Zowel "Alles goed?" als "Veel goed?" zijn geen goede Nederlandse zinnen.

Een grammaticaal correcte zin voldoet aan het criterium dat er een onderwerp en een gezegde in moet zitten.
"Alles goed?" is eigenlijk een verbastering van: "Gaat alles goed met je?"
"Veel goed?" zou dan een verbastering moeten zijn van: "Gaat veel goed met je?" Maar veel wordt niet als z.n. gebruikt. Dus dan wordt het "Gaan er wel veel dingen goed met je?". Dit laatste is wel grammaticaal correct, maar klinkt vreemd in de oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij het Beste idee van Nederland willen ze dat erin gaan krijgen ja. Volgens mij is het vooral een expirimentje, om te zien of ze met zoiets hetzelfde kunnen bereiken als wat ze bij 'goeie moggel' konden.
"veel goed?" is op zich niet fout. is ook geen complete zin.
Ik blijf "alles goed?" mooier vinden.

Toegevoegd na 14 minuten:
(zie onderstaande link en desnoods op de zaterdagavonden het vervolg op tv)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, grammaticaal klopt dat niet. Als je 'alles' wilt ontwijken kan je beter "hoe gaat het" vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Veel goed... Veel fout... Weinig goed... enz.
't komt even vreemd over, maar eigenlijk is 'Alles goed' net zo vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij wanneer je tegen iemand zegt "veel goed" dat deze persoon aan een examen o.i.d. heeft meegedaan.

Maar ja, als iemand zegt; "he, alles goed", kun je ook antwoorden met "nee 2 fout".

"alles goed" en "veel goed" zijn gewoon verkorte zinnen.
Alles goed = Gaat alles goed met je.

Dan zou "veel goed", wanneer je het dus zou veranderen,
"Gaat veel goed met je" worden.

Dus nee, lijkt me niet correct.