Zojuist in de krant gelezen: Nijmeegse juwelier weigert toegang allochtonen. Is dat discriminatie?

Of mag hij gewoon zelf uitmaken wie hij wel of niet in zijn winkel toelaat?

(De juwelier zegt al 8 maal door allochtone jongeren overvallen te zijn)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, wat lastig is dit zeg.
Die reactie van die juwelier vind ik heel logisch, als je 8 keer overvallen bent door een allochtoon schiet je natuurlijk enorm in je emotie en denk je: nou die komen er echt niet meer in...
Maar je kunt het gewoon niet maken...
Lastige ethische kwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een ding wat ik me afvraag. De krant zegt dat het juwelierspaar allochtonen weigeren, maar het enige wat van hem geciteerd wordt, is het volgende:
''Ik leg het verhaal desnoods graag aan de rechter uit. Marokkanen van zestien jaar hebben hier niets te zoeken; ze kunnen niets kopen. Waarom zou ik de problemen over mezelf afroepen door hen toch binnen te laten? Alle acht overvallen zijn immers door Antillianen en Marokkanen gepleegd'' Heeft iemand het stukje waar hij zegt dat ALLE allochtonen geweerd worden, of is dit soms verkeerd geïnterpreteerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal vast in meerdere kranten gestaan hebben. De citatie die je hier noemt heb ik zelf niet gelezen in het krantenbericht wat ik tegenkwam. Goeie toevoeging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel je niet alle allochtonen over één kam kunt scheren,begrijp ik wel dat de juwelier de schrik van zijn leven krijgt als er een Antilliaan of Marokkaan binnen komt want hij heeft hier nu eenmaal slechte ervaringen mee opgedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat ECHT over Antilliaanse en Marokkaanse jongeren en niet over deze bevolkingsgroep in het algemeen. Jammer dat de kranten dit zo hebben neergezet, want veel mensen zouden hier zomaar overheen kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe erg ik het ook vind dat hij al 8 keer is overvallen door allochtone jongeren, ik vind dat je niet alle mensen, van welke afkomst dan ook over 1 kam moet scheren. Niet iedereen heeft kwaad in de zin. Als hij echt bang is kan hij beter zijn winkel sluiten of extra beveligingsmaatregelen treffen. Maar allochtonen buitensluiten klinkt -sorry als het hard overkomt- alsof je net als in de WO2 joden buitensluit, terwijl zij net zoveel recht hebben om in je winkel te kijken en kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze man is baas over en in zijn eigen winkel. De deur stond altijd voor elke klant open. Een kleine criminele groep heeft het voor andere allochtonen verpest. Ik begrijp dat hij deze keuze maakt. Een noodsprong. Een onsympathieke beslissing. Dat weet hij zelf ook. Maar hij kan niet anders meer. Trauma's heeft hij van zijn overvallen. Nachtmerries. En zijn geloof volledig verloren in de groep allochtonen. Spijtig voor de goede mensen onder hen.
Er zijn genoeg juweliers waar iedereen nog terecht kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Straks om 23.20 op 4 in het journaal een item over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Jongere'; is iets waar je uiteindelijk gewoon overheen komt. Ik maak me sterk dat hij bijvoorbeeld ook (gekleurde) echtparen voor een verlovingsring weigert.....tot overvallers doorkrijgen dat ze op die manier makkelijk binnenkomen, en het zo nog erger voor hun 'eigen' mensen gaan verpesten.

Antwoorden (13)

