Waarom worden sommige kinderen gepest?

Een hoop klassen hebben er zo eentje, een pispaaltje. Een kind dat door iedereen wordt gepest. Is dit willekeur of stralen deze kinderen iets uit? (en dan bedoel ik niet omdat ze te dik zijn, of echt van die verkeerde kleren hebben of stinken, maar gewoon kinderen die je niet van andere kan onderscheiden)
Mijn zoon maakt overal vrienden, op vakantie, op kamp e.d., maar in de klas is hij al een aantal jaar het buitenbeentje. Hij ziet er leuk uit, draagt kleren die ze allemaal hebben, doet aan sport, kan goed leren.... Waar ligt dat dan aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

zit er in de klas misschien 1 iemand die het op hem gemunt heeft en de rest opstookt? vaak zijn het de pesters die erg onzeker zijn en vervolgens iemand pakken die net niet genoeg voor zich zelf op kan komen of te aardig is om iets terug te doen ofzo..
zou het wel bespreken met het hoofd van de school
ik vind het wel heel erg voor je zoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er in iedere groep eentje moet zijn die er buiten ligt en dat is puur willekeur..iemand begint er mee, vaak de populairste, en de rest doet mee, zonder een te benoemen reden..dat heeft een groep nodig..
Ik ben 6 jaar gepest en draag daar nog altijd de gevolgen van .. grijp dus in! Er zijn veel mogelijkheden tegenwoordig om hem hierin te helpen..en laat je niet wijsmaken dat je hem helpt door te zwijgen omdat hij anders nog meer gepest zou worden.. hij heeft je hulp nu echt nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn mening is dat kinderen op school niet genoeg gestraft worden en dat ze (mede daardoor) veel te vrij mogen/kunnen zijn.
Dan denk ik heus niet aan lijfstraffen ofzo, maar de huidige straffen zijn totale lachertjes. Omdat er geen fatsoenlijke straffen worden uitgedeeld, kunnen pesters hun gang gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik ben vroeger op de lagere school het pispaaltje geweest. Ik heb er geen trauma aan over gehouden en heb er later tijdens een reunie nog eens over gehad met de populairste opstoker. Ze was zich er totaal niet van bewust hoe erg dit toen was. Het leuke was dat ik tijdens die reunie het beste eruit zag en de populairste dames van toen er niet meer uitzagen. (was voor mij een binnenpretje) Voor vele pestkoppen telt de regel, als er een pispaaltje is doen ze mee, zodat ze zelf buiten schot blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goeie vraag!
Ik herken dit, mijn zoon heeft hetzelfde, past zich altijd aan, heeft overal vrienden.
Maar in zijn klas wordt hij gepest. (zelfs via de computer)

Op school zijn de leraren te soft, ze grijpen niet in, mijn zoon van 9 is ook het mikpunt voor pesterijen.
Heeft vorig jaar een heel moeilijk jaar gehad, terwijl de leerkracht (de juf) er van wist, maar helemaal niets deed.
Als hij ging klagen bij een leerkracht, zei deze, "maar je bent toch ook bijzonder".
Wat is dat voor een rot opmerking?? (er is niks met hem aan de hand!)

Scholen, zijn tegenwoordig net de "zoete inval" zgn. lees-, hulp-, en meerijd- vaders en moeders zetten daar de toon.
Vroeger had je respect voor de leerkrachten, noemde ze je niet bij de voornaam.
En je ouders kwamen alleen op school met een ouderavond, of wanneer je het te bont had gemaakt.

Maar nu is niets te dol, alles mag en alles kan.

Kinderen zijn heel hard en meelopers...., maar ze maken het een ander kind heel moeilijk.
Het zijn meestal 1 of 2 kinderen die de boel op zitten te naaien en iemand kiezen om te pesten, de rest volgt.

Waar het aan ligt, misschien is het een soort van jaloezie??

Maar ondertussen doet het je als ouders ontzettend veel verdriet en pijn.
(het liefst rammelde ik die kinderen door elkaar om te vragen waar ze mee bezig zijn)
Maar mijn zoon zegt dat hij het zelf wel oplost.
Moet zeggen sinds het nieuwe schooljaar (hij een klas hoger zit) het wat minder is geworden. (ondanks dat de 3 pestkoppen nog bij hem in de klas zitten)

Ik wens de ouders en de kinderen (die gepest worden)
heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien omdat ze lelijk zijn. Of arm. Misschien omdat ze eenzaam waren bv altijd in ze eentje die met niemand sprak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moet gewoon bij hun zoveel mogelijk uit de buurt blijven.
Doe hem op fitness of een vechtsport zo leert die niet alleen vechten maar krijgt ook meer zelfvertrouwen en kan ze woede op iets anders richtten.

Verder moet die gewoon omgaan met de kinderen die wel normaal doen , want als je met een groepje brengt pakken ze je niet zo snel / zeggen ze niks.

jou antwoord:

Ze pakken iemand waarvan ze weten dat ze die wel kunnen hebben & niks terug doet.
Ook ligt het aan hoe de persoon eruit ziet : of die vertrouwen uitstraalt , of het een rustig iemand is.