Heeft een begeleider van een licht verstandelijke beperkte cliënt, totale zeggenschap over de client die niet onder curatele is of zo?

Het gaat hier om een persoon die IQ van 85 heeft, dus iets onder het gemiddelde en waarvan mensen (familie en ouders)zeggen dat de begeleider mag bepalen welke hulpvragen deze client moet hebben of er begeleiding is of niet. Kan dat wel bij iemand die niet echt zwakbegaafd is? De client staat toch voorop, degene bepaald toch?
Dit moet ik van iemand vragen die hier interesse in heeft.

Toegevoegd na 16 minuten:
De proffessionals vinden bij 85(dat werd mij verteld) dat de client hulp nodig, daarom mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, een IQ van 85 is toch niet licht verstandelijk beperkt?? Volgens mijn informatie geldt voor de benaming "licht verstandelijk gehandicapt" een IQ van 50 tot 70. Ben er verder niet zo in thuis, dus laat echte antwoorden graag aan anderen over...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank je voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrik er nogal van omdat ik in mijn familie iemand ken met een IQ van 80 en die is beslist niet gehandicapt of beperkt. Ze functioneert prima, heeft een leuke baan en is heel zelfstandig. Ik begin me nu af te vragen of die test wel goed is geweest...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Emma007 daar dacht ik zelf ook aan, toevallig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IQ alleen zegt niet zoveel, de ene persoon met een IQ van 80 kan met wat sturing prima zelfstandig zijn, de ander met hetzelfde IQ heeft veel meer hulp nodig.

Antwoorden (5)

Weet je zeker dat het 85 is? Een IQ van 85 valt namelijk nog binnen het gemiddelde. Iemand met dat IQ kan wel hulp nodig hebben, bijvoorbeeld als er grote verschillen zijn binnen de IQscores (je kunt bv wel beter dan gemiddeld
communiceren, maar taken plannen en uitvoeren lukt niet goed). Maar dan kan die persoon er vast zelf over meedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik nog nooit gehoord dat 85 binnen het gemiddelde past. Kan je me meer informatie geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gemiddeld IQ is 100, er wordt uitgegaan van een standaarddeviatie van 15. Het gemiddelde is dus een IQ tussen de 85 en 115.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!
Wanneer die begeleider bijvoorbeeld een bewindvoerder is kan die inderdaad beslissingen voor de cliënt nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk heeft niemand iets te zeggen over een meerderjarige, totdat de rechter bepaalt dat dat zo is (of als iemand in een notariele beschikking e.e.a. laat vastleggen). Ookal zou diegene een IQ hebben kleiner dan zijn schoenmaat.
Een professional zal dus ook nooit kiezen om zomaar te bepalen hoe de behandeling van een patient er uit moet zien, omdat familie zegt dat dit wel goed is. Die familie heeft namelijk óók pas iets er over te zeggen als dit wettelijk geregeld is. Wel weegt hun mening vaak belangrijk mee, omdat zij de patient goed kennen.

