Professor Pauwels heeft daar er onderzoek na gedaan.
Hij is erachter gekomen dat mensen niet harder gaan rijden. Wel is het zo dat de reactievermogen afneemd en het aantal overtredingen toenneemd. In dit onderzoek is harde "bonk"muziek gebruikt. In een ander onderzoek komt naar boven dat rustige klassieke melodieën en kalme jazztonen zorgen voor een rustiger hartritme, en een lagere, gezonde bloeddruk. Automobilisten hebben met klassiek en rustige jazz zelfs de neiging te traag te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante links :)

Andere antwoorden (5)

Ja zeker weten als ik slow luister rij ik normaal. Maar als het house ofzo is dan zit er altijd tempo in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, zie onderstaande test die Brainiac heeft uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou best kunnen. Maar jouw eigen smaak en karakter hebben vooraf al bepaald welke muziek jij in de auto hebt liggen. En je karakter bepaalt ook je rijstijl. Als je een schijfje pakt maar het is niet het genre wat je op dat moment wilt horen dan neem je toch een andere (of je draait de radio op een andere zender). Dus nee, de muziek heeft toch geen invloed op je rijgedrag, omdat je humeur en muzikale voorkeur al beïnvloed hebben wat er afgespeeld wordt.
Amadea
12 jaar geleden
Ja dat heeft invloed op je rijgedrag,als je harde opzwepende muziek in je auto hoort ga je ongemerkt harder rijden.
Net zoals in een winkel bep muziek invloed heeft op je koopgedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de muziek niet zoveel invloed heeft op het rijgedrag, het is meer de gemoedstoestand waarin je zit die invloed heeft op het rijgedrag.

Want op je nu razend enthousiast bent of woedend dan is je rijstijl misschien toch al wat pittiger dan normaal. Het maakt dan volgens mijn niet zo heel veel uit of je naar Bach of Slayer luistert.

Overigens als je zelf achter het stuur zit, dan ben je dus ook zelf degene die macht heeft over het radioknopje. Dus meestal zet je op wat er op dat moment bij je mood past. Maar je gaat niet ineens anders rijden als je aan het zappen bent tussen radio nl en radio veronica.