Wat bedoelt iemand met " ik vind je heel lief maar" en daarna zeggen ze iets wat ik moet doen?

Ik krijg juist het idee dat ze je dan niet 'lief' vinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Zodra een positieve opmerking gevolgd wordt door het woordje 'maar' telt het voorafgaande eigenlijk helemaal niet meer en kun je dat beter beschouwen als een soort 'zachte inleiding' van iets dat onaangenaam is of iets dat minder prettig is.

Met andere woorden: 'Ik vind jou heel lief, maar' betekent gewoon dat iemand een onaangenaam feit probeert wat te verzachten voor jou..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (3)

Het is een overhalingstactiek, om het even moeilijk te zeggen. Door eerst te zeggen hoe lief je bent hopen ze dat jij iets voor hun zou willen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bedoeld om je juist kritiek te geven, maar ze je eerst willen paaien met mooie woorden.
Inderdaad, het woordje 'maar' wordt vaak gebruikt om het voorgaande teniet te doen. Ik probeer het woordje ook helemaal niet te gebruiken en daarbij zo eerlijk mogelijk te zijn zonder tegenstrijdigheden.

Ik snap je verwarring en die is ook wel terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Dan vindt die persoon jou net niet lief genoeg. Voorbeelden: "Ik vind jou lief hoor, maar je zou toch wat meer humor moeten hebben" of "Ik vind je heel lief, maar draag eens wat vaker je haar los"
Die persoon zou gewoon moeten zeggen: "Ik vind jou lief" en geen verdere eisen stellen. Als hij er steeds iets aan gaat toevoegen, vindt hij jou niet goed zoals je bent.