Is er een verschil voor je mening uitkomen en discrimineren als het om mederlanders gaat ?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb zelf een hekel aan discrimineren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als je redelijk genuanceerd je mening brengt ook al is deze kritisch + dat je het een en ander onderbouwt en dus niet oppervlakkig maar wat onderbuikgevoelens loopt te spuien dan valt het wel mee met dat discrimineren.

Mijn mening is dat bepaalde groeperingen in Nederland zich wel heel snel gedriscrimineerd denken te mogen voelen en zich hier ook achter verschuilen terwijl ze beter die energie in het weghalen van de redenen tot eventuele discriminatie zouden moeten steken.

Buiten dat, iedereen wordt wel eens gediscrimineerd op de een of andere manier. Ben je te dik of te dun, heb je rood haar, geen haar, ben je bruin zwart wit of aangebrand door de zon, heb je jurk aan als kerel vanwege je geloof of rook je de hele dag wiet en vindt je dat normaal en je baas dus niet.....

Ja, kun je meteen de volgende vraag stellen "wie heeft er uiteindelijk, tegenwoordig, het alleenrecht op die kreet "discriminatie" toegeeigend?

Ben je als "roze" Nederlander misschien ook te discrimineren zou je volgende vraag kunnen zijn. En kun je daar dan ook melding van maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het ligt er dan maar net aan wat je mening is...
Als jou mening is: Ik heb een hekel aan buitenlanders, dan is het discriminatie.
Als jij zegt: buitenlanders verrijken onze cultuur, zal niemand zeggen dat je discrimineert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben nu eenmaal meningen die opgevat kunnen worden als discriminatie. Dan is het dus zowel discriminatie als een mening. Het is altijd moeilijk om te zien waar de vrijheid van meningsuiting ophoudt en de strafbare discriminatie begint.
Meningen kunnen dus discriminerend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je gewoon je mening ergens over zegt is dat nog geen discrimineren. je kan wel zeggen wat je van de islam vind bijvoorbeeld, ookal is het negatief, maar als jij zegt ik wil niet omgaan met mijn buurman omdat hij moslim is dan discrimineer je wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het!+1
Wanneer jij een discriminerende mening hebt over bepaalde zaken, dan is er in dat geval geen verschil tussen je mening en discrimineren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal waar...
In feite is je discrimineren ook je mening geven. Al dan niet bij discriminatie men het vaak niet rationeel kan onderbouwen.

Daarnaast wordt discriminatie vaak bepaald door een opgedragen (vanuit politiek of door een groot deel van de bevolking dragend) "mening"

Als je een mening heb waarbij je groep mensen benadeel zal dit snel als discriminatie overkomen. Jij kunt bijvoorbeeld vinden dat Antilianen in Rotterdam voor de grootste overlast zorgen. Door de Antilliaanse gemeenschap is dat discriminatie.

Voor mij blijft het je mening!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit soms een dunne scheidingslijn tussen. Iedereen heeft wel een mening ergens over, het probleem is alleen dat hele volksstammen over één kam worden geschoren en dat er nauwelijks sprake is van individuele benadering.

Niet alle Marokkanen zijn kut en niet alle Antillianen deugen niet. Toch is dit echter vaak de mening in het algemeen en daar heb ik persoonlijk moeite mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mening hebben is passief. Discrimineren is actief. Voor actief gedrag zijn regels opgesteld. Daar heb je je aan te houden. Anders kan ik wel van mening zijn dat ik iedereen een fijne tik moet kunnen verkopen als ik zijn of haar gezicht lelijk vind. Stel dat ik deze mening zou hebben, (Dat is niet zo even voor de duidelijkheid!) Dan mag dat wel maar als ik die mening ga uitdragen door hem te praktiseren dan krijg ik waarschijnlijk al vrij snel een probleem. Dat komt omdat we het er over eens zijn dat iemand een tik geven omdat we vinden dat die lelijk is niet kan. Nu zijn er steeds meer mensen die vinden dat bepaalde mensen minder zijn dan anderen. Als dat algemeen maatschappelijk aanvaard wordt dan worden vanzelf de regels aangepast en mag dat. Zo'n jaar of 80 geleden was dat het geval in Duitsland. Daarvan hebben we toen alle gevolgen kunnen zien.
Volgens mij is er dus wel degelijk verschil en dienen we er als maatschappij op toe te zien dat mensen goed geleerd wordt waarom dat bepaalde meningen geaccepteerd worden en andere weer niet. Onderwijs is hier een sleutelbegrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik begrepen heb wel.

Volgens de rechten van de mens moet je je mening kunnen uiten zonder door de staat vervolgd te worden.

Van discrimineren is pas sprake als je mensen ongelijk behandeld op grond van handicap, seksuele geaardheid, geloof, etc.

Dus volgens mij mocht Pim Fortuyn zeggen dat hij de Islam een achterlijke cultuur vond. Hij mag op grond van deze mening moslims niet anders behandelen als niet moslims.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je mening ook zeggen zonder te discrimineren. Dat is altijd mogelijk,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In nederland heb je vrijheid van meningsuiting.
Maar wat verbaast mij nou !
Ik mag bijna niets zeggen of ik discrimineer !
En nog erger ,ik word ook regelmatig gediscrimineerd ,maar als ik daar dan iets van zeg ,dan ben ik aan het discrimineren !!
voor wie het nog begrijpt ,ik denk dat ik ingehaald word door een andere cultuur.
En daar heb ik een beetje moeite mee !
Maar dat is dan ook alleen maar mijn eigen mening.
Die ik (nu nog) mag hebben .