Wat te doen tegen jaloezie?

Ik merk dat ik steeds vaker jaloers word. Kan ik hier iets tegen doen/denken? Bvd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (9)

Kweek wat meer eigenwaarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde en jaloezie gaan vaak hand in hand. Heb je erg veel last van jaloerse gevoelens in je relatie, dan kan dit duiden op een gevoel van minderwaardigheid. Je kunt hier iets aan doen door bijvoorbeeld assertiviteitstrainingen te volgen. Eigenwaarde en zelfvertrouwen jaagt gegarandeerd ongewenste jaloerse gevoelens weg.

Wanneer jaloerse gevoelens de kop opsteken, kun je zelf de keuze maken wat je ermee gaat doen. Je kunt ze bijvoorbeeld negeren. Ga je partner niet controleren en begin geen kruisverhoor op basis van jaloerse gevoelens. Liefde houdt stand door een natuurlijk evenwicht.

Een natuurlijk evenwicht bereik je als je gelijkwaardig bent aan je partner. Bouw daarom niet je hele leven om die partner. Zorg dat je eigen sociale contacten hebt en eigen bezigheden. Zo blijf je ook nog eens interessant voor je wederhelft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je het probleem verhelpen door je meer 'onzelfzuchtig op te stellen.
Je probeert je (denk ik)dingen toe te eigenen waar je beter van af kunt zien.

Vergroot de 'ware liefde' voor de persoon in kwestie,ipv er jaloers op te zijn !

Ware liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen,  gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan. Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid. Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.

Gemakkelijk gezegd hé.............
Maar,alles begint bij het overdenken van iets!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaloezie kan 2 kanten hebben :

*je wilt óók iets hebben, wat een ander heeft, zoals een prachtige auto, een verre vakantie, een schitterende garderobe, een geweldige baan : kortom : je wilt het
'geluk' hebben dat die ander heeft.

*je bent bang en angstig, dat degene waar jij veel om geeft, afgepakt zal worden door een (al dan niet) aantrekkelijke 'ander'.

Uit je vraag is niet op te maken, van welke vorm van jaloezie je last hebt....

Bij de eerste kan je bedenken, dat die 'geluksvogel' al deze materiele zaken verworven heeft door 'afzien' op een ander gebied : keihard werken na een zware studie, geen tijd voor een gezin of gezellige avonden met vrienden, trouwen met een steenrijke partner die jij nog geen dág om je heen zou willen hebben, terwijl jij van je leven één groot feest maakt, wat niet in geld uit te drukken is, en je 2ehandsje brengt je óók droog waar je wezen wilt - motto : je kunt niet alles hebben, en geluk heeft zijn prijs....Als je je hele leven met zo iemand zou moeten ruilen, en niet alleen de dingen 'hebben' die hij/zij lijkt te hebben, maar echt álles overnemen, dan zou je keihard de andere kant oprennen!!!

Bij de tweede kan je je bedenken, dat je iemand niet vast kan houden, als de ander niet bij jou wil blijven.
De keuze om bij elkaar te zijn, de keuze voor elkáár, is iets, dat ieder mens vrijwillig doet, en je kunt beter genieten van elkaar, dan steeds angst voelen voor als het op een dag niet meer zo blijkt te zijn.

Als die dag zou komen, komt hij tóch wel, en slapeloze nachten, zakken en tassen doorzoeken op zoek naar bewijsmateriaal en spionnen achter iemand aansturen, verandert niets aan het feit dat die dag komt, als hij komt.
Ga pas bruggen bouwen als je tot je enkels in het water staat....

Geen enkel mens kan een ander mens voor de volle 100% aanvullen en volledig maken. En er zijn héél veel lieve, leuke mensen op de wereld, waar je van mag en kan genieten, zónder je vaste partner uit het oog/hart te verliezen : het maakt je leven alleen maar rijker alles te ervaren wat op je pad komt.

Maak goede afspraken met elkaar, beloof je eraan te houden en te praten als je denkt dat je belofte in gevaar gaat komen, en ga rustig door 'met ademhalen'.
Het leven is ervoor gemaakt, om te doen waar het voor bedoeld is : léven.

Zonder angst, zonder 'what if's'....

