Wat is er nu precies gebeurd dat de rellen in London heeft veroorzaakt?

Ik zit op vakantie en snap niet echt waarom deze ene dode zoveel commotie veroorzaakt, woonde hij in een bepaalde achterstandswijk of was hij een voetbalsupporter die nu gewraakt wordt? En waarom schoot de politie nou precies op hem?

Toegevoegd na 14 minuten:
Vooral dus de achtergrond van de "verdachte"/ "slachtoffer" interesseert me. Ethnische afkomst, wijk, voetbalsupporter(of niet) van club...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dubbel: http://www.goeievraag.nl/vraag/rellen-engeland.224096

Het beste antwoord

Over de achtergrond van Mark Duggan doen nogal wat verschillende verhalen de ronde. Volgens zijn familie was hij een echte vredelievende familyman, een echte communityman. Maar hij word door anderen gezien als een echte gangster en cocaïnedealer.
Hij zou een van de stichters zijn van een gang genaamd Star gang, die voortkwam uit de fameuze Tottenham Mandem gang. Hij groeide op in de beruchte wijk Broadwater Farm estate. Het is niet geheel zeker maar het schietincident waarbij hij om het leven kwam was waarschijnlijk een poging hem te arresteren in het kader van Operation Trident. die in het leven geroepen is om vuurgeweld van de zwarte gemeenschap tegen te gaan.
Volgens zijn familie en vrienden was hij ongewapend maar de politie beweerde dat hij aangetroffen was met een geladen pistool. Er is in ieder geval geen bewijs dat hij geschoten heeft maar verder is er over dit voorval vooral veel onduidelijkheid.

Op 6 augustus, was er een vreedzame protestactie georganiseerd door vrienden en familieleden, deze begon op Broadwater farm en zou eindigen bijTottenham police station. De mars begon met zo'n 200 mensen maar toen zij bij het politiebureau aankwamen weigerde de politie met ze in gesprek te gaan. Ooggetuigen verklaarden dat er uiteindelijk een jonger en agressiever publiek arriveerde waarvan sommigen wapens droegen. Kort daarna sloeg de vlam in de pan.

Waarom het geweld door gaat en zo uit de hand loopt blijft de vraag, maar deze achterliggende oorzaken worden genoemd:
-fataal schietincident door de polite
-plaatselijke spanningen met de politie
-hoge werkeloosheid en verregaande bezuinigingen op openbare voorzieningen
-economische crisis
-armoede, een groeiend verschil tussen rijken en armen
-lage sociale mobiliteit
-crimineel opportunisme
-recreatief geweld
-hebzucht (volgens de Chief Constable of the West Midlands Police force in Birmingham)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is nog niet helemaal duidelijk.
Wat wel bekend is dat hij zelf geen wapen had.
Meer kan ik jou niet vertellen.
12 jaar geleden
Volgens de Volkskrant zit er natuurlijk meer achter zoals iedereen wel vermoedt. Die jongeren voelen zich achtergesteld bij degenen die het beter hebben. Wat ze vooral dwarszit is het gebrek aan toekomstperspectief. Maar ook de (Metropolitan) politie schijnt de laatste jaren afgegleden te zijn naar meer geweld, meer corruptie en te laat of niet goed reageren op problemen.
Dat die jongen bij de vorige rel is doodgeschoten, was natuurlijk onbedoeld, maar wel heel ongelukkig.
We zullen er ongetwijfeld meer van horen en lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wat interviews gehouden met de mensen in de wijken. Het belangrijkste wat daar uit is gekomen, dat de verschillen tussen arm en rijk steeds groter gaan worden, zodat er een kloof is ontstaan. Dit is volgens de mensen de oorzaak van de kwaadheid die er heerst. De dood van de jongen, was de aanleiding, niet de oorzaak. Voor het hele artikel te lezen, kan je de link bekijken.
Fijne vakantie nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier bestaat nog geen officiële verklaring over.
Wel heeft de onderzoekscommissie van de politie verklaart dat ze geen bewijs hebben dat de jongen die is neergeschoten op de politie heeft geschoten. Hiermee willen ze overigens niet zeggen dat de politie niet gerechtigd was te schieten. Ook als de jongen een vuurwapen had (wat dus nog niet bekend is) en dreigde te gaan schieten of als hij iets anders bij zich had wat de politie als wapen kon aanzien, mochten hun schieten. Maar het precieze verloop is dus nog niet bekend.

Er wordt gezegd dat de jongen uit een volksbuurt komt, en als ik het goed heb had hij een donkere huidskleur. Natuurlijk zullen er een paar zijn die dan gelijk gaan roepen dat de huidskleur de reden was dat hij is neergeschoten, maar de meeste herrieschoppers hoor je niet over de jongen, maar wel over hun eigen onvrede.
De familie van de jongen heeft meerdere malen de relschoppers opgeroepen rustig te blijven en niet te vechten, en gezegd zwaar tegen al het geweld en de 'wraakacties' te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tijden van economische teruggang hebben er altijd al sociale onlusten plaatsgevonden.

Natuurlijk heeft dit te maken met de gigantische bezuinigingen die het verenigd koninkrijk moet doorvoeren.

De dode die door een politiekogel om het leven kwam, is feitelijk alleen de AANLEIDING tot de rellen geweest..van die gedode persoon zijn mij verder geen achtergronden bekend.

De OORZAAK is dus de frustratie dat 'de man in de straat' , Jan met de pet dus, mag opdraaien voor de gigantische blunders van een aantal graaiende bankdirecteuren enz. overal ter wereld.

Hopelijk gaat de Nederlandse regering een tikkeltje verstandiger met hun bezuinigingen te werk..want anders vrees ik ook bij ons dat vreselijke soort opstanden te krijgen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel redenen zoals jij al zei over een dode en er zijn ook veel "holigans" in England die het gwn leuk vinden om te rellen en zo zijn er wel meer.