Hoe kan je het beste met kinderen met adhd met gedragsproblemen omgaan?

Mijn vriendin heeft ze,maar ik ben als ik bij haar 80% met de kinderen bezig,het ene probleem met het andere

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met heel veel geduld en liefde kom je al heel verre en probeer ,
altijd begrip en de rust te bewaren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb zelf ook kleinkinderen met adhd dus ik weet wat je bedoelt

hier zijn enkele tips

1. Bied structuur Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in je verwachtingen. Vertel wat je kind wel mag en en wat niet. Maak eventueel een lijstje met de belangrijkste huisregels en afspraken. Een druk kind is gebaat bij een duidelijke structuur: plotselinge veranderingen van een planning kan hij niet goed aan. 2. Geef positieve aandacht Drukke kinderen krijgen veel aandacht voor hun negatieve gedrag. Daardoor vergeten we wel eens om ze te prijzen voor wat ze wel goed doen. Let erop dat je je kind dus ook aandacht geeft voor dingen die wel goed gaan. Belonen van goed gedrag doe je niet met geld of cadeaus, maar met een lach, een grapje, een aai over zijn bol, een extra knuffel, of samen iets ondernemen zonder de anderen. 3. Oefen geduld Drukke kinderen vinden het vaak moeilijk om geduldig te zijn. Ze zijn snel gefrustreerd als iets niet lukt. Word dan niet boos, maar help hen dan bij het vinden van oplossingen. Zo krijgt een kind de kans te leren waar zijn eigen kracht ligt en om zijn creativiteit te gebruiken. Zowel voor het kind als voor de ouder is het belangrijk om zo veel mogelijk te trainen in het oefenen van geduld. Vanaf 6 jaar kun je er een spelletje van maken, aangepast aan de leeftijd van het kind: doe een wedstrijd wie het langste een bepaalde behoeftebevrediging (zak chips, tv kijken) kan uitstellen. 4. Wees voorzichtig met straffen Straffen kan het kind opzadelen met een negatief zelfbeeld. Harde straffen zijn uit den boze, lichamelijke straffen zouden verboden moeten worden. Elke keer dat je een klap uitdeelt, geef je eigenlijk een brevet van onvermogen af. Maar bovendien zijn lijfstraffen schadelijk voor je kind. Niet doen dus. Bedenk dat een straf altijd onmiddellijk op het verkeerde gedrag moet volgen, en niet een paar uur of een dag later. Houd er ook rekening mee dat de beste straf er eentje is die het kind zichzelf ook zou geven. Meestal is een kind dat echt iets verkeerds gedaan heeft, voldoende gestraft door hem korte tijd iets te ontnemen wat hij fijn vindt: even de groep uit. Even weg uit de gezellige huiskamer. Niet mee met zijn vrienden. Een middag geen televisie of computer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toevoeging: Ken je kind Vertrouw op je gevoel over je kind. Leer zijn karakter kennen: probeer daarom met regelmaat te praten over zijn en je eigen gevoelens. Praten over gevoelens moet je leren. Als een kind klein is, moet je hem helpen gevoelens onder woorden te brengen. Neem daar de tijd voor en ontwikkel je eigen vaardigheden hierin. Ontdek wanneer je kind wel wil praten en wanneer niet. Het is belangrijk dat ouders snel zien hoe het met een kind gaat, wanneer hij overprikkeld raakt en rust nodig heeft. En alleen zo kunnen ze hun helpen zichzelf te leren kennen, zijn eigen gevoelens te ontdekken en te zichzelf leren te beheersen als dat nodig is. 6. Zorg voor ontspanning Breng rust en regelmaat in het gezinsleven. Bouw ook bewust momenten voor ontspanning in. Probeer een kind daarbij te helpen: zeker een druk kind stopt niet uit zichzelf. Ontdek wat werkt voor jouw kind. Stel je kind op het midden van de