Ja! Sproeten zijn plaatselijke plekjes met een verhoogde hoeveelheid melamine, en dat komt zowel bij blanke als gekleurde mensen voor. Het is alleen minder zichtbaar omdat het contract minder is.

Ik heb een collega uit Bonaire die een donkerbruine huidskleur heeft en op zijn neus sproeten :).

Toegevoegd na 59 seconden:
eh... contract = contrast natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sproeten zitten in de genen. Mensen die genen van de C1R-variant bezitten, hebben een grote aanleg voor sproeten. Vaak zijn dit mensen met een lichte huid en rossig tot rood haar. Schotten en Ieren bezitten deze genen vaak. Toch komen sproeten ook voor bij andere huidtypen en haarkleuren. Sproeten worden veroorzaakt door melanine in de huid, dezelfde stof die ons bruint in de zon. De meeste sproeten komen voor op het gezicht, hoewel ze bij sommige mensen over het hele lichaam zitten. Kinderen jonger dan 5 jaar hebben bijna nooit sproeten. Bij kinderen van 5 tot 15 jaar komen ze veel vaker voor. Volwassenen hebben veel minder vaak sproeten. Waarschijnlijk werkt het betreffende gen, om de een of andere onbekende reden, niet altijd een leven lang.
Bronnen: