Dwingt het zeggen van U daadwerkelijk meer respect af?

Zal het afdwingen van u zeggen tegen ouders en leerkrachten (en andere volwassenen) er werkelijk voor zorgen dat kinderen meer respect hebben?

Toegevoegd na 13 uur:
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest gezien sommige antwoorden. (het was gisterenavond ook erg laat)
Er is momenteel een discussie gaande dat de leerkrachten op basisscholen weer Meester of Juffrouw Jansen genoemd moeten worden ipv Meester Jan, of Juffrouw Els. Zou dat enig verschil maken???
Verder zouden kinderen hun ouders u moeten noemen.
Mijn kinderen zeggen je/jij tegen ons, en tegen ooms en tantes en opa en oma. Maar tegen andere volwassenen zeggen ze ook u.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het engels bestaat helemaal geen u.
In andere talen zou ik het niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat dat niet in Nederland op deze manier is. Het zou een hoop dingen een stuk gemakkelijker maken.

Het beste antwoord

Voor mij zijn alle mensen gelijk.
Leeftijdverschil of niet,
Iedereen is net zo veel waardevol.
Mijn buurmeisje van 7 jaar mag je tegen mij zeggen.
Als mijn buurmeisje tegen me wil praten moet ik me gelijkwaardig opstellen er moet geen onnodige drempel zijn tijdens een gesprek door U te moeten zeggen.
Zo is het ook met andere mensen.
Ik ben geen U voor ze en hun ook niet voor mij.
U zeggen schept direct afstand en verstoort vaak een goed gesprek.
Respect kan je juist verdienen door iedereen gelijkwaardig te behandelen, je zou dus kunnen zeggen ,door juist geen U te laten zeggen tegen je, verdien je juist respect, omdat je de ander dan als gelijkwaardig beschouwt
Gelijkwaardigheid is vaak de basis voor respect.
Zo ga je met mensen om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Heei, ik weet niet wat je nou allemaal loopt te zwammuh. Mijn kinderen mogen tegen jou echt geen jij, jou, hee of je zeggen joh. ;)

Enfin Met andere woorden, Respect brengt je verder in de maatschappij, en levert nog meer vrienden op ook !. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn natuurlijk aleen maar aangeleerde woorden, maar het hoort wel zo te zijn dat kinderen u zeggen tegen volwassenen. maarja als ze u zeggen tegen volwassen en op andere manieren kunnen ze dan weer geen respect tonen dan heb je daar nog niks aan. het zijn natuurlijk niet aleen maar de woorden die het `m doen, ook de daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt respect zit niet in een woordje
het gaat om de manier waarop het wordt uitgesproken

maar ik moet zeggen dat als kinderen op mij afkomen en direct beginnen te jijen en te jouwen ik dat toch een beetje amicaal vind.
Voor mijn gevoel zeg je toch tegen kinderen als je ze opvoedt dat vreemde volwassenen met U aangesproken worden.

Dat dat lastig is bewijst een uitspraak van mijn zoon tegen een oom die hij nog nooit gezien had "ben jij een jij of ben jij een U?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect verdien je. Dit zit niet in dit ene woordje. Ook is het een kwestie van opvoeding. Als ouders geef je je kinderen mee dat een meester, juf, oma, buurvrouw, tante of andere volwassenen een andere functie hebben dan leeftijdsgenote en ander kinderen.

Ik heb zelf altijd 'je' en 'jij' tegen mijn ouders gezegd en had heel veel respect voor mijn ouders. Mijn kinderen hebben altijd 'je' en 'jij' tegen mij. Ook zij hadden en hebben respect voor mij. Ook op school spraken zij de leerkrachten aan met 'je' en 'jij' (beleid van de school), wat niets afdeed aan het respect voor deze personen. Uiteraard heb ik de kinderen wel geleerd dat zij volwassen normaliter met 'u ' aanspreken, tot desbetreffende volwassene zelf aangeeft dat dat niet (meer) hoeft.

Mijn ervaring is dat het respect niet in het woordje 'u' zit, maar dat het meer de houding is die het kind tegenover de volwassene heeft. Er zijn kinderen die keurig 'u' tegen een volwassene zeggen terwijl ze zich verder respectloos gedragen.

Beleefdheid krijg je van kinderen als ze dat geleerd hebben. Dit kun je ook van kinderen eisen (afdwingen). Respect moet je verdienen. Het zijn overigens vaak heel tolerante mensen die verschrikkelijk veel respect krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mijn antwoord ; +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het niet beter zeggen +1
Respect dwing je niet af, dat moet je verdienen. En heeft niet alleen te maken met het uitspreken van de woorden u of jij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn ouders altijd mogen aanspreken met "je" en "jij". Mijn ooms, tantes en grootouders sprak ik altijd aan met "u".

Ik heb altijd geleerd dat je tegen mensen "U" zegt en er respect voor hebt. Als anderen zeggen dat je mag tutoyeren dan pas zeg je "je" of "jij".