De winkelier mag zelf uitmaken wie hij in zijn winkel toe laat,maar als hij bijv. op zijn winkelruit zou zetten;Geen toegang voor allochtonen,ja dan discrimineert hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, je verwoordt het iets precieser dan ik.+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je bestevaer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Niet alle allochtonen zijn criminelen. Dit is generaliseren en doordat hij afgaat op uiterlijk van mensen: hij is aan het discrimineren. Volgens artikel tegen discriminatie en haatzaaien in het wetboek van strafrecht is deze juwelier strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb min of meer bewust de tijd nog meegemaakt, dat op bepaalde plaatsen de volgende tekst stond: Voor Joden verboden.
Laten we in vredesnaam daat nier naarterugkeren1
Ik vind het discriminatie,hoe lullig het voor de betreffende juwelierook is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén was voldoende geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij één plus. Maar ik denk dat ``lullig`` een beetje zwak uitgedrukt is. Het zal vast heel veel impact op het leven van die juwelier hebben. En wat doet de overheid om hem te helpen??
Sterker nog: ik denk dat een gepakte overvaller die de man een klap in het gezicht heeft gegeven (of erger), de zelfde of volgende dag weer gewoon vrij rondloopt, en het eventueel gewoon opnieuw kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een + van mij en ook eens met Conan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En verder Moolkeesje: In de tijd waar jij nu over sprak, kwam je voor de diefstal van een fiets in de gevangenis!! Wat gebeurt er nu met een gepakte dader van een roofoverval met mishandeling?
Die handvol geroofde juwelen bedragen wellicht wel een veelvoud van de waarde van een fiets, en die juwelier loopt nog wekenlang met lichamelijke pijn, en jaren lang met een traumatische ervaring rond! Ondertussen rijdt de overvaller in een dikkere auto rond dan de juwelier zelf heeft. Zit dus niet in de gevangenis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusssssssss!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd van Moolkeesje was er ook geen professionele hulp voor de slachtoffers. Toch vind ik ook wel dat sommige daders er wel erg makkelijk mee afkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat tuig .... dan suggereer je alsof alle allochtonen fout zijn. Ben benieuwd wat de allochtonen van gv hiervan vinden dat er zo over hen gepraat wordt. Lekker dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+moolkeesje opdat dit nooit meer moge gebeuren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar drink ik NU op! Verder hebben ik niet ingegaan op het feit,dar de overheid het slachtoffer in dit geval de juwelier compleet in de kou laat staan.
En evenmin dat de daders vaker eerder uit het politiebureau wandelen dan het slachtoffer dat aangifte komt doen.
Het ging mij er enkel en alleen om, dat ik er tegen ben, dat bepaalde bevolkingsgroepen, ongeacht of ze een slechte naam hebben of niet, gediscrimineerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@denkbeeldigmeisje, : In de tijd van Moolkeesje enz... Ik ben er nog steeds hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet natuurlijk wel dat dat 'voor Joden verboden' beslist NIET was ingegeven door het feit dat Joden voor 100% van de criminaliteit verantwoordelijk waren, zoals hier ter plaatse wel het geval is. Ik vind het een beetje appel met peren vergelijken. Wel denk ik dat hij meer de nadruk moet leggen op jongeren danwel meer dan één jongeman tegelijk. Los van de kleur, want vier witte knullen van 16 hebben in een juwelierszaak ook weinig te zoeken......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bedoeld dat ik er faliekant tegen ben,dat bepaalde bevolkingsgroepen om welke reden dan ook, gediscrimineerd worden.
Dat heb ik in mijn reactie nog eens duidelijk gesteld.
Dat de Joden gediscrimineerd werden ,tot de dood er in de meeste gevallen op volgde lag puur en alleen aan hun Jood zijn.
Ik denk nog steeds, (maar dat is helemaal off topic), dat deze hele hetze door de Heilige Rooms Katholieke Kerk in gang is gezet en door de nazis gretig is overgenomen.
Zoals al vaker is gezegd; dit is discriminatie.

Daarnaast lijkt het mij ook niet een slimme actie, want hoe wil hij dit nieuwe beleid gaan handhaven? Dat is praktisch onmogelijk. Ik denk dat je niet heel slim hoeft te zijn, om te voorspellen dat het dan nog meer uit de hand gaat lopen. Naast dat de meeste allochtonen gewoon beledigd zullen zijn en zich veroordeeld voelen, wekt het waarschijnlijk bij sommige allochtonen erg veel agressie op. Dan kan je niet komen met 'in het beleid van deze zaak staat dat allochtonen hier niet welkom zijn, ik zou u dan ook willen verzoeken deze winkel te verlaten'.

Deze man is getraumatiseerd voor het leven en ik snap zijn angst en moeite met allochtonen. Deze zijn op ZIJN (let op; niet mijn) ervaringen gebaseerd. Echter denk ik dat het voor hem misschien een beter idee te zijn om - aangezien hij zo'n angst heeft - te stoppen met de zaak. Hij is zo bang geworden voor een bepaalde bevolkingsgroep die je absoluut niet kunt mijden hier in Nederland (behalve door in een of ander gehucht te gaan worden), dat zijn werk hem niets goeds meer zal opleveren.

Tenslotte wil ik zeggen dat een ieder persoon die zo'n overval op zijn kerfstok heeft, zwaar gestraft moet worden. Maar een hele bevolkingsgroep gaan afrekenen voor hun daden, dat mogen wij hier in Nederland niet toelaten. Gelukkig maar!

