Waarom is er zo veel verbaal geweld op het internet?

Op websites als Youtube en verreweg de meeste forums waar geen moderators aanwezig zijn staan de reacties propvol scheldpartijen, vernederingen en bedreigingen.
Meestal geplaatst door mensen die dat in het echte leven nooit zouden doen.

Dit betekent dus dat als de remmingen van beleefdheid wegvallen, en anonimiteit overheerst, we elkaar graag de huid volschelden.

Mijn vraag is nu, waar komt die drang vandaan?
Zit die in onze natuur, of is het een reactie op iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag! Dit vraag ik me al jaren af... Waarvoor is het toch nodig mensen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag reistebrein!!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede vraag + Ik irriteer me er mateloos aan en vraag het me ook af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo een soort vraag had ik ook gesteld hier maar werd verwijderd door redactie. Mensen zijn anoniem op internet dus zeggen ze van alles zonder consequenties, je kan vrij beledigen, schelden, onfatsoenlijk gedrag tonen uitdagen met onzinnige opmerkingen zonder maar een iemand in zijn ogen te kijken. Ik vind het persoonlijk erg kwalijk en moet mij zelf echt in houden om niet te reageren op zulke mensen. Het is voor sommigen een soort van sport, uitlaatklep geworden om hun frustraties/ei kwijt te raken. Zal vast met dagelijkse stress te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je vraag, hier gebeurd het helaas ook zag ik dit weekend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ goeie vraag!

Het beste antwoord

ik denk competitie dwang met het oog op je eigen plekje in het geheel. (zie link)

factoren die mee kunnen spelen:
gebrek aan respect, empathie en waardering voor een persoon.

onzeker over zichzelf (beter voelen door anderen in de stront te trappen)

niet kunnen verkroppen/omgaan met het idee dat anderen niet zijn/denken zoals hun dit doen.

niet om kunnen gaan met frustratie

de wetenschap dat je lekker anoniem en afgeschermd iemand kan kwetsen zullen dit soort mensen deze kans benutten/uitbuiten.

gebrek aan zelfbesef en niet kunnen beseffen dat dit ALLES zegt over hun, en NIETS over een ander.

daarbij komt dat als je in een groep bent en massaal dit gedrag vertoont (versterkt elkaar) het helemaal ego strelend is.

maar waarom die drang vraag je.

ik denk dat het mogelijk te maken heeft met 'heersen' en macht. vanaf de tijd dat wij hier rondliepen met een knuppeltje op onze nek waren macht en heersen DE ingredienten om te kunnen #ZIJN# en ons staande te kunnen houden, te kunnen overleven.
men moest concureren. persoonlijk denk ik dat de drang die dit mogelijk kan maken aangeboren is, en nog steeds in de mens zit.

het is m.i. een feit dat enkelen nog tekenen vertonen van onze voorvaderen. soms denk ik dat enkele personen een stapje in de evolutie hebben overgeslagen. (ergens bij communicatie, leren samenwerken waarschijnlijk)

dan is het lastig om je staande te houden en te overleven in het grote geheel, en is dit de manier om jezelf toch nog als heerserd typje te kunnen zien. (over de rug van anderen)

het is een soort van uitlaat klep om je eigen frustraties te uiten als je geen vat hebt op je eigen leven. schelden is misschien niets meer dan spiegelen van wat je over jezelf denkt, en het (indirect) weergeven (soms woordelijk) van de problemen waar je ZELF mee zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij is het een mengeling van frustraties, algemeen kuddegedrag, een hype onder met name de jeugd en het bewust willen krenken/vernederen van zwakke personen die dit 'en persone' niet durven of mogen. Het gebeurt voornamelijk onder de jeugd en het lijkt wel een teken van deze tijd. Normen en waarden verdwijnen langzaam maar zeker en velen durven niet meer te corrigeren. Dit houdt dit gedrag in stand.
Juist door de anonimiteit reageren de vele fora zich zo af.
Helaas heerst er veel intimidatie en dat zorgt dat het sociale controlegedrag niet meer durft in te grijpen.
amc
12 jaar geleden
schelden op internet gebeurt vaak en kun je niet verkomen. mensen voelen zich zekerder als ze dat doen en het word een 'gewoonte'. mensen proberen zo om iedereen te 'bekeren' om bepaalde onderwerpen. er word grof over een bepaald iets gesproken, er komen *wat ik persoonlijk heel erg vind* ziektes als tyfus en kanker in voor. bij sommige gaat dit vanzelf, ik zeg ook zonder dat ik er bij nadenk 'f**k' of 'kut'. ben nog jong en ik ben ontstoken door mijn omgeving. er valt niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, een echt antwoord op het waarom geven kan ik niet. Ik ken er geen onderzoek naar. Wel kan ik zeggen wat ik voel.

