaardelijk zijn, het maakt hen niet uit hoe je eruit ziet, in wat voor stemming je bent, of je je haar hebt gekamd of niet, etc. Een dier is dus heel puur, heel zuiver en vooral heel eerlijk. En heeft nooit een verborgen agenda. Dat maakt denk ik dat vele mensen liever een dier om zich heen hebben dan een medemens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren geven onvoorwaardelijke liefde. Over het algemeen vragen ze niet veel aandacht; zijn aaibaar en alle lieve dingen die je misschien ooit tegen mensen hebt gezegd of hebt willen zeggen kun je tegen dieren ongeneerd uiten. Ze zijn vaak als het ware een kindje voor vele mensen.