Of het meer respect af dwingt weet ik niet. Het schept wel een zekere afstand die al snel leidt tot meer respect.

Ik ben het niet eens met de stelling: "Respect moet je verdienen". Dat zou betekenen dat je altijd anderen respectloos moet behandelen tot diegene bewijst dat diegene respect verdient. Zo werkt het in mijn ogen niet. Respect verdien je, maar kan je ook kwijtraken door je eigen acties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dwingt het niet af, maar door het feit dat ze U zeggen komt het wel zo over op degene tegen wie ze het zeggen.
U betekend toch dat persoon niet op het 'zelfde niveau' is als de gene die het zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U zeggen is een symbool, een uitingswijze, van respect. Niet de oorzaak van respect. Het afdwingen leidt dus niet tot respect.

Oorzaak gevolg:
Respect --> U
U NIET--> Respect

Natuurlijk kan het wel helpen als je je kinderen leert om u te zeggen omdat dat de respectvolle manier is om met mensen om te gaan, en dat het goed is om respect te hebben.

Maar ik kan me situaties herinneren waarin ik het toch echt vertikte om u tegen iemand te zeggen, omdat hij zich op een uitermate niet-respecteerbare manier gedroeg. En dan maar gillen dat ik "u" moet zeggen en respect tonen.

Respect werkt twee kanten op denk ik. Je moet bij een eerste ontmoeting uitgaan van respect voor de ander, maar dan moet die ander wel aantonen dat hij/zij het verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel doen alsof maar van binnen ben je het er dan toch niet mee eens.Maar soms zit je wel eens in een situatie dat je een keuze moet maken maar dan is het respekt niet van harte maar verstandelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect is iets anders dan aardig doen.

Respect kan je niet eisen, die moet je verdienen.
Sommige ouderen vinden dat zij respect moeten krijgen. Zij zelf spreken altijd met "U", maar zijn heel onaardig. Dat kan je in de stem, toon, intonatie en houding horen. Deze mensen kan ik gewoon geen respect geven.

Maar ik kan wel aardig doen, daar heb ik het woordje "U" niet voor nodig.

Zelf had ik heel veel moeite om het weer af te leren. Toen ik ging werken, wilde mensen opeens niet meer dat ik "U" zei. En zij waren heel oud (50+).
Nu ben ik blij dat ik het kan combineren naar de situatie en persoon.
Ik vind het wel goed dat het de kinderen geleerd wordt. Maar een leraar mag zelf bepalen hoe hij aangesproken wilt worden. Hij bepaald de stijl waarin hij lesgeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We willen kinderen toch niet in opvoedkampen plaatsen. Dus niet door ouders en leraren, maar echte specialisten die de kinderen de enige en juiste opvoeding kan geven. Allemaal hetzelfde.
Respect moet je verdienen en kun je niet afdwingen.

Het is heel eenvoudig om U te laten zeggen, maar dat betekent niet dat het kind daardoor respect vormt.
Dat is mijn mening.

Toegevoegd na 5 minuten:
Door een kind U te laten zeggen leer je hem respect tonen, maar het betekent niet dat hij daardoor werkelijk respect heeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Persoonlijk heb ik geen respect voor mensen die anderen iets afdwingen. Bij mij werkt het dus averechts. Ik probeer mijn kind te overtuigen zodat hij het uit zichzelf doet, erachter staat. Dat doe ik ook uit respect voor het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U zeggen zal niet plotseling respect afdwingen!
Het kan wel werken als een soort signaal of code.
Dus tegen die persoon moet ik U zeggen, dus laat ik me respectvol gedragen.
Maar ja, het zou wel triest zijn als het op deze manier opeens wel zou werken.
Respect verdien je, krijg je als je gedrag daar aanleiding voor geeft, niet als je plotseling U genoemd zou worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat niet zozeer om het al dan niet tonen van respect maar meer om het scheppen van afstand tussen de kinderen en de leerkracht c.q. volwassen medewerkers,en dat is alleen maar toe te juichen. Het is inderdaad zo dat het vormelijker is om u te zeggen tegen meerdere of oudere zeker als kind dit heeft m.i. dan ook meer te maken met volwassen worden dan met respect hebben. De meeste volwassenen kunnen ook nu nog goed inschatten in welke situaties u zeggen gewenst is en waneer het ook zonder kan. in sommige gevallen maakt het nl. veel uit of je u of jij zegt ook tegen personen waar je het in een privesituatie altijd jij zegt kan het in bijzijn van andere goed zijn om u te zeggen, in ieder geval als je zakelijke contacten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kinderen hebben nooit U hoeven zeggen,maar dat deden ze wel tegen andere ouderen,zoals bijvoorbeeld de buren. Nu ze al lang uitgevlogen zijn en nog steeds graag en veel "thuis"komen vindt ik dat een teken, dat ze misschien geen respect hebben,maarwel een warme vriendschap voor hun ouders voelen!