Het komt tóch altijd anders dan je denkt, dus kan je net zo goed gewoon genieten van je leven!!
En van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werd vroeger ook best snel jaloers. Maar elke keer als ik voelde dat ik jaloerd werd, zei ik tegen mezelf: ik ben niet jaloerd, ik ben juist blij voor hem/haar en ik gun het hem/haar ook. In het begin is het misschien een beetje gek, maar later wordt het gewoon normaal. Ik zeg het al zo lang tegen mezelf dat ik me een soort van heb "afgericht" om niet jaloers te zijn. Want nu hoef ik er niet eens meer aan te denken om het tegen mezelf te zeggen. Ik weet het gewoon, en nu ben ik ook écht blij als iemand bijv iets nieuws heeft en het is nu ook niet meer geforceerd ofzo. Probeer het maar een tijdje, helpt écht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaloezie zul je moeten overwinnen door tegen jezelf te zeggen .
Heb ik reden tot jaloezie?
Ik heb toch alles wat ik hebben wil.
Ik ben gelukkig met wat ik heb en gun die ander ook zijn/haar geluk.
12 jaar geleden
Jaloezie gaat altijd gepaard met vergelijken! Je bent altijd jaloers omdat je je met een ander vergelijkt of een ander wordt jaloers op al jouw rijkdom omdat hij/zij zich met jou vergelijkt en je zware depressies en suicidaliteit ziet zo iemand dan niet.

Ik denk dat je moet stoppen door jezelf af te zetten tegen andere personen, iedere mens is uniek, ieder mens komt een bepaald deel geluk toe in het leven en ieder mens wordt ANDERS geboren, het zou saai zijn geweest als iedereen met exact even hoge capaciteiten en kwaliteit zou zijn geboren. Je moet jezelf gewoon niet vergelijken met andere, want iedere vergelijking van jezelf met een ander is mank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het je het over jaloezie of afgunst?
Jaloezie speelt in een relatie; dit gevoel maakt je opmerkzaam en zet je aan om de relatie te beschermen.
Als je vriendje met een ander meisje flirt, vind je dan niet fijn, en zul je hem aanspreken op zijn gedrag: hij hoort bij jou, niet bij die ander.

Afgunst is dat je een ander zijn bezit niet gunt, of dat ook wil hebben. De buurman koopt een nieuwe motorfiets, dan moet jij er ook een hebben.
Hiertegen kun je het volgende doen: goed bedenken wat je zoal al bezit en kan. Wees er dankbaar voor. "Tel je zegeningen"

In het geval je een bepaald voorwerp nodig hebt, beredeneer dat dan voor jezelf. Vraag je af hoe het leven is als je het zonder dat voorwerp moet doen. Ga dus uit van je eigen behoeften. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een fiets om naar school te gaan, zijn die behoeften duidelijk: geen tijdverspilling.

Afgunst komt waarschijnlijk door het idee, dat je meer gewaardeerd wordt door de groep, als je ook zo'n (bijv. motorfiets) aanschaft. Je kunt je afvragen, of dat in werkelijkheid wel zo is.
Wordt jij gewaardeerd door wie jij bent, wat jij doet, hoe jij je opstelt, of door je bezit??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi verwoord,
ook dat onderscheid tussen jaloezie en afgunst vind ik goed onder woorden gebracht.
+1
Op zichzelf is een beetje jaloers zijn niet erg.

Sterker nog..het zit vast aan de liefde en wordt vaak gezien als een bewijs van de liefde.

Echter als het ziekelijke vormen gaat aannemen wordt jaloezie hinderlijk. Zowel voor de ander als voor jezelf.

Vermoedelijk merk jij nu dat de jaloezie je leven meer en meer aan het bepalen is..en daarom wil je er iets aan doen.

Je kunt er wel degelijk iets aan doen..maar dat vraagt heel wel heel veel inspanning van je..

Je zou de pijnlijke jaloezie situaties moeten opzoeken, of in elk geval niet uit de weg gaan, en jezelf ertoe dwingen de situatie zoals die zich voordoet te accepteren.

In het begin vreet je bijna jezelf op van jaloezie..maar na een tijdje zul je merken dat je jaloezie geleidelijk aan aan het afnemen is.

Dan tòch gewoon doorgaan..totdat je al die situaties als normaal ervaart en je jaloezie tot normale proporties hebt teruggebracht.

Ik wens je heel veel kracht toe...want gemakkelijk zul je het..zeker in het begin..niet krijgen..

Groet,

Ton