Waarom houden we niet van alle mensen om ons heen?

Mensen , mensen en nog eens mensen .
Overal mensen, oud, jong, kort of lang.
Je komt ze overal tegen, of je wilt of niet.
Maar je houdt niet van alle mensen, sommige vindt je wel aardig anderen mag je niet, van sommige walg je.
Van sommige houdt je, was het niet makkelijk als we van alle mensen zouden houden, zoals het christelijk geloof verkondigt, wat zou de samenleving dan een stuk eenvoudiger zijn.
Waarom kunnen we niet van alle mensen houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag..
Maar ben er ook wel blij om, dat ik niet van alle mensen hou.Dan zou ik heel mijn leven verdrietig zijn, er overlijden dan bijvoorbeeld elke dag wel een paar mensen waar je van houd pffff dat zou moeilijk zijn!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de hoeveelheid antwoorden en de inhoud daarvan kan ik niet anders zeggen dan dat je een verdomd goede vraag hebt gesteld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad dit is/was een goeie vraag +1

Het beste antwoord

Omdat we niet kijken naar de mensen.

We zien mensen als een onderdeel van een groep.
We kijken naar gedrag.
We kijken naar spiegels. Eigenlijk kijken we naar onze ervaringen. Deze krijgen we gespiegeld terug door een ander persoon. We zien dus onze eigen ervaringen/herinneringen/opvoeding (dus vanuit onze ouders). Positief maar ook negatief.

We keuren mensen af, omdat zij ons doen herinneren aan onze eigen negatieve dingen.
Maar ook omdat een ander misschien doet wat wij nooit durven te doen. We zijn jaloers.

We zien alleen gedrag. Daar zijn we zo op gefocust, dat we de persoon niet meer kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dit heel moeilijke onderwerp heb ik veel goede antwoorden gekregen en eigenlijk kiezen voor het beste antwoord is niet helmaal juist, toch vond ik deze iets completer.Daarom geef ik je graag de 10 punten.

Andere antwoorden (21)

Dat kunnen we wel, maar dat is ons in de loop van de eeuwen afgeleerd.
We hebben ons ahw afgescheiden van de ander.
En dat is heel raar, want ieder mens is een mens, net als jij.
Het heeft te maken met ons ego, en we laten ons ego voor ons beslissen, en het ego houdt ervan om onze ziel af te scheiden van onze medemens.
Als je meer interesse hebt in de manier om deze foute levensbenadering om te zetten in vreugde, bekijk de link dan eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou wel van alle mensen. Maar wel allemaal op een ander manier.
Voorbeeld: Er is iemand die mij heel veel pijn heeft gedaan in het verleden. Ik heb die persoon verafschuwd, gehaat etc. Maar inmiddels heeft dat wat hij mij heeft aangedaan gesterkt en heb ik er veel van geleerd. Daarom hou ik van deze persoon, hoewel ik er niet meer zo nodig contact mee hoef te hebben.

Toegevoegd na 16 minuten:
Even een toevoeging die ik ook in de reactie hieronder heb gezet, voor de duidelijkheid:

Ik zie alle mensen als individuen met een eigen kijk op de zaken. De manier waarop ze reageren komt voort uit hun verleden en wat ze hebben geleerd en meegemaakt. Het is toch prachtig dat we allemaal verschillend zijn, miljoenen, miljarden mensen en niet eentje hetzelfde als de ander. Ik kan niet anders dan van al die mensen houden.
Dat wil niet zeggen dat ik met iedereen even goed overweg kan hoor. Dat is iets heel anders in mijn ogen…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij onmogelijk van alle mensen te houden. Dat gaat simpelweg niet. Je voorbeeld geeft meer aan dat je van de dingen die je meemaakt zelf sterker wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou is het blijkbaar onmogelijk, voor mij niet. Ik zou niet kunnen leven met gevoelens van afkeer, walging of haat tov mensen.
Ik zie alle mensen als individuen met een eigen kijk op de zaken. De manier waarop ze reageren komt voort uit hun verleden en wat ze hebben geleerd en meegemaakt. Het is toch prachtig dat we allemaal verschillend zijn, miljoenen, miljarden mensen en niet eentje hetzelfde als de ander. Ik kan niet anders dan van al die mensen houden.
Dat wil niet zeggen dat ik met iedereen even goed overweg kan hoor. Dat is iets heel anders in mijn ogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn toch genoeg voorbeelden van mensen waar je gewoonweg niet van kunt houden? Bijvoorbeeld laatst had iemand een kat zomaar in brand gestoken. Ik haat zo iemand al zonder diegene uberhaupt ooit te zien. Hoe kun je nu zoiets doen denk ik dan? Ik denk dat je de definitie van "houden van" verward met dat ieder mens uniek is. En dat is natuurlijk zo. Maar dat vind ik totaal wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij houden van IEMAND verwart met houden van iemands GEDRAG.
Ik hou zeker van alle mensen, maar kan niet altijd al hun gedrag goedkeuren of apprecieren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, iemands gedrag maakt iemand tot de persoon die hij/zij is. Althans zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand kan door gedrag van een ander, door omstandigheden of gebeurtenissen of door bv medicijnen totaal ander gedrag vertonen dan wie die persoon eigenlijk is (weet ik zelf uit ervaring).
Iemand die ineens heel boos doet, omdat hij ontslagen is of zo is voor jou dus ineens een vervelend persoon?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo Dounja. Je slaat de spijker op de kop. Van iemand houden is iets anders dan van iemands gedrag houden.
Kijk ook een op www.eencursusinwonderen.nl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Skusme: Thanks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: zo zwart-wit is het nooit. Maar je kunt bijvoorbeeld moeilijk zeggen dat iemand die een massamoord heeft gepleegd eigenlijk een heel fijn persoon is. Iemand wordt gevormd door zijn daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die een massamoord pleegt (neem Hitler) is ook gewoon als lief klein babietje geboren. Zijn opvoeding en de gebeurtenissen die hij heeft meegemaakt, maken dat hij uiteindelijk dat doet wat hij doet. Voor deze persoon is dat wat hij doet niets slechts. Sterker nog, hij doet dat wat hij denkt dat juist is. Dat dat voor andere mensen een probleem is, komt niet bij hem op, omdat hij dat niet heeft geleerd.
Natuurlijk vind ik wat die persoon doet/gedaan heeft niet goed en keur ik dat gedrag af, maar ik kan die persoon niet haten. Hij kan er uiteindelijk ook niets aan doen... Iemand wordt gevormd door zijn daden, maar zijn daden komen voort uit zijn opvoeding, ervaringen, omstandigheden en gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las laatst ergens: Niemand wordt als klootzak geboren. En zo is het volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: zit wat in. Toch blijkt in praktijk dat men op zijn/haar daden wordt beoordeeld. Iemand kan kiezen om iets wel of niet te doen. Maar we verschillen hierin gewoon van mening, en dat kan natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje: Het klopt dat ik in de praktijk op mijn daden wordt beoordeeld, maar dat neemt niet weg dat IK andere niet op hun daden beoordeel... Ik heb ook alleen gezegd dat IK van alle mensen hou en niet dat iemand anders dat ook zou moeten doen... Ik heb respect voor iedereen en laat iedereen in zijn eigen ervaringen en gevoelens. Ik zal nooit iemand iets opleggen. Ik zie het niet als een verschil van mening, maar meer als een andere kijk op het geheel, een ander standpunt zeg maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat mag, daar heb ik respect voor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje: Gelukkig... :-) Maar ook zonder dat respect zou ik van je houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dounja, je verwoord het helemaal goed in mijn ogen. ben het totaal met je eens!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Bq24
Ik zou niet eens van alle mensen willen houden, dat lijkt mij saai. Juist de diversiteit maakt, dat ik van iedereen iets kan leren. Van de een natuurlijk meer dan van de ander, maar al die verschillen, maakt de mens op zijn of haar EIGEN wijze uniek..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een heel mooi streven om van iedereen om ons heen te houden.
Helaas bezit ieder andere karaktereigenschappen die zijn voortgekomen uit de voorouders die zich hebben voortgeplant.
Doordat we allemaal andere normen en waarden hebben en andere dingen belangrijk vinden, verschillen onze meningen, waardoor meningsverschillen ontstaan.
Deze meningen kunnen soms zo van elkaar verschillen, dat dit leidt tot ruzie en in het uitvergrote geval tot oorlogen.

