- Ga in Amsterdam wonen in de grachtengordel, liefst in een groot huis. Utrecht - Wilhelminapark kan ook, maar dan gaat het minder snel. (daar woont alleen Maarten van Rossem, en die heeft zijn beste tijd gehad als intellectueel)
- Organiseer in je grote huis, "etentjes" met andere intellectuelen, en nodig een spreker uit. B.v. Hans Jansen, arabist. Huiskamerconcerten organiseren is ook een optie.
- Probeer in de raad van toezicht te komen van b.v. het concertgebouw, het van Gogh museum of de VPRO.
- Schrijf lange ingezonden stukken naar kwaliteitskranten als NRC en Volkskrant over onderwerpen die er toe doen.
- Ventileer meningen die nèt afwijken van de gangbare meningen. Overdrijf het niet. Wijkt je mening teveel af, dan ben je de dorpsgek, wijkt je mening ietsje af, dan ben je geniaal.
- Maak contacten met andere intellectuelen, door de juiste plaatsen te bezoeken. Een korte ontmoeting met b.v. Joost Zwagerman, Youp van 't Hek, of Marcel van Dam, kan het begin zijn van je carriere als intellectueel.
- Schrijf een dik boek over een onderwerp dat actueel is. Multiculturele samenleving, klimaatverandering, kernenergie of bankencrisis, en schrijf daar iets over, wat nog door niemand is bedacht.
- Word columnist bij een opinieweekblad, en schrijf een beetje tegendraads. Zeg altijd dat er "ook andere kanten zijn aan deze zaak". Dat bewijst dat je goed nadenkt.
- Richt een herenclub op, en kom maandelijks bijelkaar, om over de actuele zaken te spreken. Zorg dat de leden ook intellectuelen zijn, en zorg dat het een gemeleerd gezelschap wordt. Kunstenaars, politici, schrijvers, hoofdredacteuren van kranten, rechters en advocaten.
- Zorg dat je in Buitenhof, Nieuwsuur of Pauw en Witteman komt. Dan kan er helemaal niets meer misgaan.
- Ga zoveel mogelijk lezen over toneel, opera, dans, literatuur en film (geen Dick Maas, maar Pasolini en Ingmar Bergman!)
- Lees "de Wetten" van Connie Palmen, en "de ontdekking van de Hemel" van Mulisch, en zorg dat je grote gedeeltes uit je hoofd kunt citeren.

Bovenstaande tips mag je met een klein knipoogje lezen, maar het is natuurlijk wel een beetje het sfeertje van de intellectuelen. Intellectueel kun je niet worden, en niemand zegt ook van zichzelf dat hij een intellectueel is. Je bent pas een intellectueel, als anderen (liefst ook intellectuelen) jou een intellectueel vinden. Als anderen dat niet vinden, dan kun je natuurlijk best een intellectueel zijn, maar dan heb je er niks aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Alleen Pim Fortuyn heb ik eens luid en duidelijk horen zeggen dat hij 'natuurlijk een intellectueel is' (was). Daar was hij op dat moment uiterst serieus in en hij werd ook niet tegengesproken door de interviewer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat zou best kunnen kloppen! Pim Fortuyn was nu eenmaal een heel unieke man. Je zult je vast ook wel de scene bij zijn huis herinneren, met dat handje uit zijn autoraam, en dat hij zei: "Let op mijn woorden, IK word minister-president!". Dat hoor je ook maar weinig mensen zeggen. ;-)
Snuffel
12 jaar geleden
ja, daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Een indrukwekkende bijdrage.
Intellectueel zijn is m.i. echter niet hetzelfde als je in de publieke belangstelling begeven en je daar te laten zien en horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies hajete: en daarom heb ik ook zorgvuldig vermeden in mijn reaktie, dat je moet zorgen dat je in de story of prive komt te staan. De showbizz, en andere publieke gelegenheden, waar veel BN'ers bijeenkomen, zul je dus als intellectueel in opleiding juist moeten mijden. Publieke belangstelling in het algemeen zal je dus niks helpen, maar wel de juiste publieke belangstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je compliment! ;-) Je hoort dacht ik toch weleens dat er b.v. van Femke Halsema of Frits Bolkestein een ingezonden "stuk" wordt geplaatst? Ik denk dat ze dat op eigen initiatief doen. Het lijkt mij, dat als een intellectueel wordt gevraagd om een stuk te schrijven, het een "artikel" is. Maar misschien heb je best gelijk hoor. Ik ben geen intellectueel, en schrijf ook geen ingezonden brieven of stukken. En gevraagd om iets te schrijven wordt ik al helemaal niet! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevaro, wat journalisten en anderen van de ingezonden brief vinden, lijkt me niet zo belangrijk.
Geplaatste bijdragen en opmerkingen over de inhoud aan de ombudsman van de krant, zijn op eigen initiatief geschreven en ingezonden.

Andere antwoorden (5)

Dat kun je niet worden. Dat ben je of dat ben je niet. Je kunt wel wat erudieter worden door informatie over veel onderwerpen op te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Vroeger had je op MTV leuke korte filmpjes. Een van de thema's die telkens terug kwam had de slogan: "feed your mind, read books"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al heb ik "vroeger"nooit naar MTV gekeken,want te oud, met deze slogan ben ik het helemaal eens!
Je moet in ieder geval een hoog IQ hebben en je vervolgens in een bepaald onderwerp verdiepen en daar alles over te weten komen. En je moet veel over dat onderwerp nadenken en er een mening over hebben of het welmof niet goed/nuttig/behulpzaam et cetera is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
intellectueel houdt in dat je verstandelijke vermogens
hebt of veel iemand met verstand en algemene ontwikkeling
Het eerste heb je of heb je niet. Het tweede is leren.
12 jaar geleden
Een intellectueel is iemand die erg betrokken is bij maatschappelijke belangen, goed kan oordelen en goed kan debatteren.
Een intellectueel heeft een eigen oordeel dat niet afhankelijk is van anderen. Kan kritisch denken en is betrokken bij de toestand in de wereld.

Een deel van deze eigenschappen heb je of heb je niet.
Door veel te lezen, en je te verdiepen in maatschappelijke kwesties en vraagstukken kun je een eind op weg komen.
Om te leren debatteren: daar heb je cursussen voor.
Heel veel succes!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intellectueel_(persoon)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een intellectueel is iemand met een goede algemene ontwikkeling. Hierdoor zijn ze vaak sterk in het voeren van debatten. Denk maar aan politici of mensen die op een andere wijze deel uitmaken van een volksvertegenwoordiging.