Waarom blijft iemand die gezond is of is verklaard werkeloos?

Is er nu echt geen werk of is het een kwestie van geen zin hebben of niets kunnen of is het die uitkering die je toch wel krijgt?
Ik heb een zaak en ik kan me niet voorstellen dat ik thuis ga zitten niksen. Dan ga je toch wat doen ook al is het je vak niet. Van een ander z'n centen leven dat kan toch niet bevredigend zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ten eerste is er niet voor iedereen passend werk. Iemand die altijd wo-niveau heeft gewerkt kan natuurlijk schoonmaakwerk doen. Echter houdt dat in dat deze persoon zijn maandelijkse lasten niet kan betalen en moet verhuizen ed. Daarnaast kan het ook zijn dat het geschikte werk alleen aan de andere kant van het land is, dan kan me ook voorstellen dat je dan nog even wacht met het aannemen van werk.
Ten tweede zijn er ook zat mensen die dan wel werkloos zijn, maar wel vrijwilligerswerk doen. Ze staan dan wel geregistreerd als werkloos, maar feitelijk zijn ze wel actief. Dus om die mensen dan als uitkeringstrekkers te bestempelen gaat mij te ver.
Wel is er een groep mensen die idd van de ene naar de andere uitkering gaat en alles doet om de uitkering te behouden. Tegen de uitkeringsinstantie vertellen ze dat ze een ziekte hebben waardoor ze niet kunnen werken, maar op je vrije dag zie je ze met zware handel sjouwen. Helaas is er dus idd een kleine groep die dit normaal vindt en geen probleem dat ze profiteren van andermans werk. Maar goed, dat betreft gelukkig een minderheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat kan niet... Als je gezond bent krijg en je staat niet ingeschreven krijg je geen uitkering. En mensen dier er misbruik van maken tja eigen schuld van de mensen op deze partijen in de 2e kamer hebben gestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een aantal mensen is er echt geen werk. Zoveel te hoger je bent opgeleid/geschoold, en mits je leeftijd niet te hoog is en je vakgebied niet te specifiek, zoveel te makkelijker zal het zijn, als je een beetje fexibel bent. Helaas voor de mensen zelf is er ook een grote groep, die werkzaamheden verricht die door honderden mensen uitgevoerd kan worden. Als je dan werkeloos wordt is het inderdaad moeilijk om die ene baan, die nog honderd mensen willen hebben en er allemaal geschikt voor zijn, te krijgen. Zeker als er ook nog mensen uit de "hogere" registers, banen gaan vervullen in de lagere. Ik denk dat mensen die jarenlang hebben gewerkt echt niet tevreden zijn met een uitkering.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed gezegd
Je hebt nou eenmaal mensen in alle soorten en maten en dat geldt ook voor werkgevers. Ik heb ook wel eens vervelend en eentonig werk gedaan om aan de bak te blijven, maar ik was dan wel weer blij als ik een betere baan kon krijgen, die kreeg ik meestal gauw genoeg, maar dan vist een ander wel weer achter het net en ben jij dan de werkgever die die mindere kandidaat aanneemt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die willen werken maar niet kunnen.
Er zijn er ook genoeg die kunnen maar niet willen.
en dan hoef ik of iedereen gewoon maar eens een beetje om je heen te kijken,ik ben blij dat ik werken kan ,en zou niet willen ruilen met hele dagen niks doen.
maar misschien ben ik te ouderwets opgevoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele redenen waarom mensen "toch" niet werken.
Het hier specifiek over mensen die gezond zijn/gezond zijn verklaard.
Er is een spanningsveld tussen de medische criteria die uitkeringsinstanties hanteren, de geaccepteerde medische criteria en gezondheid vanuit het perspectief van de betrokken persoon.
Er is een groep mensen met reële psychische en/of lichamelijke klachten die niet op het lijstje van het UWV staan, of waar ook binnen de medische wetenschap de meningen verdeeld zijn en waar veel artsen de vinger niet achter kunnen krigen.
Deze mensen worden vaak gezond verklaard (volgens criteria uitkeringsinstantie) maar zijn het niet.
Als ze geen eigen vermogen of verdiendende partner hebben rest uiteindelijk de bijstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal zeker niet zitten niksen als ik werkeloos word. Er is genoeg te doen, voor mezelf (hobby's) en als vrijwilliger.

Los daarvan, de laatste keer dat ik werkeloos was (2006, na het aflopen van een tijdelijke opdracht) kreeg ik voor het eerst bij een sollicitatie te horen dat ik te oud was. Ik was toen net 40...

Gelukkig dacht mijn huidige werkgever er anders over, zodat ik na drie maanden een nieuwe baan vond. Maar dit geeft wel aan dat een kerngezond persoon die graag wil werken, op dit soort oneigenlijke gronden kan worden afgewezen.

Wat overigens geen pretje is. Ze zeggen wel dat de WW-uitkering 70% van je laatstverdiende inkomen is, maar dat klopt niet - het is een stuk minder, te weinig om de hypotheek van te betalen.

