Hoe kunnen we het negatieve sentiment in de wereld (te beginnen in Nederland) ombuigen?

Ik ben zelf best positief ingesteld, maar heb steeds meer moeite zo te blijven, overal om ons heen word je geconfronteerd met pessimisme. Zelf maak ik regelmatig gebruik van het "omdenken" en heb er goede ervaringen mee. Dreig ik in de valkuil van pessimistisch gedrag te vallen, hanteer ik de RET methode.

Ik ben van mening dat de wereld en maatschappij er veel mooier uit zal zien, wanneer (veel) meer mensen zouden "omdenken" en hun energie aanwenden om zaken positief op te pakken. Hoe krijgen we dit nu voor elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geduld is de sleutel. Je moet niet denken dat anderen dezelfde inzichten hebben als jij, op dezelfde tijd als jij, en lopen in hetzelfde tempo als jij.
Ze lopen echter wèl. De radertjes van verandering staan niet stil. Wereldwijd is er momenteel al zo ontzettend veel aan het veranderen in positieve zin, dat je al voorzichtig kunt spreken van een mentaliteitsverandering, een bewustwordingsproces. En een proces is iets dat tijd vraagt, maar het zit in de mens om het resultaat 'gisteren' te willen.
Je bent op de goede weg, maar loopt in een ander tempo dan de mensen om je heen. Gun ze dat eigen tempo. Juist door een liefdevol voorbeeld krijg je meer 'volgers' dan door ongeduld.
Ook hebben we geen idee van de invloed die we op onze omgeving uitoefenen - die wordt pas zichtbaar in situaties die buiten het standaard stramien vallen.
Je zit nu blijkbaar in een dip, maar laat je niet ontmoedigen. Zie deze periode als een mogelijkheid tot leren meer geduld te oefenen. Maak een wandeling door het park en kijk wat er voor moois is. Struin het internet af naar blogs en sites die positiviteit uitstralen. Stel je open voor rust en schoonheid, en vind je kern weer terug.

Hier nog even een hart onder de riem:
"Success is failure turned inside out--
The silver tint of the clouds of doubt,
And you never can tell how close you are,
It may be near when it seems so far,
So stick to the fight when you're hardest hit--
It's when things seem worst that you must not quit."

Voor de volledige tekst: zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

herken het ook ,
komt van de zorgen /onzekerheden die veel mensen te zwaar worden hoe kom ik fin rond .

hou het dan maar eens vol om positief te blijven
denk ook dat de media hier een groot aandeel in heeft .

realistisch gezien is dit omdenken niet 123 opte lossen.
blijf bij je eigen positieve instelling .

probeer ik ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon positief blijven! En dat verspreiden, kettingreactie noeme ze dat :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat wij onze positiviteit zoveel mogelijk moeten doorgeven. Ik weet niet wat de RET methode is (zal ik zo meteen even opzoeken), maar ik zag onlangs op tv iets over Deeksha. Nog nooit van gehoord, dus ook opgezocht. Toen kwam ik bij de website die in de bronvermelding staat.

Er zijn zo veel mensen die geen idee hebben hoe ze hun leven zelf prettiger kunnen maken, alleen al door eenvoudig het 'omdenken' te gebruiken wat jij noemt. Ik loop daar ook vaak tegenaan, tot in mijn eigen gezin aan toe :-s Vandaar dat ik me stellig heb voorgenomen een "Awakening weekend" te gaan doen in Nederland (zie bronvermelding) en volgend jaar naar India te gaan voor de trainers- en verdiepingscursus.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar deze sprak mij persoonlijk heel erg aan, vandaar dat ik het vermeld.

Succes met alles, je staat er niet alleen voor! :)

Toegevoegd na 8 minuten:
P.S. Ik wil de trainingen niet alleen voor mezelf gaan doen, maar vooral om zoveel mogelijk mensen te helpen. Precies om de reden die jij noemt: als veel meer mensen hun 'zaken' positief benaderen, zal de wereld er mooier uitzien. Daar wil ik graag aan bijdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook hier geldt:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Om te beginnen dus alle negatieve opmerkingen tegenspreken.

Voorbeeld:
Als je koopkracht als norm neemt is Nederland het rijkste 'echte' land van Europa. Alleen Luxemburg - eigenlijk een groot uitgevallen bankkantoor - scoort hoger.

Lees meer: http://www.nujij.nl/algemeen/verrassend-nederland-het-rijkste-echte-land-van.12738531.lynkx#ixzz1YU9SmJIm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Positief denken heeft alles te maken met de instelling die een persoon voert...en die is weer gebonden aan zijn karaktereigenschappen... Ik zou ook heel graag anders zien, maar helaas de werkelijkheid is dat je een ander niet kunt veranderen. Dat kun je alleen bij jezelf!!! Dus daarin bij jezelf blijven en de negatieve invloeden van anderen (dus ook de maatschappij) bij diegenen laten. Is niet leuk, is niet makkelijk, maar bedenk dat met elk lichtpuntje dat jij uitzendt er vanzelf wel weer een lichtpuntje op jouw pad komt! En al die lichtpuntjes gaan zich vanzelf herkennen in elkaar, waardoor je een bundeling van licht krijgt, en vroeg of laat houdt het negatieve dan vanzelf op te bestaan omdat het geen gronding heeft...

Het klinkt mss heel vaag, maar dit alles heeft te maken met wetten van oorzaak en gevolg, voor de mens, de massa, en de mensheid en zolang deze wetten nog niet uit gereflecteerd zijn zal er een vorm van negativiteit zijn. Nogmaals er zijn al mensen op de positieve weg bezig en dat breidt zich uit, echter voor alles staat tijd, zo ook voor dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan niet. Dualisme is namelijk een feit. Alles en iedereen zal gechallenged worden. Is het niet je zelf dan is er wel altijd iemand die dat bij jouw gaat doen.