Wat zeggen de regels van de etiquette over uitpakken, wel of niet?

Stel, je krijgt ter gelegenheid van ... , van iemand een fles. Ingepakt. Moet je die nou wel of niet meteen uitpakken en/of kijken, of bedank je voor de gift en zet je hem zo weg?
Ik weet nooit wat ik precies doen moet.
Hetzelfde met een gesloten envelop of met een cadeaubon. Niet openen lijkt erg ondankbaar; wel openen ziet er nieuwsgierig of zelfs hebberig uit.
Wat zegt de etiquette hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Je kunt altijd even aan de persoon vragen, mag ik in de envelop kijken, of vind je dat ik dat niet moet doen? Of bij een fles wijn, dan kan dat ook... En dan heb je weer wat te zeggen op momenten dat je dat moeilijk vindt... Spreek je gewoon spontaan uit, dat is de beste raad die ik je kan geven en de persoon zal zelf wel aangeven wat hij het fijnst vind en dan doe je het nooit fout... Lekker toch...
Dus ongeacht wat de etiquette (de ander dus) ervan zegt, spreek je altijd uit... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik worstelde hier ook mee en heb het een keer aan mijn tante gevraagd. Zij staat nogal op etiquette. Volgens haar is het in Nederland gebruikelijk om alles te openen, zodat je kan laten zien hoe blij je ermee bent en meteen kan bedanken. Dus ook als het een envelop met geld of kadobon is.
Wat ik zelf wel doe in dat laatste geval is dat ik en de schenker weten om welk bedrag het gaat maar omstanders niet. Ik 'spiek' dus even in de envelop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat de etiquette is, dus probeer me maar zo vriendelijk mogelijk op te stellen.
Ik vind he persoonlijk raar om in een envelop te kijken, dus bedank dan maar hartelijk en laat de envelop dicht. De wijn maak ik wel open om dan verheugd uit te roepen wat een heerlijke wijn dat is; precies mijn smaak ;-)
Tenslotte gaat het niet om de hoeveelheid of grootte van de gift, maar om het feit dat iemand moeite heeft gedaan je iets te geven.
Overigens geef ik zelf nooit een envelop met geld, ik vind dat zo overkomen alsof ik voor de drankjes en hapje betaal die ik die avond ga nuttigen. Liever neem ik de moeite om iets voor de gastvrouw/heer uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan natuurlijk op de vraag wat je wilt hebben,geantwoord worden,geef maar geld. Maar persoonlijk vidt ik dat ook erg onpersoonlijk!
Bij de meeste feesten en verjaardagen waar ik kom wordt geld gegeven,en blijft de envelop dicht.
bij cadeau,s is het meestal anders deze worden uitgepakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik altijd doe:

Kado's pak ik uit. Een fles wijn is ook een kado, dus die fles pak ik ook uit. Ik ben er dan altijd blij mee.

Een envelop open ik niet, tenzij de gever aangeeft dat ik erin moet kijken (soms zit er een mooie kaart bij of zo). Ik leg de envelop, onder dankzegging, ongeopend terzijde. Ik weet dus ook niet of er waardebonnen of geld in zit.

Soms heb ik het gevoel dat ik wel in de envelop moet kijken - dat zijn dingen die je dan "voelt". Dan doe ik geen diepgaand wetenschappelijk onderzoek, maar kijk ik even snel wat de inhoud is. Als er meerdere briefjes geld of meerdere waardebonnen inzitten, weet ik dus niet hoeveel het precies is - maar dat vind ik ook niet belangrijk.

Hoe dan ook, áls ik al in de envelop kijk, doe ik dat zo dat ik de enige ben die weet wat erin zit. Ik haal de inhoud er zeker niet uit. De envelop gaat weer dicht en wordt terzijde gelegd.

Toegevoegd na 21 seconden:
Anderen in mijn vriendenkring doen het ook op dezelfde manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontvanger van een cadeau maakt het cadeau meteen open. In Nederland is het uitstellen van uitpakken onbeleefd. Vind je het cadeau niet leuk, bedank dan voor het feit dat je een cadeau krijgt, en niet voor het cadeau zelf.
Krijg je een cadeau dat je al hebt, dan kan je dat gewoon zeggen: “Wat leuk om een boek van je te krijgen! En je hebt m’n smaak zo goed ingeschat dat ik dit boek al heb! Zou ik het kunnen ruilen?” of iets dergelijks. Ga je op bezoek bij iemand, neem dan geen fles wijn mee, zéker niet op een verjaardag. Denk je soms dat je gastheer of –vrouw niet gefortuneerd genoeg is om je rijkelijk te voorzien? Neem eerder een mooie bos bloemen mee.
Een fles sterke drank, of een fles champagne kan wél, mits deze laatste goed gekoeld is. Daarmee geef je aan een toast te willen uitbrengen op de gastheer.