(wellicht lok ik veel minnetjes uit, aangezien ik makkelijk praten heb, maar dit is gewoon hoe het in Nederland geregeld is + ik ben het daar ook zeer zeker mee eens. En ja, ik weet maar al te goed hoe sommige allochtonen kunnen zijn. Dat heb ik in de praktijk mee mogen maken, maar dat geeft mij nog geen vrijbrief om te discrimineren).

Toegevoegd na 9 minuten:
Niet een onbelangrijke toevoeging: "In Nijmegen heerst ophef over het deurbeleid van juwelier Kamerbeek, die na een serie overvallen geen Marokkaanse en Antilliaanse jongeren in zijn winkel toe laat."

Het gaat echt alleen om de Marokkaanse en Antilliaanse jongeren. Jammer dat hij in een ander citaat zei dat 'een Marokkaan van zestien' niets te zoeken heeft in een juwelierszaak, want hij had ook gewoon kunnen zeggen dat zestien jarige jongeren er niets te zoeken hebben. Want daar ben ik het zeker mee eens: zonder een volwassen begeleider heeft de jeugd er over het algemeen niets te zoeken. Hoewel ik zijn reactie niet veroordeeld, had hij veel gezeur en ophef kunnen voorkomen als hij het zo had gebracht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeggen dat deze ondernemer dan maar beter kan stoppen, is toegeven aan het geweld. Laten we in de eerste plaats zorgen dat hij zijn onderneming kan houden, het is waarschijnlijk zijn lust en zijn leven. Ik benadruk nogmaals. Nu is het tijd om die arme man te helpen en hem begrip te tonen. Als er allochtone medemense zijn die zich beledigd voelen, zelfs na uitleg, dan komt dat nu op de tweede plaats. Laten we die man alsjeblieft stappen laten maken waarmee hij zich veiliger voelt. Dat is wel het minste.
Ik hoor mensen zeggen dat we nu een hele bevolkingsgroep afrekenen op daden van enkelen. Helemaal waar, maar bot gezegd is dat van ondergeschikt belang ,totdat deze ondernemer zich weer veilig voelt. Dan ga je maar even naar een andere juwelier, spijtig voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist dat ik zo'n reactie kon verwachten. Ik vind het ook belachelijk wat die man is aangedaan, verschrikkelijk zelfs. Ik kan me alleen zo goed voorstellen dat, na acht overvallen, de angst er zo in zit, dat hij er niet meer uitgaat. Dat kun je wel opmaken uit zijn nieuwe beleid die hij wilt handhaven; hij is zo bang geworden voor de allochtone medemens (ook die niets op hun geweten hebben), dat hij ze wilt mijden. Dat is waarom ik het zei, NIET om toe te geven aan die onruststokers. Maar ik denk dat je een beetje selectief hebt gelezen. Jammer hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, misschien begreep ik je verkeerd, excuus. Het is ook wel iets om je kwaad over te maken, echt erg allemaal. En ik twijfel er overigens echt niet aan dat je het verschrikkelijk vind, dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses geaccepteerd. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind moet zijn vindt, ik haat dt fouten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig, dank je :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je die spellingsfoutjes niet kan bewerken hè.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor je uitgebreide antwoord. Maar inhoudelijk ben ik het niet op alle fronten met je eens. Ik ben er persoonlijk niet van overtuigd dat het discriminatie is. De man had die allochtone overvallers vast liever als betalende klanten gezien. En dan had het hem vast niet kunnen schelen uit welk land ze vandaan kwamen of welk geloof ze aanhangen, of wat dan ook. Verder zie ik net als tbone niet in waarom hij met zijn bedrijf zou moeten stoppen. Omdat de overheid dat tuig niet aan durft te pakken?? Vanwege het falen van de overheid moet hij zijn zaak maar opgeven? En waarom zouden jongeren per definitie niets in zijn zaak te zoeken hebben? Een juwelier verkoopt vaak ook mooie horloges. Veel jongeren hebben bijbaantjes en krijgen kapitalen aan geld op hun verjaardag. Ze willen echt niet allemaal een horloge van de kijkshop...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met Conan eens,het is te gek voor woorden dat hij zijn zaak zou moeten sluiten.
De overheid faalt hier voor de zoveelste keer en zo gaat het al jarenlang.
Dit is ook niet verwonderlijk met de idioot lage straffen die hier gegeven worden.
De regering moet eens een vuist maken dat dit crimineel gedrag niet meer geaccepteerd wordt door veel zwaarder te straffen en wat ik nu ga schrijven zal wel commentaar op komen,maar zo zie ik en velen het;Allochtonen die hier twee keer in de fout gaan door crimineel gedrag,bij de derde keer terug naar het land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maria16: het probleem is dat veel van die overvallers gewoon in Nederland geboren zijn en dus niet in het land waar hun ouders of grootouders vandaan kwamen.
Hun land van herkomst is dus gewoon Nederland... Tsja, als ze hier ooit als nieuwe Nederlanders waren komen inburgeren, zou het een mooie oplossing zijn.
Stuur ze maar terug indien ze zich hier niet kunnen gedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Conan:Als het om Marokkanen gaat dan kunnen ze wel naar Marokko gestuurd worden want zij hebben twee paspoorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moeten ze per se teruggestuurd worden. Als ze zich niet kunne gedragen kunne ze toch ook gewoon de bak in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom nog meer geld uitgeven aan allochtonen die zich hier toch niet weten te gedragen?
Reken maar dat ze dit in eigen land niet durven want daar zijn de straffen veel zwaarder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik ook wel. Maar allochtonen die hier in Nederland zijn gevestigd en geaccepteerd door de overheid kun je simpelweg niet terugsturen. Nederland is nu ook hun land. Als ze crimineel zijn, moeten ze hier gewoon hun straf uitzitten. En ja, ik vind het rechtssysteem hier in Nederland ook vaak te soft hoor. Maar deze mensen zijn nu 'onze' verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze criminelen zijn zelf verantwoordelijk voor hetgeen dat zij doen en daarbij is het een goed afschrikmiddel voor in de dop crimineeltjes. Deze mensen leven hier dus ze hebben zich wel aan onze wetten te houden,zij hebben geen respect voor onze wetten dus waarom is het dan nog nodig om ze hier te houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat sommige gewoon hier geboren zijn? Omdat autochtone Nederlanders zich ook niet allemaal aan de Nederlandse wetten houden? En ik wil niet heel flauw zijn, maar als je van die agenten op straat ziet hier, krijg je daar over het algemeen niet meteen gezag voor. Ze durven vaak niet eens echt op te treden :')