In de praktijk is het zo, dat begeleiders vaak en veel split second beslissingen moeten maken om hun werk te kunnen doen, en daartoe enige ruimte krijgen van patienten en organisaties. Zonder dat, zou bij wijze van spreken voor elke snottebel die afgeveegd moet worden, een wettelijk bevel overgedragen moeten worden!
Voor zaken als hulpvraag en mate van begeleiding moeten op een ander niveau beslissingen gemaakt worden (behandeltechnisch op tactisch niveau, en bedrijfseconomisch op strategisch niveau). Ongetwijfeld maakt deze begeleider dus niet 'maar zo' en in zijn eentje beslissingen, anders zou hij uit zijn functie gezet moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede morgen Alle vromen van begeleiding is hier in Nederland op vrijwillige bassis met de cliënt zelf dit kan via een MEE gaan lopen.
Dan als naar goede orde gaat zal die begeleider dan altijd die dingen die men wild doen in overleg.
Maar dit heeft niet zo zeer met de IQ te maken maar de houding van persoon of hij/zij iets goed doet met de raad en adviezen die hij/zij moet volgen doet persoon dit .Maar dit kan ook gelden voor mensen met gedragsstoornissen Als ADHD PPDNOS maar ook mensen met psycheproblemen verwaarlozen zich gebruikt de voor geschreven medicijnen niet of gaat zo slecht met zijn geld beheer om dan kan er in overleg met de naasten van die gene een verzoek in gediend word bij de rechter en dan kan met als de rechter dit ook dan van mening is dat persoon zich zelf zodanig slecht voor zijn eigen zorgt een curatele uit gegeven worden.Plus de persoon moet altijd ook zelf aanwezig zijn bij de rechtbank en wordt ook nog altijd zelf verhoort.
Maar dit kan alleeen gebeuren als dus ook de familie die aanvraag indien .
Je heb ook wel een ander vroom dit is ook een soort curatele hier voor is geen familie voor nodig als men bijvoorbeeld ontzetten veel financiële problemen schulden dan kan er dan een verzoek ook bij rechter in gediend worden door schulphulpverner als de voorstellen door schuld eiser niet worden aanvaardt .
Maar deze curatele wordt dan altijd voor 3 jaar uitgesproken en dan heeft de persoon geen enkel zeggen schap over geld beheer.
Even dit nu heeft alles meerdeels over geld temaken vandaar men ook weer wild de IQ norm verlagen van wegge de bezuiniging.

Maar de vraag is voor hoe lang nog. Het kabinet heeft aangekondigd te bezuinigen op de AWBZ, ondermeer door het criterium voor zwakbegaafdheid te verlagen. Nu geldt iemand met een IQ van 85 of lager als licht verstandelijk beperkt. Het kabinet wil dat die grens op 70 komt te liggen. De groep tussen de 70 en 85 heeft dan geen vanzelfsprekend recht meer op zorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie bij beschrijvingen van "lichte verstandelijke beperking" steeds een IQ van 50 tot 70 staan. 85 is de ondergrens van een gemiddeld IQ. Als iedereen met een IQ van 85 als licht verstandelijk beperkt wordt aangemerkt dan wonen er heel veel in ons land!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, kan je dat uitleggen? Want dit heb ik nog nooit gehoord!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.kcco.nl/werk_en_handicap/verstandelijk_beperkt/licht_verstadelvg/wat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kenmerken

De doelgroep is het meest scherp gedefinieerd in de AWBZ. Het gaat dan om jongeren die:
een verstandelijke beperking hebben:
- laag intellectueel functioneren (IQ-score van 50 tot 85)
- beperkt sociaal aanpassingsvermogen
bijkomende problematiek hebben:
- psychiatrische problemen
- sociale problemen
- lichamelijke problemen
ernstige gedragproblemen vertonen
behoefte hebben aan chronische ondersteuning Dit zijn niet mijn bewoording maar zo staat nu eenmaal aangeven waar de grens ligt .
Maar deze huidige kabinet wil dit verlagen naar 70 voor maar nu is dit nog tot IQ van 85
Er wordt altijd samen met de cliënt een zorgplan gemaakt!
Ook als is het IQ laag. Ouders hebben geen doorslaggevende invloed hierop. Als echter de cliënt zelf niet inziet dat hij of zij hulp nodig heeft, is het erg lastig en zal de begeleiding sturend moeten optreden voor het welzijn van de cliënt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je bedoelt dat mensen niet de begeleider maar de client bepaald hoe begeleiding is bijvoorbeeld: hoe, welke ,hoeveel enz. Mensen mogen er niet mee bemoeien die buitenstaander zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De begeleiding doet dit samen met de cliënt. De begeleiding heeft ervaring met diverse cliënten en ziet soms beter wat goed voor de cliënt is en kan de cliënt voorstellen doen. Maar nogmaals als de cliënt zelf niet ziet wat haar/zijn problemen liggen en welke hulp hij/zij nodig heeft is dit erg moeilijk.
Want zonder hulp gaat het vaak niet goed met een cliënt met een licht verstandelijke beperking.
Ik hoop dat mijn antwoord je geholpen heeft.