Is de naam Hitler verboden?

Is de naam (als voornaam, en/of achtternaam) verboden?

Onze leraar zegt van wel, maar welke bron bevestigt dit? En waarom? Een nieuwe wereld, is nieuwe kansen, is betere personen.. Da naam zou dus eigenlijk geen probleem moeten zijn (objectief gezien).

Maar terug naar mijn punt, is de naam verboden?

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb iemand gekend, oud collega, Nederlander, geboren ergens in de jaren 1960, die Adolf heette, en zo ook wenste te worden aangesproken. Zover ik weet was hij geen (neo) nazi of zo, in ieder geval nooit iets van gemerkt. Deed gewoon keurig zijn werk, nooit problemen mee.

Het beste antwoord

Als je Hitler heet, heet je Hitler ; daar kun je weinig aan doen. Je achternaam kies je niet.

Wel komt de naam nog erg weinig voor, omdat na de oorlog veel Hitlers hun naam hebben veranderd in danwel een heel andere naam, danwel een andere schrijfwijze (zials Hiedler).

Ongetwijfeld is dat ook omdat je absoluut te maken krijgt met vooroordelen (sollicitaties, kinderen op school, zelfs je kansen op de huwelijksmarkt) en flauwe grapjes. Dat geldt natuurlijk voor meer achternamen, maar deze is wel ERG beladen.

In Nederland zullen ze bij de burgerlijke stand in principe (proberen te) weigeren als je je kind als vóornaam Hitler wil geven, maar uit Amerika ken ik minimaal één geval waarin dat is gebeurd. Dat jongetje is dan ook regelmatig in het nieuws, bijvoorbeeld omdat de bakker zijn naam niet op zijn verjaardagstaart wil schrijven. De naam Adolf is en was ZO wijd en zijd bekend en gebruikt, dat die nog altijd veel voorkomt, al zullen er ook veel mensen zijn die hem bewust vermijden.

Wel is de naam Hitler op heel veel sites, game-communities en fora verboden als Nickname - en terecht ; zulke sicko's kun je missen als kiespijn.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/duitsers-adolf-heten.33039
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat Hitler zelf niet gebruikt mag worden. Het zou ook wel een beetje vreemd zijn. Adolf kan natuurlijk wel.
Adolf is trouwens wel verboden geweest :

Sedert de Tweede Wereldoorlog is de naam Adolf zeer impopulair, omdat Adolf Hitler zo heette. In Duitsland was de naam tot 2007 wettelijk verboden. In 2007 werd het verbod opgeheven omdat Adolf een veelvoorkomende familienaam was en veel Duitse ouders hun zonen toch naar een vader of grootvader wilden noemen. De in Duitsland gangbare verkleinversie is "Adi", en soms ook "Dolf". Wanneer een Nederlander Dolf heet is dit meestal afgeleid van de naam "Rudolf".

-Wikipedia ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ben ik inderdaad al van op de hoogte, maar ''Hitler'' is weer een tikje erger.. Vandaar ook mijn vraag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw noemt haar kinderen Adolf als ze dwars zijn, wist niet wat ik hoorde de eerste keer.
in amerika mag het in ieder geval wel.

ben het wel eens met de kerel in het artikel dat het een vorm van kindermishandeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een baby bij de burgerlijke stand wordt aangegeven zal meteen de naam worden vastgelegd. De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaald of een naam wel of niet mag. Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld. Zo mag je bijvoorbeeld een achternaam niet als voornaam geven, tenzij het ook een veelgebruikte voornaam betreft.

Bijvoorbeeld: als voornaam 'naaktgeboren' zal worden geweigerd omdat het een achternaam is. Willem Willemse mag bijvoorbeeld weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar beslist de ambtenaar van de burgerlijke stand over bij aangifte van de geboorte.
Ik denk zelf (kan er geen bron van vinden) dat het niet wettelijk verboden is om een kind Hitler te noemen maar dat de Gemeentelijke Richtlijnen daarin helemaal duidelijk zullen zijn voor de betreffende ambtenaren.

M.a.w. afgezien van het feit dat ik het misdadig vind om een kind te vernoemen naar de grootste volkerenmoordenaar aller tijden zullen er gelukkig nog voldoende mensen zijn om te voorkomen dat onschuldige kinderen met die nagedachtenis moet rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uit Oostenrijk geëmigreerde familie waar de reclameposterschilder Adolf een kleinzoon van was heette echter Hister - maar dat was in toenmalig Duitsland een scheldnaam voor een varken. Opa Hister liet daarom zijn familienaam meteen wijzigen in Hitler anders kwam hij het land al niet eens in!
Als achternaam mag Hitler in ons land niet door Nederlanders hergebruikt worden: dit is om emoties bij sommige Nederlanders te voorkomen maar in Duitsland is het een heel normale familienaam.

Dito het door professor Haushofner geschreven 'Mein Kampf' waarvan in Nederland allèèn het drukken of veelvuldig verspreiden is verboden - maar dat was niet vanwege de inhoud maar vanwege schending van het auteursrecht want "doctor" Adolf was een volslagen analfabeet die zijn eigen naam niet eens kon spellen - desalniettemin kende hij wél Hebreews als zijn broekzak!
Professor Haushofner werd ook in Neuremberg opgeroepen, echter als getuige en niet als verdachte waarbij men hem de schaar en lijmpot uit Hitlers cel werden getoond die zijn manuscript tot opbouw van een economisch herstelbaar Duitsland zo verminkt had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag niet voor respect voor de slachtoffers van de 2e wereld oorlog al mag de achternaam Hitler niet verboden er is ook een voetballer met de achternaam Hitler (in het buitenland) ik weet zijn voornaam niet maar hij deed mee met het wk