Is een roltrap oorspronkelijk bedoeld om op te staan of te lopen?

Ik erger me als fanatieke treinreiziger kapot aan hordes luie mensen die stilstaan op de roltrap! Op een normale trap loop je toch ook!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
bamibal
12 jaar geleden
Het gaat me wat ver om stilstaande mesnen meteen "lui" te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik erger me aan stresskippen die niet eens even kunnen wachten tot het eind van de roltrap bereikt is, maar het nodig vinden om zich al duwend erlangs te wringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als fanatiek treinreiziger zou u moeten weten hoe laat uw trein vertrekt en gaat u tijdig van huis. Derhalve hoeft u zich niet te storen aan uw minder mobiele medemens. Een ander kan zich ook aan u ergeren omdat u ook kunt lopen naar uw bestemming, zodat een ander een zitplaats heeft. (vergeet niet uit te checken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juitem ; op een normále trap loop je. Op een roltrap loopt de trap. Als je daar niet op wachten kunt (niet iedereen is zo snel en mobiel als jij) , is er volgens mij op elk station ook wel een gewone betonnen trap waar je zelf op mag lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/lopen-mensen-roltrap.82998 (Ik ben trouwens een roltrap-loper moet ik eerlijk toegeven, maar niet met twee koffers en een tas of - vroeger- een buggy).
corzijlstra
12 jaar geleden
Sommige roltrappen rollen al zo snel. Zo snel dat ik soms angst heb om erop te komen. Moet het dan nog sneller? Een antwoord op je vraag heb ik niet. Ik denk wel dat een roltrap oorspronkelijk bedoeld is om op te staan. Het vervangt het lopen. Anderzijds zie je op sommige vliegvelden rolpaden, die zo breed zijn dat je er gemakkelijk op kunt lopen en op kunt staan. Volgens mij zijn die bedoeld zowel voor staanden als voor lopers, vaak afhankelijk van de bagage die ze bij zich hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een emotie! Dank voor de reacties allemaal. Erg mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk wel zo dat stilstaande mensen gewoon aan de kant moeten gaan staan en niet de hele roltrap in beslag moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom neem je dan de gewone trap niet?

Het beste antwoord

Als ik het verhaal op www.rechtsopderoltrap.nl mag geloven dan is de roltrap oorspronkelijk bedoeld om sneller van A naar B te komen en dat gaat nu eenmaal lopend een stuk sneller dan stilstaand.Dan wel volgens een principe,rechts staan,links lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een roltrap is oorspronkelijk bedoeld om op stil te staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het idee was dat de trap het werk voor je deed.

(Ik erger mij wel eens aan mensen die zo'n haast hebben dat ze niet kunnen wachten tot de trap boven is...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik ook een hekel aan. Maar een stations kan ik het me wel voorstellen dat je echt haast hebt. Dan moet degene die niet loopt ook rechts gaan staan. Dan is het idd superirritant als mensen links blijven hangen. +
rose
12 jaar geleden
Daar zit enerzijds wel wat in, anderzijds is er voor 'renners' ook altijd een gewone trap, meen ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rose, ja er is wel een gewone trap, maar dat duurt vaak langer (behalve als er mensen links stil staan dan ;-)). Ik snap dat het irritant kan zijn als mensen langs rennen, maar als ik eerlijk ben doe ik het zelf ook. Als ik vanuit school de bus pak, dan heb ik heel vaak dat ik nog net 2 minuten heb om de trein te redden. Dan móet ik echt rennen, anders mis ik hem en sta ik een uur te wachten en daar heb ik nooit zin in, zeker niet als die ander net voor mijn neus is weggereden. De roltrap afrennen gaat toch het snelst ;-) Maar mijn oprechte excuses voor alle keren dat ik jou langs ben gerend op de roltrap en je heb geërgerd ;-)
Om op stil te staan natuurlijk. Het hele idee achter een roltrap is nu juist dat je niet zelf hoeft te lopen, maar dat een bewegende trap je omhoog (of omlaag) brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Londense metro is het gebruikelijk om aan de rechterkant te staan, zodat "lopers" links kunnen passeren. Dat is misschien ook een idee voor Nederland.

