Waarom hebben mensen uit marokko gemiddeld een lager IQ?

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Hier staat het maar waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (9)

Ik kan me best voorstellen dat sommige landen een hoger gemiddeld IQ hebben dan andere landen. Als ik namelijk een slim persoon in een arm land ben, heb ik hogere kans op een (voltooide) hogere opleiding. En met die opleiding heb ik weer hogere kans om werk te vinden in het buitenland en me daar te ‘settelen’. Op korte termijn is er dus al wat verplaatsing van IQ.

Op lange termijn kun je zelfs zeggen dat ik vervolgens kinderen zal krijgen in het buitenland, met een hogere genetische kans op een hoger IQ. In mijn oude land blijven deze genen weg, en daar zal het gemiddelde IQ zakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitslag van een IQ-test hangt heel erg sterk af van waar/door wie die gemaakt is. Een IQ-test is _niet_ subjectief te gebruiken om de verstandelijke capaciteiten van mensen onderling te vergelijken. (Of althans alleen in geringe mate.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een aanleg voor Intelligentie maar hoe je scoort heeft met omgeving en opvoeding te maken. In een land met veel landarbeid en armoede zijn zal het moeilijker zijn om goed te scoren op een IQ test.
Ik denk dat het goed scoren met verschillende factoren te maken heeft:
1) Welvaart in een land: bij welvaart zijn er mogelijkheden tot scholing en hoeven mensen als kind niet op het land te werken.
2) Media: Als je kunt lezen, kun jij je verder ontwikkelen en dus een krant lezen. Ook de tv draagt bij. Met tv wordt de wereld relatief een stuk kleiner en ben je in de mogelijkheid om kennis van de wereld op te doen. (wel belangrijk welke programma's je bekijkt)
3) Innerlijke rust, concentratie en ontspanning: een individu met trauma's zal het ook minder doen.
4) Verspreiding van genen: Voor de instandhouding van de mens in het algemeen is het belangrijk om buiten je eigen leefomgeving te huwen en kinderen te krijgen. Minder kans op erfelijke ziektes en afwijkingen.
Ben ik het met mijn voorganger eens dat bij het stellen van deze vraag je nog beter voor een groter extreem te kunnen kiezen; bijvoorbeeld de laatste uit de lijst. Door een bevolkingsgroep te kiezen die vaak onder vuur ligt, wek je de indruk stigmatiserend te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dat artikel lees, waar naar gelinkt wordt, dan trek ik heel erg mijn twijfels bij deze resultaten. Teveel "arbitrair invullen", en de resultaten zijn niet door het peer-review proces gegaan, waardoor de wetenschappelijke betrouwbaarheid in twijfel getrokken mag worden.

Van de lager scorende landen, valt op dat het veelal landen zijn die nog in ontwikkeling zijn, waarin de meeste mensen slechts een beperkte opleiding hebben genoten, en waar veel mensen al moeite hebben om gewoon te overleven, laat staan onnodige kennis op te doen zoals dat wat nodig is voor een gemiddelde IQ-test. Die mensen hebben meer aan praktische kennis dan aan abstracte kennis.

Test ze op gemiddelde kennis over het verbouwen van voedsel, en andere strikt basale dingen die voor overleven noodzakelijk zijn, en ze zullen waarschijnlijk hoger scoren dan wij.

Een extra kanttekening: De Engelstalige IQ-tests die in Afrika ten zuiden van de Sahara gebruikt worden, zijn dezelfde IQ-tests als die in de VS gebruikt worden. Het probleem is, dat het Engels in pak 'm beet Nigeria, anders in elkaar steekt dan het Engels dat in de VS gebruikt wordt. Om er een vergelijking aan te geven, het zou ongeveer hetzelfde zijn wanneer ik zo'n toets moet maken in 't Fries - ik kan er misschien een hoop uithalen, maar ik zal die kleine details missen, en in deze tests gaat het meestal juist precies om die details. Misschien dat het in Marokko hetzelfde is - dat de tests daar in het Frans worden gegeven, en niet in de plaatselijke talen en dialecten. Dat kan ook de resultaten beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit artikel gaat over een boek 'IQ and the Wealth of Nations. Het boek stelt dat verschillen in nationale inkomens samenhangen met verschillen in het gemiddelde nationale IQ. Ik krijg meer de indruk dat dit boek iets heeft willen aantonen zonder dat het echt ergens op is gebaseerd.

Zo het lezen is dit boek erg bekritiseerd. Er wordt dan ook gezegd; Het aantal studies is zeer beperkt, het IQ-cijfer is gebaseerd op een studie in 34 landen, twee studies in 30 landen. Er waren werkelijke IQ testen in 81 landen. In 104 van de naties van de wereld waren er geen studies naar het IQ, het IQ werd geschat op basis van het IQ in de omringende landen. Het aantal deelnemers in elke studie was meestal beperkt, veelal onder een paar honderd. De uitzonderingen op dit waren de Verenigde Staten en Japan. Waarvoor onderzoek met behulp van meer dan enkele duizenden deelnemers beschikbaar was.

