Hoe kun je netjes en effectief reageren?

In mijn kennissenkring zijn een paar vrouwen die er moeite mee hebben iemand uit te laten praten. Na een paar zinnen van mijn kant wordt hun aandacht bv. getrokken door een passerende buurman met een ladder, "Hee, waar gaat de buurman met die ladder heen?", wordt er dan geïnterrumpeerd. Soms gebeurt dat midden in een zin. Daarna zijn ze vergeten dat ik aan het woord was en beginnen ze met een ander een gesprek. Of ze pakken midden in een zin mijn verhaal af met hùn verhaal dat meestal nauwelijks raakvlakken heeft. Dat het niet aan mij ligt blijkt eruit dat ze bij anderen net zo doen. Hoe daar netjes en effectief op te reageren?
Vooral wanneer de inbreekster gastvrouwe is, wil je toch een beetje aardig blijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het is mss een beetje bitchie, maar ik ben geneigd het zelfde te gaan doen. Als zij in mijn verhaal inbreken doe ik het zelfde bij hun, of tijdens het "inbreken"van hun ga ik verder praten met een ander, die in de buurt staat. Ik ben er niet goed in, maar ik denk dat als ze het zelf ervaren, ze zich er bewuster van worden hoe het voelt en ze er waarschijnlijkl meer op zullen letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze zijn ook niet echt in je geinteresseerd lijkt wel, vinden ze zichzelf veel interessanter. Ik persoonlijk zou er gauw klaar mee zijn en mijzelf afvragen of ik dit wel zo gezellig vindt om daar vaker bij te zitten. Als het een keer gebeurd oke, maar komt het vaker voor, dan zou ik het contact op een zeer laag pitje zetten. Of ze gewoon confronteren en zeggen, ik was bezig met een verhaal of interesseert je het niet? Dan zullen ze met hun mond vol tanden staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou erg moe worden van zulke mensen...pfff...
Als mensen mij in de rede vallen, wacht ik meestal hun verhaal af en maak daarna alsnog mijn verhaal af. Soms schrikken mensen, waardoor ze zich bewust zijn dat ze mij niet uit lieten praten. Volgens mij helpt de bewustwording een beetje, zodat ze het minder snel nog een keer doen. Maar sommige mensen zullen het niet afleren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ken het probleem en vaak beschaafd reageren "sorry mag ik even mn verhaal afmaken?" helpt niet.

Ik ben toen over gestapt op een agressievere methode: degene die mij in de reden valt, strak aan kijken en met mn vingers blijven knippen tot dat ze mij aan kijkt.
En dan zeg ik iets in de richting van: "even opletten, ik ben aan het praten, niet jij"

Klinkt misschien een beetje hard, maar het werkt wel.
Even iemand tot de orde roepen.
Vaak steunen de overige gesprekspartner mij dan ook
en dan ga ik verder met mijn verhaal alsof er niets gebeurd is.
soms heb je van die hardleerse dames en dan werken harde geluiden ook prima, klappen, of een kreet van "oy"

Ik weet niet of het bij jou werkt, maar ik heb er resultaat mee geboekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand jou wil onderbreken als je aan het spreken bent, kun door je stemvolume te vergroten laten merken dat je nog niet bent uitgesproken.
Onderbreekt men je dan nog, dan kun je zeggen: "Sorry, ik zou eerst mijn verhaal af willen maken!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar vaak zijn de "inbrekers" geneigd om dan nog net even harder als joun stemverheffing te gaan omdat het ze ook aan fatsoen ontbreekt en dan word het helemaal zo'n blehr partij......die min is niet van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als joun" dat is wel creatief :p
Feitelijk geven deze dames door hun gedrag aan dat noch jij noch jouw verhaal hen interesseert.

Hen op een nette manier daarop wijzen, is dan ook niet bepaald gemakkelijk.

Ik zou proberen in een situatie waarin een dergelijke interruptie (nog) niet heeft plaatsgevonden, hen er op vriendelijke wijze op te wijzen, dat hun gedrag door mij als uiterst storend wordt ervaren. En..of zij in het vervolg willen proberen wat meer rekening met mij te houden.

Als het je aldus niet lukt hen tot een normaal gedrag te bewegen, kun je een uiterste poging ondernemen door een aantal 'gedragsregels' op papier te zetten, waaraan eenieder wordt geacht zich te houden.

Lukt het dan ook nog niet..dan zou ik simpel de contacten met die dames verbreken..want van een dergelijk storend gedrag word jij nerveus en kwaad..en dat zou je jezelf niet eigenlijk niet moeten willen aandoen.

Sterkte en succes!

Groet,

Ton
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit type vrouwen, en soms ook mannen, is alleen maar geinteresseerd in zichzelf. Ze kunnen niet luisteren en willen niet luisteren naar en ander. Ze zoeken gehoor voor hun eigen verhalen.
Als ze jou onderbreken voor iets onbenulligs kun je eerst proberen om ze daarna weer te bereiken door verder te vertellen, maar als dat niet lukt en ze praten zelf verder, zoek dan een andere gesprekspartner. Zeg bijv. Oh, ik zie daar..(naam), die ga ik nu eerst begroeten!
Zo doe ik het.