Wat is de reden dat Engeland niet het leger inzet om de rellen te beteugelen?

De rellen zijn duidelijk zo groot en heftig dat de politie het niet aankan. Waarom wordt niet het leger er bij gehaald om orde op zaken te stellen? Dit is toch oorlog in het klein eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag!
Dat zei ik een paar uurtjes geleden nog tegen mijn vriendje!

Het beste antwoord

De politie is degene met een geweldsmonopolie. Dat wil zeggen dat alleen de politie bevoegd is om tegen de burgers geweld te gebruiken indien nodig.

Het leger mag alleen geweld gaan gebruiken in geval van oorlog of als er een staat van beleg is uitgeroepen. Dat laatste is nogal een heftige maatregel. Je gaat dan het leger wat bedoelt wat als enige taak heeft de bescherming van die burgers en de natie, inzetten tegen diezelfde burgers.

Het is wettelijk vastgelegd welke geweldsmiddelen de politie tegen burgers mag gaan gebruiken en bij welke omstandigheden.

Als je het leger inzet, moet er dus eerst een staat van beleg afgeroepen worden en moet men gaan bepalen wat ze gaan en mogen gaan gebruiken. Mogen ze alleen hun tanks inzetten of met scherp gaan schieten, moeten ze getraind worden in het gebruik van een wapenstok of moeten ze leren hoe een waterkanon te gebruiken etc etc.

Dus resumerend, er zitten nogal wat haken en ogen aan voordat een regering zijn leger tegen zijn eigen bevolking mag gaan gebruiken. Daarom is het echt het absolute laatste redmiddel wat men kan gebruiken.

Ze zouden bv wel direct het leger in kunnen zetten ter beveiliging van gebieden. Maarja, mogen ze dan geweld gebruiken als burgers dat gebied in willen? Daar zullen ook weer wettelijke regels op toegepast moeten worden. Dus je leest het, het is niet zo simpel om even het leger erbij te roepen.

(van mij mogen ze hoor, het liefst zo snel en zo krachtig mogelijk, maar goed, dat is een andere discussie!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik hoor net op het nieuws van belgie dat dat wel overwogen wordt om het leger in te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het leger inzet tegen een eigen bevolkingsgroep geef je een verkeerd signaal (psychologisch gezien). Die bevolkingsgroep zal je voortaan als vijand beschouwen en dat is niet onbegrijpelijk.
Bovendien wil men geen Syrische toestanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men het leger in gaat zetten kan het overslaan in burgeroorlog en denk dat ze dat willen verkomen.
En dan worden de problemen nog erger en zwaarder dan dat ze nu al zijn plus kost ook nog meer geld en dat is juist wat ze ook niet willen . Dit is niet een kwestie van alleen rellen jongere maar jongere werkloze die zich niet gehoord voelt door de Engelse politiek.Zo gouwe als naar heen zou gaan luisteren zal wel weer rust komen er moet een bemiddellaar opstaan om boel weer tot rust te brengen zo niet zal deze rellen overslaan naar europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoorde een minuut geleden op het nieuws dat het nu bijna zo goed als zeker is dat het leger wordt ingezet.
Dus..