als ik in mijn huis zwart voor een maand een kamer onderverhuur en de woningcorporatie komt hier achter kunnen ze me dan mijn huis uitzetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Je zegt een kamer.
Blijf je zelf in het huis wonen?
Dan is het geen onderhuur.
Onderhuur is als je je alles illegaal verhuurd.

Dat zegt trouwens nog niet dat het mag, maar meestal is het verhuren van een kamer toegestaan.
De moeite waard om uit te zoeken.

Als je dit langere tijd gaat doen, dan moet je wel opletten met eventuele huurtoeslag en andere uitkeringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook het verhuren van een kamer kan als onderhuur worden gezien en daar zou je toestemming voor moeten vragen (of opzoeken wat er in je huurcontract staat)

Echter, (of ben ik nou heel slecht), je neemt toch helemaal geen huurder, je hebt een loge die om jou te ontlasten wat bijdraagt aan je onkosten

Voor de termijn van een maand is dat ECHT niet raar of zou. Voor een half jaar of zo kun je dat niet maken maar in dit geval zou ik geen slapende honden wakker maken

Ze kunnen je trouwens niet zomaar uit huis zetten, ze moeten het eerst ontdekken en je waarschuwen en dan is die maand om en dan zeg jij, o je wist ik niet, 1000 excuses ik stop er meteen mee
12 jaar geleden
Onder(ver)huur

Er bestaan 2 soorten onderhuur. Onderhuur van een gehele woning en onderhuur van een kamer waar de hoofdhuurder zelf woont
Onderverhuur van de hele woning
Onderhuur van een hele woning is niet toegestaan tenzij de verhuurder toestemming heeft gegeven. Als u uw woning toch onderverhuurt dan is dit illegaal. U loopt het risico uw woning kwijt te raken.

Vaak stelt de gemeente ook eisen aan het onderverhuren van woonruimte. Als u toestemming van de verhuurder heeft maar geen toestemming van de gemeente, loopt u toch het risico de woning kwijt te raken. Deze regels zijn per gemeente verschillend, informeert u bij uw eigen gemeente.

Onderverhuur van de hele woning kan bijvoorbeeld wenselijk zijn als de hoofdbewoner tijdelijk voor werk of studie elders verblijft. Als u uw woning tijdelijk wil verhuren moet u dit juridisch wel goed regelen. In het tijdelijk contract moet duidelijk staan dat u zelf op de woning terug zult keren en dat de tijdelijke huurder de woning moet ontruimen na afloop. Als het gaat om het tijdelijk verhuren van een koopwoning heeft u ook toestemming van de hypotheekbank nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vrijwel elk contract dat je met een woningbouwvereniging aangaat, is de bepaling opgenomen dat onderverhuur door hen niet wordt toegestaan.

Het verhuren van een kamer wordt daarbij niet als onderverhuur aangemerkt..en is is dus wèl toegestaan.

Onderverhuren betekent dat jij het huis van de woningbouwvereniging aan een ander verhuurt terwijl je zelf weg bent gegaan.

Het standpunt van de woningbouwverenigingen is goed te begrijpen als je beseft dat de één na de ander het huis kan verhuren aan een weer een nieuwe huurder zodat de woningbouwvereniging tenslotte niet meer weet van wie zij huur moet eisen.

En zij bovendien helemaal niet meer weet WIE er feitelijk in hun woning woont.

Een kamer kun je dus gerust verhuren en je behoeft dit ook niet aan de woningbouwvereniging te melden.

Groet,

Ton