Hoe heet zo`n spiegel die je vaak ziet aan de gevels van particuliere huizen in b.v. Amsterdam? (Bedoeld om de straat te kunnen overzien.)

We zoeken voor een oude dame een spiegel die ze aan de buitenkant van het venster kan laten bevestigen, zodat ze vanuit haar stoel kan zien, wie bij haar het pad opkomt. Hoe heet zo`n spiegel en waar kun je zo`n spiegel kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spionnetje

Een spionnetje is een spiegel, aan de buitenzijde van een raam van een huis gemonteerd, om van binnen ongezien te zien wat er op straat te beleven valt. Ook het klein lensje van zo'n 1 cm diameter in een (voor)deur, dat gebruikt wordt om te zien wie er voor de deur staat, wordt een spionnetje genoemd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spionnetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zet je dat nu als reactie? Het is toch een goed antwoord,met gegevens die niet in de andere antwoorden staan vermeld.
Van mij had je een plus gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide soorten spionnetjes zijn verkrijgbaar bij een ouderwetse ijzerwinkel

Het beste antwoord

Hoe het heet kan je hierboven al lezen, waar je het kan kopen nog niet.

Je zal ze vast online kunnen kopen, maar ik heb een goedkopere tip voor je, ga naar de plaatselijk sloperij, en haal een buitenspiegel van een bestelbus. Dus zo'n niet geïntegreerde spiegel maar eentje die aan de deur geschroeft is. Of haal zo'n caravan spiegel, die je bij het vervoeren van de sleurhut op je huidige spiegel kan monteren. Met een beetje handigheid pas je de bevestiging aan en kan je hem aan het kozijn schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je goede tip T74! plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch ook één van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@carsch, graag gedaan!
@moolkeesje, uiteraard eentje terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje Hajete en Doortje ook bedankt.

Andere antwoorden (3)

Dat noemt een spionnetje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien bij een sloperij een oude autospiegel aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde idee lees ik nu! ;-) Je was me net voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Moolkeesje. plusje.
De vraag is goed beantwoord. Een moderne versie van het spionnetje is een kleine tv camera(bewakingscamera) met een kleine monitor.
Heeft enkele voordelen: het voordeel dat degene die het pad op komt de dame niet kan zien en dus ook niet of de dame thuis is. (de monitor kan elders in het huis staan. Je hoeft niet voor het raam te zitten.
Ook dat zichtbaar is dat het huis bewaakt wordt (veiligheid).

Toegevoegd na 6 uur:
Camera met monitor (zwart wit) is niet zo duur. Je kunt het vergelijken met het systeem in een flat/appartement, waarmee je kunt zien wie er voor de deur staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de goede tip Hajete. + duimpje van mij.
Wel jammer hè, dat bewakingssysteem d.m.v. camera voor de meesten (zeker de 80 plussers) niet haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de goede tip Hajete. + duimpje van mij.
Wel jammer hè, dat bewakingssysteem d.m.v. camera voor de meesten (zeker de 80 plussers) niet haalbaar is.
Mijn opa had een achteruitkijkspiegel van een fiets aan de muur geschroefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Creatieve opa en + van mij voor je reactie op mijn vraag.