Heeft ons softdrugs beleid invloed op het gebruik van harddrugs?

Ik zag laatst een docu over crystal meth en ik dacht, volgens mij hebben we in nederland in verhouding veel minder verslaafden aan harddrugs. Of lijkt dat alleen maar zo? Ik dacht namelijk dat het misschien kwam omdat mensen hier gewoon naar een coffeeshop gaan en niet bij een dealer kopen die ook nog wat leuke andere drugs in de aanbieding heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je voor een deel gelijk hebt. Hoe groter het verbod op iets, hoe meer mensen eraan verslaafd raken.
Dat leert de geschiedenis ons al: Er is nooit zoveel drankverslaving geweest als tijdens de 'drooglegging' in de Verenigde Staten in de jaren 30.
Wat niet mag is lekker, stiekem is spannend en dat maakt het zaakje extra aantrekkelijk.
Dat is een van de redenen waardoor de Verenigde Staten relatief zo'n ongeloofelijk hoog drugsverslaafdenprobleem heeft.
Omdat het Nederlandse beleid toleranter is, leeft de harddrugproblematiek wat minder heftig in vergelijking met sommige andere landen.
In die zin heeft ons sofdrugsbeleid een positieve invloed op het gebruik van harddrugs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ons drugs beleid heeft voor en nadelen:
1. Je kan softdrugs kopen zonder in contact te komen met illegale dealers die je ook Harddrugs willen verkopen.
2. Doordat je went aan softdrugs wordt de stap kleiner om te gaan experimenteren met harddrugs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als softdrugs en harddrugs even makkelijkelijk te verkrijgen is (zoals in amerika) dan is de stap makkelijker om aan harddrugs te beginnen.

Als softdrugs makkelijk te verkrijgen en harddrugs ietsje moeilijker nemen mensen genoegen met softdrugs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ons softdrugsbeleid heeft zeker invloed op het gebruik van harddrugs.

Doordat men in NL op een betrekkelijk makkelijke en legale manier kan expirimenteren met softdrugs kan het voldoende zijn om het daar bij te laten. Met criminaliteit zal men daardoor minder snel in aanraking komen.

Harddrugs is veel moeilijker om aan te komen en omdat het veel meer in het illegale circuit zit, kom je als gebruiker ook meer in de "loser"hoek terecht. Het gevolg is dat de negatieve spiraal versterkt wordt.