Is er weleens gebeurd dat tijdens een vliegtuig vlucht de piloot opeens doodviel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja zeker isdat wel eens gebeurt. Gelukkig vliegen er daarom copiloten mee.

Toegevoegd na 39 seconden:
Kijk maar eens naar de link

Toegevoegd na 3 minuten:
Blijkt dat niet op alle vluchten een copiloot mee vliegt;

Afgelopen nacht heeft een Boeijing 777 een noodlanding in moeten zetten nadat de 61-jarige Amerikaanse piloot was overleden. De twee co-piloten hebben het vliegtuig veilig naar bestemming gebracht.

De piloot van vlucht CO61 stierf vermoedelijk aan een hartaanval. Hij werkte al twintig jaar bij Continental. Het toestel was onderweg van Brussel naar het Amerikaanse Newark (New York) toen de piloot boven de Atlantische Oceaan overleed. Vanwege deze uitzonderlijke gebeurtenis, besloten de verkeersleiders in Newark het vliegtuig voorrang te geven bij het landen. De 247 passagiers kregen pas bij aankomst te horen dat de piloot was overleden.

Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat een piloot overlijdt tijdens een vlucht. In april 2009 neemt een passagier het stuur over nadat de piloot van het tweemotorige vliegtuig is overleden in zijn stoel. De passagier en vier andere inzittenden maken een veilige landing met behulp van de luchtverkeersleiding van Southwest Florida International Airport. Tijdens een vlucht van British Airways naar Cyprus in februari 2008 werd een noodlanding ingezet in Istanbul nadat één van de piloten overleed. Ook tijdens een vlucht van Houston naar Puerto Vallarta in Mexico overlijdt een piloot vlak na het opstijgen. Het vliegtuig met 210 passagiers landt veilig op McAllen-Miller International Aiport in Texas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, al die gevallen die je hier noemt liepen goed af, wauw. Goed om te weten dat vliegen met een dode piloot nog best redelijk veilig is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar ;-)

Andere antwoorden (3)

Jazeker. Daarom is er ook altijd een co-piloot bij passagiersvluchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een sportvliegtuig heb je wel geen co piloot, en dan weet ik dat dit desastreuze gevolgen zal hebben, voor de piloot, en ook voor de persoon die zich mogelijks op de plaats van de impact zou bevinden,

ik herinner mij nu direct geen geval, maar wel van een Russisch gevechtsvliegtuig dat op automatische piloot vloog en zonder benzine kwam te vliegen boven het Belgische luchtruim. en zich in een boerderij boorde met iemand erin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is, ondanks de intensieve medische controles, inderdaad meerdere malen gebeurd.

Daarom ook is bij de burgerluchtvaart een co-piloot verplicht aanwezig.

Toch bestaat dan altijd nog de (geringe) mogelijkheid dat ook die co-piloot iets ernstigs overkomt.

Echter de kans daarop wordt zodanig klein geacht, dat ze verwaarloosbaar is.

Groet,

Ton