waarom is mac donald's meest gericht op kinderen?

kinderen worden toch dik van al dat zooi. Is dit geen misbruik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

MacDonalds is net als elke andere snackbar gewoon een plaats waar je voor weinig geld snel een vette hap kunt eten in een kindveilige omgeving. En omdat de kinderen van nu de consumenten van de toekomst zijn EN het beste manipulatiemiddel om ouders de knip open te laten trekken, is dat natuurlijk de groep waar je je op richt.

Zelf kom ik er zo'n twee keer per jaar en dat is voor de kinderen dan nog echt feest / een tractatie, al ben ik uiteindelijk degene die die droge hamburgers zit weg te kauwen omdat ze alleen de patatjes en het fruittoetje lusten, maar voor de rest is MacDonalds net zo min verantwoordelijk of de 'Voeder der Natie' dan de snackbar op de hoek of...de eigen frituurpan.

Het is niet de verantwoordelijkheid van MacDonalds dat kinderen te veel te vet slecht even binnen krijgen (als is MD Nederland niet zo bar en boos als de Amerikaanse versie), maar uiteindelijk van de ouders. Helaas zijn lang niet alle ouders in staat voldoende weerstand te bieden tegen zeurende kinderen (of hun eigen verleiding / gemakzucht), maar die bal kun je vervolgens niet bij macDonalds leggen. Noch bij de commercie, noch bij de televisie. Ook het kunnen omgaan met reclame-uitingen en marketingstrategieën is een onderdeel van de opvoeding, net als zorgen dat je kinderen in de regel redelijk gezond en voedzaam eten binnen krijgen.

Zolang we leven in een marktgerichte, zaken-gedomineerde, kapitalistische en materialistische samenleving, zal er reclame zijn voor ook uitgesproken discutabele producten, en het is aan de mensen die in ie wereld leven om te leren daarmee om te gaan. Inclusief de wetenschap dat er nogal wat gelogen en bedonderd wordt in die industrie. Van mij mag het een heel stuk minder, maar voorlopog zijn het helaas de feiten. En natuurlijk maakt elke opportunist, óók MacDonalds, daar gretig gebruik van. Qua schade aan de volksgezondheid echter is denk ik Coca Cola bijna nog erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als de kinderen komen, komen de ouders mee. Dus verkoop je meer. Dat kinderen er vet van worden kan niemand wat schelen, ook deze regering weer niet. De ouders moeten het zelf maar regelen vindt de ambtenarij. Nu is een groot deel van de Nederlanders blijkbaar niet in staat hun kinderen fatsoenlijk eten te geven dus worden de kinderen steeds vetter. Er is dus een markt voor vet eten, en daar springt MacDonalds op in. En als bedrijf, geef ze eens ongelijk.
Mijn kinderen lusten het niet, die gaan alleen voor de ballon en de verassing, ik mag de rest op eten + gratis krantje, best te doen zo af en toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, wat hierboven staat.....en door hun minimale inrichting, waar je de majo overal heen kunt klodderen, zullen ouders hun kinderen daar sneller mee naar toe nemen dan naar een restaurant met tafelkleden en bestek. Als je als doorgedraaide ouder met hummels even 'uitgelaten' moet worden, of er moet een heel stel ter verhoging van een verjaarsvreugde gevoederd worden, kan dat dáár, zonder dat je huis en keuken er achteraf uitziet of WO3 daar uitgevochten is, en je dus urenlang in de weer bent om alles weer enigszins plak-, vet-, en vlekvrij te krijgen.
Daarom werkt dat logo op die hoge palen langs de snelweg ook zo goed : een spreekkoor van de achterbank gecombineerd met de moeheid van al een hele dag op pad zijn, en eigenlijk te moe om het geheel te badderen en in bed te krijgen, laat stáán dat je nog moet gaan koken, maakt het errug verleidelijk afrit MacDonalds te nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het voor mijn kinderen een groot feest: naar Mac Donalds! Heerlijk vonden ze het en ik ook!
Ook al is het ongezond, vet geeft ons lichaam wel een goed verzadigd gevoel. Alleen de hoeveelheid vet klopt natuurlijk niet en is teveel!
Mijn kids waren allevier fanatieke sporters en die 2 keer in de maand dat we de Mac bezochten had geen effect op hen.
Maar mensen die met hun kinderen veelvuldig de Mac bezoeken uit gemakzucht pakken dat niet helemaal goed aan. In Nederland is er best wel goede voorlichting daarover, maar we leven (gelukkig) in een vrij land en je mag dus zoveel de Mac bezoeken als je wilt!
Ook vroeger waren er mensen die hun kinderen slecht voedden zonder naar de Mac te gaan.
In de periode dat ik nog in het ziekenhuis werkte(20 jaar geleden) werd een baby binnengebracht van 5 maanden die fijngeprakte frites te eten had gekregen!!
En zo zijn er nog veel voorbeelden.
Bewustwording van de datgene wat je eet, zal helpen, in de eerste plaats voor natuurlijk de ouders want zei leren het de kinderen.
Maar de Mac mag wel blijven van mij. En misbruik gaat me te ver. Ouders hebben hierin een eigen verantwoording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
twee keer inde maand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind twee keer in de maand best veel. Wij gaan misschien 3 a 4 keer in het jaar.
Kinderen zijn de toekomst!. Als ze hierin investeren gaan de kinderen nu, later ook met hun kinderen weer naar de mac, want dat was altijd zo gezellig. Zo blijft Mac Donalds nog lang Happy Meals verkopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Mc Donalds is het meest gericht om bovenstaande redenen.