Maar goed, afgezien van dit soort vermeende ouderdom, is er, zeker in de goede tijden, geen reden om werkeloos te zijn. Ook nu is er geen reden om langdurig (langer dan een jaar) werkeloos te blijven.

Het is wel makkelijk om bij het UWV ingeschreven te staan als werkzoekende, en zo een uitkering te krijgen, maar in werkelijkheid niet te solliciteren. Dat heb ik in 2006 gemerkt, en dat heb ik ook gemerkt toen in in 2003 een half jaar werkeloos was t.g.v. de dotcom-crisis. Je moet wekelijks solliciteren, maar ze controleren nooit of je je aan die verplichting houdt. Je kunt gewoon liegen dat je een brief hebt gestuurd, of dat je een telefoontje hebt gepleegd, en je krijgt weer een maand je WW.

Daarnaast ken ik uit mijn directe omgeving een aantal mensen die zogenaamd arbeidsongeschikt zijn. In het ene geval is dat puur psychisch, typisch geval van overal beren op de weg zien. In het andere geval is het iemand die zogenaamd last heeft van zijn rug en coördinatie, maar die een volledige werkweek heeft aan al zijn betaalde klussen. Toen de herkeuring van WAO-ers werd doorgevoerd, was hij precies oud genoeg om daaraan te ontkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel wat oogkleppen op: je kunt je niet voorstellen dat er mensen zijn die anders denken dan jij.....

en *als* ze dat doen heb je je oordeel al klaar... ze zijn fout...

op die manier denkend zul je niet veel verklaringen vinden voor dingen die je je afvraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen oogkleppen. Ik stel een vraag en zeg dat ik niet snel op de bank ga zitten, ook al zou ik een been missen. Als mensen zoals jij in een land zouden wonen waar je geen uitkering zou krijgen dan zou je wel werken omdat je dan wel zou moeten. Dus is het inderdaad volgens mij voor veel mensen in dit land een keuze om op de bank te gaan zitten en niets te doen. En daarom stel ik de vraag. Misschien heb ik het fout. Maar dan wel inhoudelijk reageren en niet maar wat roepen. Dat is weer net zo makkelijk als 24/7 op een bank te zitten en jezelf ongeschikt voor de wereld te vinden en je daar ook naar te gedragen. Ik heb het zelf trouwens ontzettend in mijn rug en nek. Elke week zit ik bij de bottenkraker. 's nachts slaap ik maar half en daar bovenop heb ik de zorgen van de zaak. En zo ken ik veel ondernemers die van alles op hun pad krijgen en toch doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oogkleppen worden door de drager over het algemeen niet gezien. Je ziet dan wel heel goed wat je *wel* ziet en je weet alles heel erg zeker.
Dat is wel fijn, maar of je er een stap verder mee komt betwijfel ik. Wat ik bedoel met je oogkleppen is dat je zeker weet dat jouw mening die van iedereen zou moeten zijn. En dat is de vraag natuurlijk.
Jij haalt je identiteit en je meerwaarde kennelijk uit geld en met name inkomen. Dat is mooi, maar wellicht dat het niet voor iedereen zo is.
Dat je je dat niet eens afvraagt, maar al zeker weet dat iedereen dat zou moet vinden wat jij vindt, en als ze dat niet doen dan zijn ze dom, DAT zijn dus je oogkleppen. Er is veel meer te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel veel zelfstandigen die leven op het bijstandsniveau qua inkomen. En toch doorwerken en hun bijdrage leveren aan de maatschappij (lees bijdragen aan uitkeringen van digenen die zich niet geschikt vinden om te werken). Status heeft heel weinig van doen met mijn vraag en mijn mening. Ik vraag me gewoon af waarom sommigen thuis gaan zitten terwijl ze wel degelijk kunnen werken. En er dus bewust voor kiezen op de zak van een ander te teren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef het op...... succes ermee
De jeugdwerkeloosheid is altijd al een probleem geweest in wat zwartere tijden. Bovendien is NL niet erg flexibel: als je een hogere opleiding hebt, dan wordt je in de lagere banen meestal niet aangenomen, en als je aangenomen wordt dan is dat bij de volgende sollicitatie een duidelijk min-punt. Dat is het verschil met een flexibele maatschappij als de USA. Al ben je Dr, heb je geen baan, dan ga je bij McDonald werken en als je solliciteert elders, dan vindt iedereen het goed van je dat je dat hebt gedaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me dat je daar een punt hebt. Maar dat gaat dan op voor mensen die op een wat hoger niveau werken. Mij lijkt het nog vaak een kwestie van geen zin hebben en dan toch het gemak van de uitkering maar kiezen.
Ik zie namelijk nog steeds vacatures, had er zelf ook een die nu pas ingevuld is, na 18 maanden geen enkele reactie ontvangen te hebben, baan van 1900 Euro netto in de maand, wel op HBO niveau.