Na dit gelezen te hebben betwijfel ik zeer de betrouwbaarheid van deze cijfers. Aangezien het toegekende IQ-cijfer aan Marokka niet gerechtvaardigd is, vind ik dat deze vraag niet gesteld kan worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is toch totaal niet rechtvaardig. Stel je woont naast een bw met verstandelijk gehandicapten en zelf ben je hoogbegaafd. Er komt een onderzoek naar jou IQ. Alleen i.p.v. dat ze jou een officielele IQ test laten ondergaan, baseren ze jou IQ op het IQ van je omwonenden. Niet rechtvaardig toch. En zeker niet betrouwbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marokkanen hebben geen lager IQ dan wie dan ook! Hun opleidingsniveau is misschien lager,maar dat zegt niets over het IQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het IQ niet een harde maat hoe slim iemand is (intelligentie), maar het percentage van een meting t.o.v. een grotere groep. Het gemiddelde wordt dan op 100% gezet.

Om de groep te kunnen testen moet de testgroep wel gelijkwaardig zijn qua leeftijdsopbouw, cultuur e.d. De IQ meting is immers altijd relatief t.o.v. de testgroep.

Ale je teveel factoren meeweegt, bijvoorbeeld een IQ test in Marocco met die in Nederland of Duitsland (etc) te vergelijken, dan vergelijk je op wetenschappelijk niveau appels met peren.

En zoals je ook kunt lezen in het artikel dat je aanhaalt is er veel kritiek op de gebruikte data.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de rest van het artikel doorleest, zie je dat verschillende bronnen kritiek hebben op de resultaten. Zo hebben ze voor de 'nationale IQ' van Egypte alleen kinderen van 6 -12 jaar getest. Ook hebben ze de resultaten gemanipuleerd door andere statistieken om te rekenen (staat in hetzelfde atikel).
De hele IQ kwestie is op zich al controversieel want dingen als omgeving, cultuur, inkomen, demografie, opleiding hebben invloed op de hoogte van de IQ. De test zoals die is opgesteld, gaat uit van een bepaalde manier van denken die je niet in elk werelddeel meekrijgt. Dat maakt iemand niet minder intelligent.
Zie ook 'IQ' van Wikipedia en van daaruit wordt je verwezen naar andere, vergelijkbare onderwerpen om je in te verdiepen.
Dus volgens mij is de vraag waarom Marokkanen een lage score hebben in deze test, niet te beantwoorden. Het zegt in ieder geval niet dat ze niet intelligent zouden zijn. Er zijn velen met een (Marokaanse) universitaire opleiding (en die studies worden erkend in landen als de VS en Canada, geen idee of dat ook zo is in Nederland).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is duidelijk misbruik van de IQ-test, zoals we dat ook gezien hebben bij de hetze rondom de Bell-curve (die werd gebruikt om aan te tonen dat zwarten een lager IQ hadden dan blanken en aziaten).

Een IQ-test is echter een middel dat UITSLUITEND gebruikt kan worden in een groep 'peers' (mensen met vergelijkbare kennis en achtergrond en cultuur), en NOOIT voor groepen onderling. Eén bepaalde IQ-test kan dus voor alle bevolkingsgroepen een andere gemiddelde uitslag geven. Je zou zelfs een IQ-test in elkaar kunnen draaien waarop zwarten signifikant beter scoren (door veel elementen uit hun culturele en etnische achtergrond te gebruiken), maar volgens mij heeft nog nooit iemand zich daar erg hard voor gemaakt.

In zijn algemeenheid worden IQ-tests- eigenlijk bedoeld om kinderen met een achterstand op te sporen, misbruikt en het hele begrip IQ uit zijn verband gerukt. Grote verschillen tussen bevolkingsgroepen tonen voornamelijk het verschil aan in waarde die er binnen die cultuur op leren en kennis vergaren wordt gelegd. Belangrijk om iets te bereiken in de Westerse maatschappij, maar zegt niks over je aangeboren aanleg of leervermógen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist. Als je een Nederlander en (om zomaar een nationaliteit te noemen) een Cambodjaan dezelfde IQ-test laat doen, zijn de resultaten niet vergelijkbaar. Letterlijk, die kun je niet op een zinvolle manier vergelijken. Ongetwijfeld zullen bijvoorbeeld ook Marokkanen uit Casablanca gemiddeld hoger scoren dan Marokkanen uit de Rif. Dat betekent echt niet dat er in Casablanca inherent slimmere mensen worden geboren dan in de Rif.