Is de neiging tot crimineel gedrag aangeleerd of aangeboren?

Oftewel; waar komt crimineel gedrag vandaan?

Toegevoegd na 11 minuten:
Hoe ik op deze vraag kom:
Bijna ieder kind pikt wel eens een gummetje, niet iedereen wordt een dief.
En seksuele delinquenten hebben niet altijd zelf wat meegemaakt. Daarentegen zie je veel jongeren grensoverschrijdend gedrag vertonen waar de huidige muziekvideocultuur de schuld van krijgt.
Ik kan meer voorbeelden bedenken en jullie ook, denk ik...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik vind het aangeleerd gedrag.
Mensen hebben op enig moment ervaren dat iets crimineels doen hen iets oplevert dat ze op een normale manier niet zouden krijgen. Het is een stomme beslissing.
De meeste mensen maken wel eens stomme beslissingen. De mate waarin dit verkeerd uit kan pakken varieert van een ruzie met vrienden/partner tot en met gevangenisstraf. (Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe stom de beslissing was.)
Gelukkig leren de meeste mensen uiteindelijk slimme beslissingen te nemen. Wanneer je niet gewezen wordt op de stomheid van de beslissing ervaar je de uitkomst als een beloning. En dat is wat je wilde.
Bijv. Als je iets steelt (domme beslissing) en je wordt niet gepakt, heb je toch wat je wilde hebben. (beloning)
Wordt je wel gepakt, krijg je straf. De meeste mensen worden dan boos. Een andere benadering zou kunne zijn: Wat kan ik hiervan leren? Dat het stom is om iets te stelen?
Leer dus slimme beslissingen te nemen!

Toegevoegd na 15 uur:
In enkele gevallen is crimineel gedrag aangeboren, namelijk bij de zogenaamde psychopaten; mensen die mentaal niet de mogelijkheid hebben om onderscheid te maken tussen goed en kwaad.
In alle andere gevallen is het in mijn opinie aangeleerd gedrag. Natuurlijk, elk kind gaat zijn/haar grenzen verkennen, dat hebben u en ik vroeger ook gedaan. De taak van de volwassenen is om deze grenzen aan te geven, de taak van de ouders om met liefde, respect en stimulatie het kind te helpen uit te groeien tot een weldenkende en sociale volwassene. De denkbeelden die een kind meekrijgt in de jeugd, zoals "jij bent waardeloos" of "dat gaat jou toch niet lukken" kunnen leiden tot dusdanige vervormde normen en waarden dat crimineel gedrag aanvaardbaar is geworden voor die persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Daar is in de tachtiger jaren in NL een enorme rel over geweest.
Eigenlijk is het onderwerp nog steeds taboe.
Zie link
14 jaar geleden
Ik studeer criminologie, en dit is 1 van de dingen die behandelt word. Het is niet duidelijk of het aangeleerd of aangeboren is, daar is nog veel discussie over. Sommige denken het een en andere het ander.
Ik denk zelf dat het een combinatie is. Dat er is aangeboren hoe groot je 'aanleg' is, maar of je het word niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind ben je nog niet zo bewust van goed en kwaad,maar op latere leeftijd ga je beter beseffen wat goed en wat minder goed is.De meeste houden zich aan de algemeen gangbare mening over goed en slecht,anderen lappen dat aan hun laars! het heeft trouwens er ook mee te maken in welk tijdperk je opgroeit. In de oorlog werd dat niet zo nauw genomen,je stal immers van de Duitsers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat iedere baby 100% uit liefde bestaat en dat door gebeurtenissen blokkades bestaan in je hersenen en je ziel waardoor er dus onnatuurlijke situaties gaan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat het bij de geboorte wordt meegegeven. Het is de wereld waarin wij leven en het is niet alleen crimineel - maar ook agressief gedrag dat voortvloeit uit al die computerspelletjes en de tv.
Dat heet "opvoeding door de media".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen die tv-kijkt is agressief dus je beargumentatie klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, die TV kan gewoon uit, er zit een knop op. Je hoeft niet alles te kijken wat er aan pulp wordt aangeboden.
Volgens mij zijn er mensen die in nood "rare" dingen doen.
Dus dat zijn genomen besluiten of impulsieve daden door eventuele zware omstandigheden.
Bij sommige mensen is misschien de gevoeligheid groter, ze zijn makkelijker beïnvloedbaar en zullen daarom sneller een verkeerde weg inslaan.
Mijn oma placht over sommige mensen te zeggen: hij zal nooit deugen. Soms lijkt het inderdaad of sommige mensen al een aanleg hebben om crimineel te worden.
In de huidige tijd waarin veel dingen spelen en de druk van de samenleving hoog is, is er veel mensen de kans om een verkeerde kant uit te gaan.
Uit hebzucht, onzekerheid en als onzinnig leedvermaak.
Veel jongeren hebben weinig mensen om hen heen die hen gewoon opvoeden, liefhebben, normen en waarden leren.
De maatschappij is vol met dingen die je moet, dingen waaraan je mee moet doen.
Daaruit groeit helaas veel verkeerd gedrag.
Wellicht zijn de mensen die niet willen deugen een hele klein minderheid en is de rest te verklaren op grond van hele andere zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee dat voornamelijk ernstig crimineel gedrag (zoals bijv. seriemoordenaars) vaak een onderdeel is van een gedragsstoornis. Een stoornis is eigenlijk een handicap. Dus dan zou het aangeboren kunnen zijn, maar zeker weet ik het niet.