Ik groet wel eens mensen die je op straat tegenkomt (bijv. als 't zeg maar 1-op-1 is). Zo 1 v.d. 3 reageert gewoon niet. Is dat asociaal?

Als dat asociaal is - wat zijn er dan veel asocialen!!

Verdienen ze een aso-boete?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

het is wel zo sociaal om terug te groeten als iemand je groet vind ik. boete is overdreven.

mijn partner en ik maken er wel eens een spelletje van. dan gaan we tijdens een wandeling om de beurt iemand begroeten en kijken dan wie de meeste groeten terug krijgt. vaak is het zo als we het met een stralende lach zeggen en ze daarbij ook recht in de ogen kijken, de mensen vanzelf ook blij gaan kijken en lachend terug groeten. als er iemand aankomt die kijkt als een donderwolk dan is de uitdaging des te groter.
we menen het overigens wel hoor de hartelijke groet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja dat is asociaal, precies de betekenis ervan, niet sociaal. Een boete ervoor vindt ik dan weer wat vergaan, maar netjes en wenselijk is het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theoretisch gezien is dat asociaal. Ik defineer asociaal echter anders. Ik zou die mensen eerder onvriendelijk noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maatschappij is de afgelopen jaren steeds individualistischer geworden, en de mensen erin steeds meer egocentrisch. Ga maar eens na hoeveel mensen hun buren nauwelijks kennen of groeten. Als ik op vakantie ga past iemand verderop uit de straat die ik goed ken op kat, plantjes en post, en niet de buren. Dat zegt al genoeg vind ik. Persoonlijk groet ik niet iedereen die ik tegenkom, maar als ik word gegroet groet ik wel altijd terug en denk ik bij mezelf wat dat toch leuk is, en positief, als iemand dat doet. Soms doe je het zelf ook niet uit angst voor een reactie.
Als mensen niet reageren vind ik het niet persé asociaal, ik denk gewoon dat een aantal daarvan zich geen houding weet te geven, puur omdat het niet iets is wat gewoonlijk gebeurt.
Het zou wel leuk zijn als we het allemaal gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat probleem heb ik dus altijd. Ik zei laatst: Leuke hond heeft u! Tegen een man met een schattig mopshondje. Waarbij de man me een beetje scheef aankeek, en gewoon doorliep. Oké, dacht ik, dan niet. Ik heb dan zoiets: Is het zo moeilijk om gewoon een vriendelijk knikje terug te geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asociaal is het eigenlijk niet, die mensen kennen je immers niet. En sommige mensen houden er niet van om door vreemden aangesproken te worden.
Het is wel raar, ik zeg ook altijd mensen gedag, en jij dus ook omdat je een vriendelijk persoon bent.
Ik vind het wel onvriendelijk van die mensen die niks terugzeggen maar niet asociaal.

Toegevoegd na 55 seconden:
Maar een boete vind ik wel erg ver gaan, sommige mensen zijn gewoon niet zo vriendelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asociaal? Lijkt me een beetje overdreven, het kan ook zijn dat ze je simpelweg niet horen of dat die mensen al voorbij je zijn voordat je terug wilt antwoorden. Maar ja, netjes is het ook zeker niet (als het bewust gebeurd dan eh)

Toegevoegd na 5 minuten:
Aso-boete, nee dat gaat te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het zelfde regelmatig maar heb nog niet meegemaakt dat iemand niet reageerde. Indien dat wel het geval zou zijn zou ik er van uit gaan dat ze het niet door hadden. Als dat overduidelijk wel het geval is dan zijn het m.i. gewoon contactgestoorde mensen. Om ze nou gelijk asociaal te noemen en een boete te geven gaat mij wat ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het vaak erg moeilijk om mensen in te schatten. Dus mijn vraag is vaak al vantevoren: Gok ik het erop en zeg ik "Dag" (met het risico dat je je een idioot voelt als ze niks terugzeggen) , of loop ik gewoon door? :-/

Meestal zeg ik zelf wel gewoon wat, maar wanneer ik het echt niet kan inschatten dan wacht ik gewoon tot de ander wat zegt. Waneer die mij gedag zegt dan zeg ik zèker altijd wat terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die niet groeten vind ik niet asociaal. Kan zijn dat diegene zijn bui niet heeft? Even geen mensen om zich heen wilt, wilt genieten van de rust, geen behoefte aan, etc.
Ik groet wel altijd terug. Ik vind het ook leuk als mensen mij groeten. Maar ik voel me er niet prettig bij om zomaar mensen aan te spreken. En als ik even een rondje aan het fietsen of lopen ben, wil ik helemaal niks aan mijn hoofd hebben.