Maar een roltrap is inderdaad bedoeld om op te staan.
Plaatje bij antwoord
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zie je op Utrecht Centraal ook veel. Dat rechts de mensen blijven staan en links lopen, als een soort ongeschreven regel. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is toch al lang zo? mensen die haast hebben kunnen gewoon voorbij lopen.
corzijlstra
12 jaar geleden
In Engeland hebben ze toch links verkeer? Staan de mensen in de underground van London op roltrappen niet links en passeren lopers niet rechts?
bamibal
12 jaar geleden
@corzijlstra: nee, zie foto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hier in Rotterdam is ook de regel rechts stilstaan en links inhalen...is niet super engels ofzo....verder + voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit viel mij ook op in Londen, erg handig! +
de ongeschreven etiquette in Europa is idd rechts stilstaan en links doorlopen voor mensen die haast hebben.
Prorail promoot dit ook, d8 op station Amersfoort met voetstappen op de roltreden maar de gemiddelde Nederlander heeft overal schijt aan, ik eerst en de rest kan doodvallen.
We kunnen wat dat betreft nog een voorbeeld aan de Engelsen nemen waar men netjes in de rij wacht en gewoon op de overvolle stoepen in Londen niet door elkaar krioelen zoals hier in de winkelstraten en op stations
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Ik was wat dagen in Engeland. En terug in Nederland viel mij op hoe ze hier constant voordringen en asociaal zijn.
Wel eens bedacht dat er ook mensen zijn die moeite hebben met traplopen. Die zijn maar wat blij dat de roltrap het werk doet. En je kapot ergeren is slecht voor je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongens, lees de vraag nou goed: waar is de rt oorspronkelijk voor bedoeld? Niet waarom ie zo handig is voor minder validen en ook niet of het terecht is dat ik me stoor aan mensen die de boel links én rechts blokkeren. En ook lekker makkelijk om minder validen te gebruiken om het blokkeren van de trap te legitimeren. Dat die mensen het erg fijn vinden snap ik ook wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als personen zich met twee handen moeten vasthouden
dan blokkeren ze de roltrap niet. De roltrap is een uitvinding om met heel weinig energie een grote hoogte te overbruggen. Doordat gehaaste mensen iedereen opzij duwen met als gevolg dat anderen gewond raken en het behang van hun lichaam schrapen moet men het passeren dan toestaan? Men moet wachten of eerder van huis gaan.
Eigenlijk om sneller te zijn dan een gewone trap doordat de trap zelf ook beweegt. En dus moet je zelf er ook op lopen. Om op te lopen dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De roltrap is oorspronkelijk ontworpen om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Wanneer echter de meeste mensen blijven staan, worden er juist minder mensen vervoerd dan met een vaste trap.
Daarom wordt bijvoorbeeld in de Londense metro stilstaande passagiers verzocht om rechts te gaan staan op de trede waardoor anderen hen links kunnen passeren (Stand on right, walk on left).
Terwijl ze daar links rijden, maar dat terzijde.

In Nederland wordt dit door velen wel gedaan, maar het is (helaas) nog niet algemeen gebruikelijk. Daar zou best wat meer aandacht aan mogen worden besteed middels een campagne.
Hier moeten fanatieke treinreizigers er dus rekening mee houden dat de roltrap wel eens voor oponthoud kan zorgen in plaats van versnelling. Houd er ook rekening mee, dat juist bij het station reizigers met koffers de roltrap nemen, en die sjouwen heus niet met dat ding naar boven! En je langs koffers wurmen is ook niet makkelijk.
Devies: eerder van huis of anders toch de trap maar nemen.

De eerste roltrap in Nederland was in 1926 in de Bijenkorf in Den Haag, en was toen een grote sensatie.