Wij hebben het meestal over 'dé' maatschappij, maar hoeveel andere zijn er eigenlijk op aarde?

Ik vind het een beetje vreemd dat 'dé' maatschappij zoveel clubleden heeft. Hoe zit het met die andere? Hoeveel zijn het er dat? En waarom sluiten de meeste mensen zich bijna automatisch aan bij 'dé' maatschappij?

Toegevoegd na 11 minuten:
Dé maatschappij slaat misschien vooral op de Westerse maatschappij, waartoe wij onszelf doorgaans rekenen, maar op welke manier hebben wij dat kenbaar gemaakt? Was dat een vrije keuze of werden wij daartoe gedwongen? Kunnen wij bijvoorbeeld beslissen dat wij voortaan tot een andere maatschappij willen behoren, of eventueel zelfs tot géén maatschappij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben het in Nederland ook altijd over DE overheid. Toch zijn er wel degelijk meerdere overheden (gelukkig)
maar hiervan zijn de grenzen heel wat duidelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag!
(Vooral zonder de toevoeging...)

Het beste antwoord

Maatschappijen zijn er naar mijn oordeel miljoenen. Als je in Nederland je lid noemt van de maatschappij dan voel je je verwant met bijv. de gewone man in de straat. Je kunt ook verwantschap voelen met een kerkgenootschap en dan ben je lid van deze maatschappij. Je bent bijv. Nederlander en je bent automatisch verwant met deze Nederlandse of Friese of bijv. Zeeuwse maatschappij. Zo kun je dit begrip uitbreiden tot je miljoenen maatschappijen hebt. Dus DE maatschappij is iedere groep mensen waar jij je verbonden mee voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het woord maatschappij vrouwelijk is en niet onzijdig. Daarom heb je het over 'de maatschappij' en niet over 'het maatschappij'. Er is maar één maatschappij, en dat is dus de maatschappij. Alle mensen samen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap de minnen hier niet...:S
dus plus van mij
je sluit je niet aan bij 'de' maatschappij, zoals je dat doet bij een club, of een organistatie, want de grenzen ervan zijn ook niet zo duidelijk als bij een club, organisatie of land.

Het begrip maatschappij valt hierdoor grotendeels samen met de notie samenleving, maar legt meer de nadruk op de institutionele, ordenende aspecten van de samenleving: de staat en de staatsapparaten. Daarmee is het ook een meer territoriumgebonden begrip dan samenleving.

Maar je bent bijna automatisch een deel van 'de' organisatie, want je doet mee aan de geld stroom, je gaat werken, waardoor de overheid geholpen wordt (belasting).
je kan het zo gek niet verzinnen en je kan het in het kader van: voor 'de' maatschappij zetten.

toch moet een samenleving steeds vorm gegeven worden. Deze vorm kan als het ware veranderen. Dit in tegenstelling tot een samenleving waarin men (mogelijk tegen wil en dank) in geboren wordt.

De maatschappij kan je dus ook voor een deel veranderen. Door jouw gedrag kunnen mensen in je buurt heel nors worden, maar ook juist heel vrolijk en blij.

Dus ik zou zeggen, met dit in je achterhoofd, maak er wat moois van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord! Zeer begrijpelijk.
En gelukkig niet geheel letterlijk gekopieerd van internet maar met een dosis eigen inbreng!!
Hulde, dikke plus van mij