Hoe kan je een persoon duidelijk doch flexibaal, doch overtuigend duidelijk maken dat ik niet graag bekeken word?

Ik zat zojuist in de trein, en dr zat een 40er met kale plofkop mij continu aan te kijken.
Elk kledingstuk had wel een andere felle kleur, duidelijk iemand die aandacht zoekt.
Als ik niet beter zou weten, zouden zijn motieven en intensies tot extreem bewoord kunnen worden. Ik ben hier duidelijk niet van gedient.
Hoe kan je een duister persoon als deze duidelijk maken dat ik daar niet van gedient ben?

Toegevoegd na 21 seconden:
flexibaal = flexibel :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je uit nogal wat oordelen die niet echt ergens op gebaseerd zijn, op een manier die erg onvriendelijk overkomt. Als je die agressie ook uitstraalde tijdens de treinreis, kan het zijn dat de 40'er (je gelooft het niet, maar dat zijn echt ook mensen) zich onveilig voelde door jou en dáárom juist bleef kijken.
Als je iets had gezegd als 'Joh, nu mag je weleens iemand anders gaan bekijken' was het hele probleem waarschijnlijk gelijk opgelost.
Vroeger (een 40'er vertelt!) had je daar een simpele oplossing voor, toen hadden we nog grote kranten en ging je daar gewoon achter zitten. Maar dat werkt toch minder goed met een smartphone ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahaha hilarische uitleg ik lig hier dubbel achter de laptop! dikke +
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Jij bent toch toevallig niet kaal? En je draagt ook geen felgekleurde kleding..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + van mij!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zeker niet kaal, en ik draag meestal zwart met hooguit 1 kleurtje erbij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt een geweldig antwoord!

Andere antwoorden (8)

Negeren en duidelijk precies de andere kant opkijken. Dan moet de boodschap wel duidelijk worden, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dit toch bij jezelf moet zoeken.

Iemand met kleding met felle kleuren kan ook gewoon van felle kleuren houden, en niet op zoek zijn naar aandacht.

Uit wat je beschrijft is het enige wat er gebeurde dat iemand in de trein je aankeek (of dat jij dacht dat dit gebeurde). Misschien was de persoon wel diep in gedachten, misschien leek je op een vriend(in) van hem van vroeger.

Als je er last van hebt is het makkelijkste gewoon om naar een andere coupe te gaan. Ben je er ook van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord,zou ik ook doen gewoon naar een andere coupe gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@florisboening 'gast' hij probeert je te helpen. Goed antwoord mormel. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend antwoord, Mormel. En deze vraag zegt inderdaad beduidend meer over Floris dan over de meneer die in de trein ongetwijfeld weinig meer te doen had dan een beetje om zich heen kijken naar de andere passagiers. Zo opwindend is de trein nu ook weer niet....
Een beetje kort door de bocht om iemand met een bepaalde stijl kleding gelijk te beoordelen als een aandachtzoeker. Mss dacht hij van jou nu precies het zelfde en keek hij daarom zijn ogen uit.
Het is joun Probleem, Jij voelt je bekeken dus ben Jij de enige die er iets aan kan doen en kijken staat nu eenmaal vrij hier in nederland, dus de enige optie is voor jou in dit geval, opstaan en ergens uit "zicht" gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het te zeggen. Wat houdt je tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijken staat vrij. Zoek een andere zitplaats op of negeer die persoon. ALs je hier niet tegen kunt moet je echt niet meer met het openbaar vervoer reizen. Jij bekijkt toch ook weleens mensen als je in de trein (of op een terrasje) zit? Zolang die persoon niets vervelends doet of zegt moet je dit accepteren of negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is puur en alleen gebaseerd op gevoel en interpretaties,je had aan deze Meneer kunnen vragen of je iets voor hem kunt doen.Of je had kunnen zeggen is er wat want ik vind het onprettig dat je (u) steeds naar mij kijkt.
Je had met het zelfde gemak ergens anders kunnen gaan zitten,vaak zijn er voldoende zitplaatsen in een trein.
Verder is jouw conclusie dat als iemand felle kleuren draagt ,vraagt om aandacht,niet op feiten gebaseerd.
Deze vraagt zegt meer over jouw zelf als over de man waarmee jij in de trein zat,vind ik!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie deze link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat jij ziet dat hij Naar jou aan het kijken is, zit jij ook naar hem te kijken. Anders weet je niet dat hij naar je kijkt. Als jij niet naar hem kijkt, merk je niet dat hij naar jou kijkt en zal het je waarschijnlijk niet irriteren. Bovendien vangt hij dan jou aandacht niet waardoor je minder interreasant bent om voor hem naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, vroeger was dit flirten...
Je kan natuurlijk denken: met hem/haar wil ik niks. Maar ja, als je ook steeds terug kijkt om te kijken of iemand nog kijkt, kan dat ook opgepakt worden als: ha!, ze kijkt terug.
Dus kijken of iemand nog kijkt is niet heel handig.

Maar soms is het zo een gaar iemand dat je diegene wel in de gaten wilt houden. In dat geval kan je dit vaak doen door stug naar buiten te kijken, maar ondertussen in de weerspiegeling diegene in de gaten houden.

Bij een volgende halte de coupe uitlopen, liefst in de richting waar hij met zijn rug naartoe zit. En dan uitstappen, volgende deur weer instappen, en andere / volgende coupe zitten is ook een optie.