Waarom spreken tweede generatie Marokanen met een accent?

Marokaanse Nederlanders van de tweede generatie zijn hier geboren. Ook hebben ze in Nederland hun opleiding gevolgd. Toch spreken ze bijna allemaal met een accent. Ze hebben bijvoorbeeld een heel harde G en een scherpe langgerekte S. Hoe kan dat als je in Nederland bent opgegroeid en getogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Omdat het stoer is. Het is erg populair tegenwoordig. NIet alleen onder marokanen maar ook turken en autochtonen gebruiken het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is volgens mij het juiste antwoord, al zal in al de andere iets van de oorsprong klinken. Het is 'mocro', en steeds meer jongeren gaan het spreken, zelfs als er in velden of wegen geen Marokkaan in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt! zelfs mijn jongste 8 jaar, praat soms zo met zijn vriendjes terwijl er geen marokaan bij zit. het is ook een soort straattaal, net als je de straattaal hoort waar heel erg veel surinaams in voor komt. luister maar naar al die rappers.
overigens zeg ik er wel wat van als ik het hoor. ga hem dan ook Ali noemen, dat wil hij nou net weer niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en wat dacht je van de oerblanke amsterdamse jeugd, je weet toch?

Andere antwoorden (4)

Dat is een raadsel, in Vlaanderen en in Duitsland is dit niet zo, daar hebben ze geen accent , in Belgie praten ze gewoon in het Vlaams. Misschien is het taalonderwijs beter in onze buurlanden.
Hebben alleen Marokkanen dit of ook andere "buitenlanders"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die klanken worden gevormd naar het marokkaans-arabisch of berbers waarmee ze thuis opgroeien.
De eerste jaren van taalverwerving / leren spreken zijn heel bepalend voor de klankvorming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat hun ouders vaak thuis marokaans praten omdat ze dat makkelijker vinden, en zo krijgen hun kinderen ook gedeeltelijk die taal mee in hun opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter spreekt met een licht marokkaans accent omdat ze het op school gebruiken. Mijn man is marokkaans/spaans maar we spreken thuis nooit arabisch , noch berbers (hij is geen berber), alleen nederlands en mijn man heeft niet het typisch marokkaanse accent van bijvoorbeeld Ali-B. Mijn dochter is niet tweetalig opgevoed maar heeft het accent aangenomen sinds ze op de middelbare school. Ik vind het persoonlijk een beetje lelijk klinken maar het is haar keus.

Ik kende vroeger een aantal Nederlandse mensen met een zwaar Surinaams of Antilliaans accent omdat ze veel met Surinamers of Antillianen omgingen.

Inmiddels wonen we in Canada en we spreken (helaas) nog steeds Nederlands thuis. Ik zeg helaas want het zou netuurlijk beter zijn de taal van het land te gebruiken maar het is gevoelsmatig heel raar om ineens een andere taal te gebruiken voor de alledaagse dingen. Ik ken nogal wat Zuid-Amerikanen die de kinderen verbieden thuis iets anders dan Spaans (hun moedertaal dus) te spreken omdat ze anders de taal verleren. Dat is lastig voor als ze op bezoek gaan bij familie en handig voor later. Ik merk ook dat Nederlands dierbaarder voor me is geworden sinds ik ben geemigreerd. Het heeft dus niets te meken met gemakszucht. Dat het gemakzucht zou zijn is heel negatief gesteld en het is die houding die me heeft doen besluiten weg te gaan uit Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We moeten ophouden elkaar te beoordelen op de manier waarop we Nederlands praten. Zo elitair.
Boudewijn de Groot spraak bekakt nederlands en Ali B spreekt in mijn oren leuk Nederlands. Ze spreken beiden Nederlands en ik kan ze beiden verstaan. Terwijl ik een limburger niet kan verstaan. Dat is dan ook een andere taal. Ik hoor liever Ali B aan het woord dan een willekeurige nieuwslezer van de NOS