Absoluut niet, alleen zullen er mensen zijn die vinden van wel. Je kan je wel afvragen wat de definitie van eigenwaarde is, en of die nog steeds hetzelfde is als pakweg 40 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
merk ik niet echt, alhoewel het zou kunnen dat mensen het verwarren met eigendunk en het daarom een negatieve lading geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom welke betekenis men aan het woord eigenwaarde geeft.
Eigenwaarde is volgens mij niets anders dan dat een mens zichzelf de moeite waard vindt.
Een mens met eigenwaarde zal geen, voor zichzelf destructieve, dingen doen om een ander te pleasen. Een mens met eigenwaarde heeft het ook niet nodig om zichzelf beter voor te doen dat die is.
Ik zie het niet als zichzelf beter vinden dan een ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind van niet.
Als je eigenwaarde hebt, hoe kun je dan nog enigzins waarde voor een ander opbrengen.
Leer eerst tevreden te zijn met jezelf en van jezelf te houden, dan kan je het ook pas aan andere geven.
Schat iemand zich zelf heel laag in, dan zal er vaak misbruik door anderen van gemaakt worden.
Je kan pas echt gelukkig zijn als je dat zelf ook bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening is het hebben van eigenwaarde (oftewel zelfvertrouwen) een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn in het leven, op het gebied van liefde, werk etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt pas echt van een ander houden als je van jezelf houdt.
Dus nee.... eigenwaarde is geen vies woord. Er hangt niet voor niets het woord "waarde" aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoezo dan?
Een goed gevoel voor eigenwaarde is prima, dat mag en dat moet.
Ik merk er niks van dat dit tegenwoordig een vies woord zou zijn.
Integendeel! Mensen worden zich steeds meer bewust van het feit dat ze zichzelf niet moeten onderschatten en dat ze het waard zijn om goed voor zichzelf te zorgen in het leven.