Het ontstaan van de maffia begint al ruim voor de 19e eeuw; het Sicilië van toen was puur agrarisch, en in het bezit van edele landeigenaren, meestal met de status van baron. Deze ‘nobili’ staken natuurlijk niet zelf de handen uit de mouwen om het land te bewerken. Tegen een percentage van de oogst en een pachtsom, verdeelden zij het land onder de boeren. Om toezicht te houden op het eigendom, en er zeker van te zijn dat de oogst voldoende zou opbrengen, namen zij opzichters in dienst. Deze opzichters werden door de pachters ‘chef’, ofwel ‘capo’ genoemd. Deze capo was het aanspreekpunt voor het herverpachten van de grondstukken, en nog belangrijker de verdeling van het regenwater dat werd opgeslagen in de bassins ten behoeve van irrigatie. Het irrigeren van de akkers op het zeer droge eiland was de enige garantie voor welstand. Kort gezegd: wie het water bezat of verdeelde, bezat ook de rijkdom en daardoor de macht. Opzichters waren corrupt, en vrij om te beschikken over het lot van vele pachters. Daar is de basis gelegd voor de hedendaagse maffia, die zich voornamelijk bezighoudt met prostitutie, afpersing en politiek.

De tentakels spreiden zich uit over heel Italië, en bereiken verschillende delen van het Middellandse Zeegebied. Bovendien weken sommige Italiaanse families uit naar de Verenigde Staten. In steden als New York ontstond een gelijkaardig fenomeen als wat men in thuisland Italië kende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij maffia denken we natuurlijk altijd aan Sicilië, maar ook dichter bij huis en b.v. in het verre oosten komen we vormen van maffia tegen.
Maffia wordt gekenmerkt door een organisatie die zich op een systematische manier bezig houd met afpersing en parasiteren op de successen van anderen, door gebruik te maken van zoveel gewelddadige middelen als nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
georganiseerde misdaad!!