Waarom ziet het vredesteken er uit zoals het er uit ziet?

namelijk een cirkel met een drietandige vork?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het symbool, het vredesteken werd in 1958 ontworpen door Gerald Holtom, een Britse ontwerper en kunstenaar. Hij deed dit in opdracht van de vredesbeweging die een campagne voerde voor ontwapening van kernwapens. Het symbool is afgeleid van de "Semaphore Flag Signalling System". De verticale streep is "D" voor "Disarmament" en de twee schuine strepen naar beide zijden zijn "N" voor "Nuclear", "U" voor "Unilateral."
Het teken door Holtom gestileerd en ontworpen is echter al van veel oudere datum, het symbool in de cirkel is de omgekeerde Algiz rune. Algiz staat bij velen voor het leven, de omgekeerde Algiz voor de dood.

In de moderne tijd wordt deze Yr-rune als de doodsrune gebruikt. Bij nazi's werd en wordt de Yr-rune als alternatief gebruykt voor het christelijke kruis. Het vredesteken zou "overgenomen" zijn van het gebroken, ondersteboven hangende kruis dat in Keizer Nero's tijd een symbool was voor de Christenvervolging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel maar goed

Andere antwoorden (2)

Dit is een internationaal symbool. De verticale streep staat voor "D" voor "Disarmament" en de schuine strepen staan voor de N van nuclear en de U van Unilateral. Het teken kan gezien worden als een levensboom die op zijn kop staat.

er zijn overigens meer vredestekens, maar die hebben meer te maken met bepaalde geloofsovertuigingen (zie bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vredesteken word ook wel het Ban de Bom-symbool genoemd.
Iedereen kent wel het ‘Ban de Bom’ symbool met 4 spaken.
Dit symbool is in 1957 ontworpen door Gerald Holtom voor de Aldermaston-mars tegen atoomwapens.
De ontwerper kwam tot dit ontwerp door zijn wanhoop.
Hij vertelde:"Ik tekende mijzelf - als wanhopige enkeling - met de handen, palmen naar buiten en naar beneden uitgestrekt op de manier van Goya's boer voor het vuurpeloton.
Ik bracht de tekening terug tot lijnen en trok er een cirkel omheen.“

De ontwerper realiseerde zich dat dit symbool omgedraaid de levensboom op zijn kop was.
Daar waar de levensboom een symbool van hoop en herrijzenis is, geeft zijn symbool weinig hoop en is dan ook unilateraal te noemen.