Waarom gaat straattaal steeds dieper de jeugd in?

Ik weet nog toen ik ongeveer 12-16 jaar oud was. Toen kwam het eigenlijk bijna alleen maar bij de oudere generatie voor. Of het lag natuurlijk aan mij vriendenkring.
Maar nu ben ik 20 jaar en ik hoor kinderren van 12-16 jaar al straattaal gebruiken wat ik niet eens versta. Zo zei er pas geleden een klein kind tegen mij : je bent gescott!! Dat zou betekenen dat je geen aandacht of iets hebt gekregen.

Eigenlijk vind ik dit wel erg irritant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

veel kinderen zijn al vroeg op zichzelf aangewezen, ze hangen op straat en willen meedoen. Stoer zijn, het merendeel weet zelf niet wat ze zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Dat komt door de multiculturele samenleving. Die zich steeds meer nestelt in de Nederlandse samenleving.

Doordat een grote groep allochtone kinderen de taal niet zo heel goed spreken en of thuis een andere taal gewend zijn en toch met kinderen uit de buurt willen spelen ontstaat er een eigen soort van " kindertaaltje" ook bijvoorbeeld van oorsprong Engelse woorden verbasteren in een soort van slecht Nederlands. Wat later als ze groot zijn de straattaal wordt, en het wordt kennelijk stoer gevonden om gebrekkig Nederlands te spreken.

Vroeger zat ik op school in de klas met 3 allochtonen, en die spraken binnen no time Nederlands. Tegenwoordig zitten er 3 Nederlanders op die zelfde school in die klas en spreken binnen no time straattaal ipv correct Nederlands.

Er wordt steeds minder aandacht geschonken aan de Nederlandse taal dus niet zo verwonderlijk dat kindertaal/straattaal al zo vroeg begint. En helaas ook nog eens blijft hangen tot ze over de 25 zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Straat taal is vaak ook een manier om met minder woorden universeel duidelijk te maken hoe je je voelt. Straat taal van tegenwoordig is veel interncultureler dan het vroegere bargoens oftewel de dieventaal die werd gesproken.