Wat gebeurt er met bijvoorbeeld je hotmailaccount als je komt te overlijden?

En de rest van alles wat je op het internet hebt achtergelaten? Tekst, reacties, inlogcodes, foto's e.d.? Blijft dat eeuwig bestaan?

En als de familie wil dat er niets meer over je te vinden is op het internet, kan dat überhaupt?

Toegevoegd na 43 seconden:
Geen suggesties, maar feiten a.u.b.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al eerder gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-email-adres-nooit-gebruikt.55084
VRAAG GEMELD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zelf( van tevoren) een' virtuele begrafenis' regelen.
Daar is een speciale site voor.
Dan worden al deze dingen opgeheven en gewist na je overlijden,als je dat wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karena: vertel verder, is daar dan een site voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karena, ik ben ook wel benieuwd naar die website. Gaan zij dan naar informatie van een overledene zoeken op het internet en gaan zij dan voor de nabestaanden regelen om het eraf te krijgen? Want niemand kan zomaar iets van een website van een ander verwijderen.

Het beste antwoord

Erfenis inclusief Hotmail-account?
2 oktober 2007, 8:48 | Contracten
Kun je bits erven? Eva Visser, advocaat bij Stibbe, bespreekt de vraag of webmail-aanbieders verplicht kunnen worden tot afgifte van informatie uit een e-mailaccount, indien de gebruiker van dat account is overleden.

Aanleiding voor de vraag was de Amerikaanse zaak Ellsworth vs. Yahoo, waarin de ouders van een overleden militair toegang wilden tot diens mailbox. Yahoo weigerde dat, en wees op de algemene voorwaarden die een gerechtelijk bevel eisten. Probleem daarbij was dat het account na 90 dagen zou worden opgeheven. Uiteindelijk werd de zaak geschikt.

In Nederland valt het afgeven van zulke informatie onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar de bescherming vervalt met het overlijden van de persoon in kwestie. Wat dat betreft is er dus geen probleem.

Wat wel vaak een probleem is, is dat de contracten met de e-mail providers meestal geen regeling over dit onderwerp bevatten. Maar, schrijft Visser, in het algemeen is het zo dat de nabestaanden de contracten van de overledenen overnemen, en op die grond zouden zij dus toegang moeten kunnen krijgen tot het webmail account. Alleen, hoe komen ze dan aan het wachtwoord? Volgens Visser zou uit de redelijkheid & billijkheid, het grote vangnet in het recht, moeten volgen dat de provider in die situatie mee moet werken door het wachtwoord op te sturen.

Het artikel staat als PDF online bij Stibbe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die blijft bestaan tot Hotmail stopt, en volgens mij worden mailadressen na X jaar inactiviteit automatisch verwijderd.

En dat er niets meer over je te vinden is, is onmogelijk.
Je kunt webmasters van sites waar iets over de overleden persoon op staat wel benaderen met de vraag het te verwijderen, maar ze doen het echt niet allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel zal altijd op het internet blijven staan. Je familie kan wel proberen contact op te nemen met de beheerders van een bepaalde website om te vragen of zij de foto's en informatie van de overledene kunnen verwijderen. Maar wat eenmaal op internet staat, is in de meeste gevallen moeilijk er weer vanaf te krijgen.

Wat handig kan zijn is om een lijst te maken van websites waarop je een account hebt, met gebruikersnaam en wachtwoord erbij. De familie weet dan waar de overledene actief was op internet en kunnen misschien eenvoudiger een account laten verwijderen als ze het wachtwoord van dat account hebben. Aangezien veel websites wel een mogelijkheid hebben om handmatig je account te laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, by Hyves is het bijvoorbeeld zo dat je de overlijdensakte moet kunnen tonen. Zij zullen dan het Hyves account de status "In Memorium" geven, met minder opties. Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer de gebruiker een berichtje sturen.
Hotmail wordt nadat je het voor een lange periode niet hebt gebruikt verwijderd, bestaat dus niet meer. Teksten en reakties blijven bestaan zolang de site online is. Wanneer de www van het web verdwijnt kan je het nog wel op google en andere zoekmachines vinden, maar wanneer je de site dan aanklikt kan deze niet geladen worden en krijg je dus eigenlijk niks te zien. Wanneer de familie wil dat er niets meer over je te vinden is kan dit dus niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik eens op zoek was naar informatie over een schrijver, kwam ik bij google uit op een site in Facebook. Die site was er niet meer. Later zag ik dat die schrijver niet meer leeft.
Wie verantwoordelijk was voor de verwijdering weet ik niet. Later ben ik het vaker tegengekomen dat van overleden mensen informatie van internet wordt gehaald.
Van een beroemd persoon wordt uiteraard niet een bestaande wikipedia site verwijderd.
Maar het omgekeerde kan ook. Er is een site waarop je van veel begraafplaatsen in Nederland informatie kan vinden over overledenen met een afbeelding van hun grafsteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is inderdaad om een lijstje met gebruikersnamen en wachtwoorden te maken b.v. in Word en op te slaan op een cd'tje voor evt nabestaande,die kunnen dan veel accounts verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet zo praktisch om het op een cd te zetten (tenzij je het op een rewritable cd zet). Als je ergens een nieuw account aanmaakt moet je elke keer weer het Word document aanpassen en opnieuw op de cd zetten.
nou een erg voorbeeld, mijn ex is komen te overlijden, en pak hem beet 1 jaar later kreeg ik allerlei advertenties van haar adres over allerlei sites..

hoogstpersoonlijk achter die sites aangegaan.. want ik ben denk niet de enigste die die spam kreeg, van een overleden dierbare....

flink stennis geschopt bij de "live support" (een chinese dame..) en die is best geschrokken toen..