Het valt mij wel op dat als ik groet, mensen niet terug groeten, maar als mijn vriendin iemand begroet, krijgt zij altijd wel een begroeting terug.

Wat ik wel asociaal vind is dat als mensen je nog even gaan naroepen waarom je niet terug groet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Maar ik voel me er niet prettig bij om zomaar mensen aan te spreken."
Groeten is toch niet echt aanspreken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het valt mij wel op dat als ik groet, mensen niet terug groeten, maar als mijn vriendin iemand begroet, krijgt zij altijd wel een begroeting terug."
Da's niet eerlijk... Discriminatie.
Ik heb de zelfde ervaring en ik deel je verontwaardiging; ook als er sprake is van oogcontact probeert een deel door je heen te kijken en een groter deel kijkt schielijk weg als je vriendelijk 'Goede morgen/middag' zegt. Alsof je daar een enge ziekte van op zou lopen.
Mensen zijn kennelijk erg bang van elkaar geworden (en sommigen zijn gewoon erg ongemanierd).
Een boete lijkt me toch niet het goede antwoord, maar wat wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mensen zijn kennelijk erg bang van elkaar geworden"
In denk dat dat inderdaad een deel van 't niet-terug-groeten kan verklaren.
Asociaal is niet gericht op het welzijn van ander. Om het niet terug groeten nu gelijk zo te noemen dat gaat mij te ver. Ik woon in een elfstedenstadje waar iedereen, iedereen groet. Mijn kids groeien er mee op. Natuurlijk zit er altijd wel iemand tussen die niets terug zegt. Ik maak mij er niet druk over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn nu dus ook weer de noorderlingen he met hun "moi "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen heb ik de ervaring dat mensen wel teruggroeten of op zijn minst even glimlachen.

Overigens levert het wel eens komische situaties op. Onlangs liep ik tegen schemering op straat en kwam een oudere dame tegen (70-80) en ik zei vriendelijk "goedenavond", dat arme mensje schrok zich rot (nu ben ik met mijn maatje 36 en lengte van 1,62 natuurlijk ook wel erg angstaanjagend), dat was dan wel weer zielig.

Maar afgelopen kerstochtend liep ik over straat en besloot iedereen een Vrolijk Kerstfeest te wensen, na een aantal 'hmm's', ''tzelfde' en verbaasde blikken kwam ik 1 vrouw tegen die me eerst stomverbaasd aankeek een meter of vijf verder zich omdraaide en jubelde "ja, jij ook goed kerstfeest".

Dus of het asociaal is dat mensen niet teruggroeten, ik denk meer dat ze het niet meer gewend zijn en te verbouwereerd om adequaat te reageren........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel mensen denken aan heel veel dingen als ze aan het lopen zijn ( doe ik ook )
vorrige keer zei een meisje tege mij , hooi
en ik liep gewoon door
toen dacht ik bij mezelf .. oh ze zei wa.
en toen was ze al kei ver . haha

mja is niet asociaal.
behalve als ze je verwaand aankijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asociaal denk ik niet, het zit niet in onze cultuur. Wat denk je van de stilte in de lift, niemand zegt iets of kijkt naar elkaar. Maar kom je mensen bij een bos wandeling tegen zeggen ze meestal wel iets terug. Zo reisde ik jaren naar mijn werk, op het zelfde tijdstip met de trein, meestal stappen dan veel van dezelfde reizigers in. Toch blijft zo'n coupé anoniem, maar toen de trein een keer pech had en we een uur bleven staan, durfde iedereen met elkaar te praten. Soms zijn we allemaal een beetje autistisch.