Een vermoeden heb ik wel...het is voor velen lastig om onder (geschreven) woorden hun mening naar voren te brengen. En omdat de "debating" kwaliteiten te wensen over laten raken ze gefrustreerd en gaan daardoor schelden.
Zo overtuigd als ze zijn van hun gelijk en de onwil van anderen om dat in te zien, zo slecht kunnen ze hun idee van gelijk beredeneren en verklaren.

Ik heb mezelf en mijn kinderen opgevoed met het principe dat ik "anoniem" niets zal schrijven/zeggen dat ik niet ook als ik tegenover iemand zit zal zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die mensen in het 'echte' leven hun frustraties niet genoeg kwijt kunnen en die dan dus anoniem op internet kwijt willen.. Dit is gewoon een theorie, maar het lijkt me dat dit wel iets van logica heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een afspiegeling is van onze samenleving .
De hele maatschaappij is gewoon verhard en dit zie dus op het internet .
Er is bijna of zelden nog respect voor elkaar ik zelf denk ook door
Het hele debat van vrijheids van mening .
daar door denken mensen dat alles maar mogen doen en zeggen tegenwoordig dit zie bij elkaar chat site of vrienden site zoals hyves myspace facebook al moet zeggen zijn wij nederlanders toch wel stukje erger.
Sorry dat ik zei maar aangezien ik zelf ook game speelt en dit met meerder spellers uit europa valt me dit heel erg op.
Ik denk dat met opvoeding en onze geschiedenis temaken hebben .
Macht, frustratie ,en denk ook een soort na aap gedrag wat jannetje doet kan pietje ook.
Ik zelf vind gewoon dat sinds Fortuin en Wilders een grootte groep zich veel en veel zo uit .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alleen op internet, alles is anders nu. ik kan het wel vertellen aangezien ik zelf ook jeugd ben. en het is wel waar, ik geef toe dat ik zelf soms ook scheld of onbeleefd ben maar op internet doen vind ik erg zwak.

het komt vooral om stoerder te worden. hoe meer je scheld, vloekt, hoe grotere mond tegen de leraar, hoe vaker je moet nablijven, jup dat maakt je stoerder. ook op internet.

het kan iemand zijn die het voor de grap bedoelt, aangezien je in het echt bv een vriend van je iets kunt noemen en met hoe je het uitrpreekt snap die gene het wel hoe je het bedoelt, voor de grap of echt. je kan niet weten hoe die gene het bedoelde als je het zo leest.

ik vind het echt erg. een jonge uit me klas spijbelde om wiet voor een vriendin te regelen en toen kwam ze stoned de klas binnen. ze zijn beide gewoon 13. het gaat de laatste tijd alleen voor de ''stoer''

hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gelegenheid maakt de dief. Op internet ben je anoniem (althans dat denkt men). Zo kun je lekker je ongenuanceerde borrelpraat spuien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn vaak mensen waarvan je het in real-life totaal niet zou verwachten. Vaak zelfs heel verlegen mensen die in real-life nergens iets te vertellen hebben of vaak uitgescholden worden en op internet dit bij anderen afreageren....hun ei kwijt kunnen zogezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo een soort vraag had ik ook gesteld hier maar werd verwijderd door redactie. Mensen zijn anoniem op internet dus zeggen ze van alles zonder consequenties, je kan vrij beledigen, schelden, onfatsoenlijk gedrag tonen uitdagen met onzinnige opmerkingen zonder maar een iemand in zijn ogen te kijken. Ik vind het persoonlijk erg kwalijk en moet mij zelf echt in houden om niet te reageren op zulke mensen. Het is voor sommigen een soort van sport, uitlaatklep geworden om hun frustraties/ei kwijt te raken. Zal vast met dagelijkse stress te maken hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusjes nodig haha