Als je je enkel op volwassenen richt mis je een doelgroep. Door je op kinderen te richten sla je meerdere vliegen in een klap.

We moeten alleen niet zo zeuren over het feit dat junkfood slecht is en andere ouders er op veroordelen van misbruik o.i.d. wanneer ze Mc Donalds eten of ander junkfood. De grootste gros van alle ouders heeft geen enkel idee wat ze hun kinderen binnen stouwen. Velen letten niet eens op de ingredienten van voedingsmiddelen, laat staan als ze het wel doen dat ze het zullen begrijpen. Al die ingewikkelde namen en E-nummers. We geloven teksten als een gezond tussendoortje, past in een evenwichtig eetpatroon e.d. We nemen klakkeloos aan dat een product met een logo van het Voedingscentrum wel gezond zal zijn. Het Voedingscentrum met zijn weet wat u eet en eerlijk over eten. Als het Voedingscentrum iets niet is, dan is het wel eerlijk over eten. Een maffiabende is het. Verdiep je maar eens in de ingredienten van alle voedingsmiddelen die wij kinderen naar binnen stouwen. De Mc Donalds valt in het niets hierbij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amen. Vooral 'gezonde tussendoortjes' (minikoekjes met de calorieen en vezels ed van een volledige maaltijd) zijn rampzalig voor dikke kinderen. Maarja ; gezond he, staat er op.....
Kinderen zijn de volwassenen van de toekomst. Als ze nu al overgehaald worden en bekend zijn met McDonalds zullen ze er later zelf ook heen gaan.
Verder zijn ouders erg gevoelig voor de wensen van hun kinderen. Als de kinderen een reclame hebben gezien van McDonalds en ze willen daar heen zullen veel ouders makkelijk ingeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja in dat verband zijn ouder automatisch vooroordeeld om hun kinderen daarheen te brengen. Ze kunnen wel zeggen ja maar dat is ongezond. Maar kinderen snappen daar helemaal niks van.
Toch wel markant, Mc Donald en Coca Cola zijn één van de weinige bedrijven die hebben vastgelegd de reclames niet op kinderen te richten. Daar was laatst nog een héél item over in het nieuws.

In mijn ogen richt de Mc zich ook niet op kinderen. Kijk maar naar de uitzendtijden van de reclames e.d. Echter was er in het onderzoek maar één punt van kritiek en dat is dat ze een kant en klaar spreekbeurt pakket hebben.

Daarnaast doet dit bedrijf er alles aan om het ongezonde te minimaliseren. De rest van de verantwoordelijkheid ligt toch echt bij de ouders.

Mijn dochter is nog nooit bij de mac geweest, en ze vraagt er ook niet om. Waarom? Omdat wij er niet komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mcdonalds is het meest gericht op kids, want die zullen net zo lang zeuren en janken en schreeuwen tot dat e bij mcdonalds mogen eten, en mogen spelen met de clown. of dat nou moraal korrekt is denk ik niet, maar ja, roken en sigaretten env verkopen is ook niet verboden, terwijl dat meer problemen en gevaarlijkere problemen veroorzaakt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind momenteel helemaal niet dat MacDonalds meest gericht is op kinderen.
Volgens mij richten ze zich de laatste tijd juist enorm op volwassenen, zeker met al die verschillende "burgers" die iedere dag in de reclameblokken voorbij komen.
MacDonalds heeft een concept wat klaarblijkelijk enorm aanspreekt, en bij hun kindermenu krijgen de kinderen een stukje speelgoed, wat een enorme aantrekkingskracht op kinderen heeft.
Overigens richten meerdere fabrikanten van o.a. snoepgoed zich juist op kinderen omdat daar het meeste te halen valt. Tegenwoordig zijn ouders erg gauw geneigd om hun kleine lieverdjes alles te willen geven waar ze om vragen, omdat ze zich al snel schuldig voelen over een tekort aan aandacht, of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat dat het meeste geld opbrengt. Ik moet eerlijk zeggen dat wij er naar verhouding veel gebruik van maken, mede omdat zij een goede allergenenlijst hebben waarbij onze zoon gewoon een aantal dingen daar kan eten (draai de placemat maar eens om, daar staat de lijst) Daarbij bestel ik er vaak een salade bij wat in een "gewone"snackbar of bijv. een Burger King niet mogelijk is. Ik ben er dus blij mee. En als je thuis gezond eet, moet het af en toe best eens kunnen.