dag voor om eens lekker in bad te gaan, of een lange douche te nemen. Of ga samen eens een blokje hardlopen, of op de fiets een wedstrijdje racen in het park. Of masseer je kind met een heerlijk geurende olie. Samen koken kan ook heel ontspannend zijn. Ook zijn er mogelijkheden voor kinderyoga, waar kinderen zelf ontspanningstechnieken leren. Weten wat je moet doen als je je opgejaagd voelt, kan de rest van je leven heel waardevol zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7. Geef je kind de kans ertoe te doen Breng mogelijkheden in het leven van je kind om te ontdekken dat hij ertoe doet voor anderen. Veel kinderen gaan een gevoel van overbodigheid afreageren met druk gedrag. Maar ook niet-drukke kinderen vinden het fijn als hun ouders laten merken dat ze blij zijn met hen. Zorg ervoor dat je kind een vriendschap kan ontwikkelen. Ook al komt het slecht uit: als je kind een vriendje wil uitnodigen voor het eten of een logeerpartij, zeg niet te gauw nee. Hetzelfde geldt als je kind iets wil doen voor jou (zelf iets koken, schilderen, schoonmaken): sla een aanbod van je kind nooit af, ook al betekent het dat je er zelf meer tijd aan kwijt bent om de rommel weer op te ruimen. Een kind wil weten dat hij ertoe doet voor zijn omgeving, vooral zijn ouders. 8. Maak je huis 'child proof' Drukke kinderen zijn vaak onhandig: er valt zomaar een glas om. Ze lopen zomaar door een glazen deur. Er gaat vaak iets mis waar je je flink aan kunt ergeren. Zorg ervoor dat je je tolerantiegrens flink omhoog brengt en gebruik humor. Help jezelf én je kind door je omgeving aan te passen. Vervang tijdelijk de glazen deur door een kunstsof ruit. Schenk de melk in plastic bekers en zet alles wat breekbaar is en waar je erg aan gehecht bent weg. Bepaal op welke plek je kind zich kan uitleven. Hang ergens een touwladder op, of een boksbal, koop een skippybal voor in huis, zet een kleine trampoline neer of hang een basket op tegen een buitenmuur. Leer een kind hoe hij kan omgaan met een overschot aan energie en kraak hem er niet op af. 9. Zorg voor jezelf Het leven met een druk kind kan heel moeilijk zijn. Zorg voor manieren om even op te laden. Neem tijd om er even tussenuit te gaan en probeer het contact met je partner niet te verliezen. Praat er met andere ouders over in een veilige omgeving (zoals via het Forum van Ouders Online, of de ADD/ADHD-club) en informeer jezelf. Wanneer je denkt dat je het niet meer alleen aankunt, schroom dan niet om hulp te vragen. Overleg met je huisarts. 10. Blijf genieten van je kind Tot slot: leer te genieten van je kind. Een kind is meer dan alleen zijn gedrag! Wees blij met wat er goed gaat en stel regelmatig je verwachtingen bij.
Als je afspreekt met een vriendin met kinderen op een tijdstip waarop de kinderen wakker zijn zul je daar hoe dan ook mee te maken krijgen. of ze nou wel of geen ADHD hebben.
En als jij afspreekt met een vriendin met kinderen met ADHD dan is zij, de moeder verantwoordelijk voor die kinderen. Je zult er in geen geval omheen kunnen dat ze er zijn. Maar hoe jij met ze omgaat is eigenlijk niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat zij, de moeder, met ze om kan gaan. Jij bent te gast, jij kunt ze niet opvoeden.
Jij hoeft ook geen problemen op te lossen. Benader de kinderen gewoon zoals je elk ander kind zou benaderen.
Als er zich een probleem voordoet reageer je gewoon rustig en zul je doorgaans gewoon even moeten wachten tot de moeder ingrijpt.
Wil je graag een keer rustig met je vriendin kunnen praten, spreek dan buitenshuis af of spreek af op een tijdstip dat de kinderen slapen.