Wat is het verband tussen de cultivatietheorie en de socialisatie van mensen?

cultivatie theorie is dat de televisie een dominante rol spelen in het overdragen van cultuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Heel in het kort: mensen vormen hun gedrag, meningen, zienswijzen enz. doordat ze die bewust en onbewust van andere mensen in hun omgeving overnemen. Dat noemen we socialisatie.

Volgens George Gerbner nemen we niet alleen echte mensen als voorbeeld, maar ook personen en voorstellingen die we op televisie tegenkomen. Zo zouden mensen die veel naar actiefilms met gewelddadige helden kijken sneller het idee hebben dat geweld geoorloofd is om conflicten op te lossen.