Waar komen de benamingen "John Doe" en Jane Doe" vandaan? Wie heeft ze bedacht????

Deze worden in Amerika gebruikt voor overleden mensen waar ze de naam niet van weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23K

Het beste antwoord

"John Doe en Jane Doe zijn twee termen die in Engelstalige gebieden (vooral in de Verenigde Staten) worden gebruikt om een anoniem persoon aan te duiden. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de verdachte of het slachtoffer in een juridische tekst, om de identiteit van de betreffende persoon te beschermen. Maar het kan ook gebruikt worden als personificatie van 'een willekeurig persoon'."
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Doe

"The name "John Doe", often spelled "Doo," along with "Richard Roe" or "Roo" were regularly invoked in English legal instruments to satisfy technical requirements governing standing and jurisdiction, beginning perhaps as early as the reign of England's King Edward III (1312–1377)."
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Doe

Dus ooit is die naam ontstaan in Engeland, maar blijkbaar is niet precies duidelijk hoe, zoals we hier ook zulke termen hebben waarvan de oorsprong niet duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vanuit engeland in de middeleeuwen. John Doo, John Doe, John Roe. Gewoon bedachtte namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorsprong ervan ligt in Engeland in de dertiende eeuw. De naam werd gebruikt in rechtsdocumenten om de identiteit van getuigen te beschermen. Maar de idee om een alias te gebruiken is nog veel ouder want de Romeinen deden dat al in hun rechtszaken.
De naam John Doe is waarschijnlijk gekozen omdat hij nietszeggend is. Vele andere volkeren hebben hun eigen variatie erop: bijvoorbeeld in het Chinees is het Mou Mou en in het Arabisch Fulan ibn Fulan al-Fulani.
De naam wordt in eerste instantie gebruikt om een ongeïdentifeerd persoon aan te duiden. Door een nietszeggende naam te gebruiken kunnen gegevens over de persoon uitgezocht worden zonder dat mensen erdoor in verwarring raken.
Amadea