Vind je het gek dan dat mensen massaal de wetten overtreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en ik zal de laatste zijn om te bekennen dat er ook autochtonen zijn die zich niet aan de regels houden,deze moeten heel zwaar gestraft worden. De agenten die je ziet willen wel,maar mogen niet,zij hebben zich ook aan regels te houden.Hier in de buurt is ook een straat waar geregeld en ja voornamelijk Marokkanen de boel verpesten,de agent die ik gesproken heb zei tegen mij dat de handen van hem en zijn collega's jeuken om deze groep eens flink aan te pakken,maar het mag niet,ze kunnen niet zomaar de groep uit elkaar rammen want dan krijgen ze aangifte's aan hun broek. Nee politie staat vaak met de handen in het haar en dit hebben we te danken aan onze slappe wetgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde wel aan de regels houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je ook wel gelijk in vind ik. De politie mag erg weinig. Soms lijkt het alsof de politie maar met iedereen een praatje moet maken en vriendelijk moet lachen, maar ik denk dat het beter is als ze wat meer gezag mogen uitstralen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat wel,en nu kom ik met een ouderwetse opmerking,maar vroeger hadden de mensen nog respect voor de politie en dat respect is volledig weg.
Ik begrijp hier ook niets van want zulke dingen hoefde je vroeger echt niet te doen en een grote mond tegen de politie al helemaal niet want je werd dan stevig aangepakt,maar doordat steeds meer mensen de wetten weten,weten ze ook dat je heel makkelijk aangifte kunt doen tegen een agent en ja onze 'treurige' wetgeving beschermd blijkbaar meer de daders dan de slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ben niet van vroeger eigenlijk (ben 21). Maar ik heb een prima opvoeding genoten vind ik zelf. Ik denk dat het vooral te maken heeft met een maatschappij die iedereen met fluwelen handschoentjes wilt aanpakken. En dan heb ik het niet over enkel en alleen de allochtonen, maar eigenlijk iedereen. - Op school moet het zo informeel mogelijk ('hey meesterrr', tutoyeren en overal over in discussie gaan en de leraar wilt alles in overleg doen).
- De politie-agenten mogen niet optreden.
- Winkelpersoneel mag niet hardhandig optreden bij overvallers, zelfs niet zichzelf verdedigen. Als je dat doet kom je zelf achter slot en grendel en is de dader ineens het slachtoffer.
- Sommige ouders zijn allergisch voor de woorden 'streng', 'consequent' en de drie r's en willen hun kinderen een (te) vrije opvoeding geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De omgangsvormen zijn zeker veranderd,helaas wel.
Ik denk ook dat het ermee te maken heeft dat ouders veel sneller en vaker opkomen voor hun kind als deze al straf zou krijgen. Dit was toen ook niet,er werd gezegd: Dan zal je het wel verdiend hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of meer een compromis daartussen. Toen mijn opa vroeger zijn huiswerk een keer niet gemaakt had, is mijn overgrootvader toch in actie gekomen, toen hij tweemaal het aardrijkskundeboek moest overschrijven. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou het beste zijn want er was vroeger wel ontzag en respect voor een leerkracht,maar ik vond sommige dingen toch ook wel wat ver gaan.
Vroeger kon je een tik krijgen en dan gingen je ouders echt niet naar school,maar mooi dat ik dit niet pikte toen een leerkracht mijn dochter sloeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen hoe oud uw dochter is!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor,zij is 26 en het gebeurde toen zij in groep 5 zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belachelijk!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,daarom schreef ik ook eerder dat ik dit niet gepikt heb. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En terecht hoor.
In België kan je niet zomaar iemand de toegang weigeren tot je winkel. De rechter moet namelijk oordelen over een "winkelverbod." Wel kunnen en zetten winkel(ketens) beveiligingsfirma's in om het aantal winkeldiefstallen te doen verminderen of te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring in belgie is wel dat ze zonder reden in discotheken marokkanen weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n ervaringen zijn subjectief omdat je nooit weet wat de achterliggende redenen zijn. Ook valt een discotheek niet onder de noemer "handelspand."
Ik heb ook een zus & zwager die niet 8, maar 7 x overvallen zijn in hun juwelierszaak. Zonder uitzondering door kleurlingen.
Dit echtpaar doet zeer actief aan ontwikkelingshulp; heeft een aantal 3e wereldkindjes financieel geadopteerd en is wars van discriminatie of racisme. Zij weigeren zeker ook geen allochtonen of kleurlingen: maar geven nu wel toe bij donkere typen ernstig op hun hoede te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als deze juwelier weigert donkere mensen in zijn winkel toe te laten, dan moet hij dit zelf weten. Hij kan beter discrimineren dan voor de 9e keer worden overvallen, met misschien wel een keer met dodelijke afloop.
Als een discotheek bepaalde mensen weigert omdat ze te jong zijn of lijken of omdat ze donker of licht zijn of groot of klein is dit dan ook discriminatie.
Als de winkelier bepaalde mensen niet vertrouwt en buiten laat staan heeft hij groot gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dat discriminatie : hij maakt namelijk uitsluitend en alleen onderscheid op basis van uiterlijk.

