Is er verschil hierin?

wat is het verschil als je zegt ""hij is niet te vertrouwen"" en ""hij is onbetrouwbaar""
de eerste stelling komt bij mij erger over heel negatief dus de tweede dan bedoelt men hij komt altijd laat ,heeft altijd een smoesje klaar enz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Iemand die niet te vertrouwen is, is bijvoorbeeld niet eerlijk, probeert je te bedonderen.
Iemand die onbetrouwbaar is, is iemand waar je niet van op aan kunt. Bijvoorbeeld iemand die altijd te laat is op een afspraak of die dingen belooft, maar ze niet waarmaakt.
Je hebt gelijk als je zegt dat het eerste negatiever is dan het tweede.
Onbetrouwbaar kun je zelfs onopzettelijk zijn. Bijvoorbeeld een werknemer die vaak ziek is, zal minder snel voor een erg belangrijke klus gevraagd worden dan een ander die er wel altijd is, omdat die betrouwbaarder is, ook al kan de eerste werknemer er niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Taaltechnisch is er geen verschil, on- betekent niet. Ik ben het echter wel met je eens dat de eerste zin negatiever overkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn best lastige verschillen. Het heeft namelijk te maken met hoe degene die het zegt of hoort het oppakt.
De 1 zal het erger vinden als iemand niet te vertrouwen is en de ander vindt onbetrouwbaar weer erger.
Het komt wat mij betreft op hetzelfde neer.
Taaltechnisch zeg je hetzelfde (on=niet). Niet betrouwbaar of niet te vertrouwen betekent naar mijn mening hetzelfde. Maar ja anderen zullen dit weer anders opvatten.
Als iemand vaak te laat is maar wel een geheim kan bewaren, IS hij niet onbetrouwbaar maar komt hij altijd te laat en kun je er niet van op aan dat hij op tijd is.
Met dergelijke uitspraken die jij hier schrijft, geef je aan dat deze persoon in het geheel (met niets dus) te vertrouwen is. Dat is erg ongenuanceerd en vraagt op concretere uitleg. Je kan hier iemand een stempel mee geven die hij/zij niet verdient (tenzij bewezen is dat hij op alle fronten niet te vertrouwen is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat mag hoor haydy, sommige mensen geven een andere betekenis aan woorden. Dat wilde ik hiermee duidelijk maken. Wellicht heb je meer aan de andere antwoorden.
Er zit geen verschil in de mate van onbetrouwbaarheid, tussen beide uitdrukkingen. In dit geval, gat het puur om wat jij beter bij die persoon vindt passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon afgekort het heeft de zelfde betekenis