Taal is een levend 'organisme' dat voortdurend verandert door invloeden van buitenaf, en wat goed Nederlands is, is letterlijk een kwestie van de meeste 'stemmen' (van sprekers) gelden.

Maar net als bij een kind dat opgroeit, zie je die geleidelijke verandering niet of nauwelijks. Tot je ineens een foto van tien jaar terugziet, en denkt jeetje, wat een verschil.

Zo zul je zelf sinds pakweg de jaren 80 geen verschillen gehoord hebben, tot je ineens weer opnamen uit die tijd - of nog ouder- hoort, en denkt jemig, wat een ouderwets Nederlands !

Het jammere van gesproken taal is dat we die nog niet zo heel erg lang kunnen registreren - pas een goeie 100 jaar - en tot diep in de jaren 70 betrof dat vooral een wat onnatuurlijk, sterk gearticuleerd Nederlands (dat we ABN zijn gaan noemen) dat over de krakerige radio's en teevees voor iedereen verstaanbaar moest zijn. De man in de straat echter praatte toen beslist niet zo, en vermoedelijk zelfs nog meer dialect en accent dan nu (omdat ook de lokale dialecten nu sterk beïnvloed worden door het Nederlands dat met op teevee en radio hoort).

Eigenlijk zou je dus kunnen zeggen dat het Nederlands van nu uitsluitend gesproken wordt op dit moment, en dat van gisteren alweer een heel klein beetje achterhaald is, en we dat van morgen nog niet kennen. Maar in bredere zin zou je kunnen zeggen dat de taal die we Nederlands noemen ongeveer om en nabij de 400 jaar oud is: sinds 1612 heet wat we in deze contreien spreken officieel Nederlands. Willen ook wij het feilloos kunnen verstaan echter, dan moet je al snel een jaartje of 100, zoniet 200 meer 'deze kant op'. Een Nederlands dat je op het oor nauwelijks meer kunt onderscheiden van dat van vandaag de dag dateert van ongeveer rond de tweede wereldoorlog.

Waarbij aangetekend zij dat Nederlands ook niet echt een eenduidige, op één manier gesproken taal is, en dat ook Vlaams en Surinaams-Nederlands officieel onder de Nederlandse taal vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het Nederlands verandert elke jaar weer steeds een beetje, en het is dus niet te zeggen wanneer het Nederlands van "nu" word gesproken, want volgend jaar is het weer anders. er komen steeds meer nieuwe woorden bij, en oudere worden vervagen steeds meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk sinds nu! Onze taal verandert bijna elke dag en er vallen steeds woorden af en komen er nieuwe bij.
Me zegt dan ook, dat taal "levend"is.