Maar....dat doet hij WEL op basis van (zijn, en ongetwijfeld niet alleen zijn eigen) ervaring.

Als jarenlang 99,9 % van je klantenbestand wit is, en 100 % van je 'overvallersbestand' gekleurd, dan kan volgens mij NIEMAND met droge ogen beweren dat die ene promille (!) eventuele omzet opweegt tegen het elimineren van 100 % van de overvallen - die je beslist niet in de koude kleren gaan zitten en steeds brutaler / gewelddadiger worden - kan ik me levendig voorstellen dat je min of meer gedwongen wordt een dergelijke maatregel te nemen, als van overheidswege de veiligheid op geen enkele manier gegarandeerd kan worden.

Het enige slachtoffer, uiteindelijk, zijn de allochtonen/allochtoon uitziende mensen die graag iets bij de juwelier willen kopen. Klote, natuurlijk, maar ze verkopen geen eerste levensbehoeften laten we maar zeggen. Het alternatief -ALS hij een volgende overval overleeft- is dat hij zijn zaak moet sluiten, niemand meer iets kan kopen en we er een (paar) extra werklozen bij hebben. Tel uit je winst.

Natuurlijk is dat niet eerlijk, maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk, en meer dan 8 keer overvallen worden (ik meen trouwens dat het negen was) is OOK niet 'eerlijk'. Ongetwijfeld is ook bij deze man een andere, elegantere, betere oplossing zeker gewenst, maar bedenk er maar eens één. Op dit moment is dat het enige dat hij kan bedenken, om zijn eigen hoofd boven water te houden. Wie zijn wij om hem dat kwalijk te nemen ?

