waarom moeten in sommige landen leerlingen met uniform naar school?

zoals in engeland, turkije of in japan, china?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hadden ze ook in Nederland toe moeten passen.

Het beste antwoord

Zodat je niet aan de kleren verschil kan zien tussen 'sociale klassen'.

Toegevoegd na 1 minuut:
'T lost trouwens gelijk een heleboel problemen op m.b.t. regels: zo zal 't bij de ene school wel mogen om een petje op te hebben in de klas en een superkort rokje te dragen - op een andere school kan je dan problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou hier in Nederland ook een hoop oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in veel Afrikaanse landen dragen de kinderen schooluniform - vooral als ze echt arm zijn, zijn het vaak hun enige 'nette'kleren, waar ze enorm trots op zijn.

Andere antwoorden (6)

Omdat dat de afspraak/regel is. Vaak is het een traditie, dus daarom word het voort gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schooluniformen zit al in het woord waarom: uniformiteit.

verder kun je je op die manier als school trouwens weer profileren dmv kleur en logo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovenstaande antwoorden kan je je verder in de materie verdiepen via de volgende link op Wikipedia:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het nog niet zo ver te zoek, qua landen. Ik heb mijn scholen altijd in Belgie gehad.
Ik heb tot mijn 18 jaar een uniform gedragen. Ik ben en blijf hier een voorstander voor.
Je hebt allemaal hetzelfde aan, kinderen worden niet gepest omdat je bv kledij van de Zeeman aanhebt.
Vaak zie je dit in katholieke scholen.
En op je vraag waarom, het beleid van de school.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het dragen van schooluniformen wordt ook nog een bijkomend probleem opgelost: Namelijk dat kinderen/jongeren worden be- of veroordeeld vanwege het dragen van bepaalde merkkleding (Lonsdale bijv.)
In een schooluniform is iedereen gelijk, en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bepaalde sociale klassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een verhoedmiddel tegen het uiten van classe en rijkdom:iedereen draagt hetzelfde. ook helpt het tegen het beoordelen op hoe iemand zich kleed. het zorgt ook dat de vorming van kliekjes en groepjes, door kleding (gothics, fashion, hiphop env) en niet kennis van elkaar, vermindert wordt. het ziet er ook netter uit: allemaal in dezelfde kleuren in plaats van van alles en nog wat. trouwens, als je mag dragen wat je wilt, tot op een zekere hoogte, wat mag dan niet? waar is de limiet? een decollete tot aan je navel? een rokje/jurkje waar de billen onder uit hangen? een broekje met gaten net onder de billen? dit zoort dingen vermeiden uniforms dus..