Dus ja, het is discriminatie. Maar waar dat statistisch overduidelijk aantoonbaar terecht is, moet dat gewoon kunnen. Net zoals een supermarkt scholieren moet kunnen weigeren als dat teveel lekkage oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Discriminatie betekend onderscheid maken maken en dat doet hij, dus ja het is discriminatie.

Ik heb het op tv gezien over de juwelier. Het schijnt ook dat mensen hem nu hebben aangeklaagd wegens discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat de winkeliier het probleem zelf oplossen door de winkel anders in te richten. alles achte kogelvrijglas en een loket met een schuifla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand weigeren op basis van zijn of haar afkomst dat is generaliserend én discriminerend. Al begrijp ik wel dat de juweliers zo is gaan denken. Gisteren was dit op het RTL nieuws: de man is al 8 keer overvallen door Marokkanen en Antillianen. De goeden lijden dus in dit geval onder de kwaden...

Discriminatie? Ja.
Begrijpelijk? Ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vindt het geen discriminatie.
Juridisch is discriminatie het "onrechtmatig onderscheid maken". Na zoveel overvallen steeds door dezelfde groep vindt ik het niet meer onrechtmatig. Dat heeft tie gedaan voor z'n eigen gezondheid. Of de rechter er zo over denkt weet ik niet. Maar ik wel.

Het is een teken dat er bevolkingsgroepen in een padstelling leven. Al jaren lang zeggen verschillende groepen, instanties en andere mensen dat ze een probleem hebben met een specifieke groep (meestal marokaanse en antilliaanse) jongeren. In plaats van een dialoog of het anderszins weerleggen van deze geluiden wordt er alleen maar om het hardst geroepen dat er gediscrimineerd wordt, door zowel allochtonen als autochtonen.
Door continue discussie te voeren over wel of geen discriminatie wordt steeds de aandacht afgeleid van de vraag wat is hier nu de oorzaak is van dit probleem (en hoe je het vervolgens oplost)

Praktisch gezien bedoel ik het volgende:
Stel dat een groep hangjongeren vanwege een specifiek cultureel verschil niet goed uit de voeten kunnen bij nederlandse scholen/werkgevers. Bijvoorbeeld alle famillies uit plaats X hebben deze gewoonte die maar niet wordt begrepen. En dat ze hierdoor maar op straat gaan hangen met alles wat daarbij komt kijken.
Ik weet zeker dat als we de discriminatie beschuldigingen over en weer even aan de kant zouden laten we heel snel bij een oplossing zouden komen. Maar voor alsnog is dat een brug te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het geen discriminatie. Het stuk is polariserend geschreven, sensatiezoekend. Zodra iets maar een zweem van discriminatie heeft, staat half Nederland op zijn achterste benen. Ik heb de vegelijking met de Joden ook alweer voorbij zien komen in de comments...

KOM OP! Het is toegang tot een plek waar je als jongere weinig te zoeken hebt. Als je op 20 jarige leeftijd al genoeg geld hebt om daar te kunnen shoppen, zul je er óf niet legaal aan gekomen zijn (waardoor de vermoedens van de juwelier perfect gegrond zijn), óf van rijke ouders zijn, maar dan kleedt jij jezelf goed genoeg om de indruk af te geven dat jij draagkrachtig genoeg bent om daar ook daadwerkelijk geciviliseerd te kunnen winkelen. Dan klopt het plaatje ook wel. Je uiterlijk is dan wel verzorgd, het gezelschap waar jij mee omgaat is van gelijk niveau.

Totaal resultaat; als jij van goede kom-af of bedoeling bent, zul je geen probleem hebben om daar binnen te komen. Een jongere van Marrokaanse afkomst die netjes in het schnit goed verzorgd eruit ziend, die juwelier binnen wil stappen, komt daar gewoon binnen. De personen die geweigerd worden, zijn de jongeren met broeken op half zeven, petjes etc. Dat ze toebehoren aan een bepaalde bevolkingsgroep, is irrelevant.

Heeft de juwelier de plicht om iedereen toe te laten? Neen. Heeft hij het recht mensen te weigeren? Ja. Het moment dat de juwelier een bepaald sujet niet toe wil laten in zijn winkel, mag hij dat gewoon. Lang leve een deurbel. Het is heel normaal bij de wat betere juwelier om even aan te moeten bellen, waarop je even beoordeeld wordt hoe veilig het is om je binnen te laten. Vind de winkelier het niet veilig om je binnen te laten, hoeft hij je geen toegang te verschaffen. Het is niet je recht om daar binnen te komen, het is een gunst.