Ik vrees dat we met teveel mensen en teveel verschillende meningen op aarde rondlopen, waardoor we nooit allemaal van elkaar zullen gaan houden.
Dit hoeft je natuurlijk niet te beperken om niet van de mensen om je heen te houden, waarmee je je eigen veilige leefomgeving creeërt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mens zich teveel spiegelt aan de andere mens. Mensen zoeken bewust of onbewust iets herkenbaars in een ander. Is dit er niet in meer of mindere mate, dan is er weinig of geen basis voor dieper contact. En zonder basis voor dieper contact, is er al zeker geen sprake van houden van.

Om niet gekwetst te worden, is het wellicht een vorm van zelfbescherming om niet zomaar van iedereen te houden. Bij houden van is vertrouwen nodig en vertrouwen is zo'n beetje het moeilijkst wat er is (in mijn ogen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, je kunt niet van iedereen houden. Je zou simpelweg continue teleurgesteld worden vanwege je verwachtingen. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van heeft toch niets met verwachtingen te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: zeker wel. Als je van iemand houdt, krijg je automatisch bepaalde verwachtingen. Bijvoorbeeld dat je hoopt dat diegene ook van jou houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie een mevrouw op de fiets voorbijkomen en ik denk: wat een mooi mens! Er straalt ahw gewoon iets van liefde door. Terwijl ik die mevrouw helemaal niet ken.
Je kunt zelfs leren om dit zo puur en oprecht te voelen, dat die mevrouw op de fiets dat registreert en die liefde aan jou teruggeeft.
www.eencursusinwonderen.org.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Biertje: Hoop en verwachting is in mijn ogen iets anders... @ Skusme: Wij begrijpen elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme: als je daar in gelooft, is het prachtig. Ik denk echter dat je op die manier zeer vaak teleurgesteld zult worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme: ik begrijp helemaal wat je bedoelt en herken het ook. En die teleurstelling komt pas in een later stadium, wanneer je inderdaad verwachtingen krijgt. Maar die zijn weer niet gekoppeld aan houden van ;) (mijn theorie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Marita: Precies. De teleurstellingen komen inderdaad van verwachtingen, die niks te maken hebben met of je wel of niet van iemand houdt.
Omdat houden van een veel te belangrijk gevoel is om te verdelen over de volledige bevolking. Het heeft meer waarde wanneer je dit bewaart voor een select groepje mensen met wie je écht goed op kunt schieten.

Van iemand houden kost moeite en energie. Moeite en energie, die ik wat mij betreft niet in iedereen evenveel hoef te steken.

Zelfs de mensen in mijn directe omgeving hoef ik niet allemaal van te houden. Als ik regelmatig met iemand te maken heb, helpt het als ik respect en tolerantie heb tegenover die persoon, dan kan ik in elk geval op een normale manier interacteren. Maar houden van iedereen? Ik moet er niet aan denken. Veel teveel moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat niet echt nodig is, te veel tijd kost, en slecht is voor de wereldeconomie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht voor de wereldeconomie misschien, maar gewéldig voor Hallmark!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik wel.
houden van is juist iets exclusiefs, dat geeft het z'n waarde.
als we dat maar van iedereen deden, dan zou het devalueren.
14 jaar geleden
Het zou idd een stuk eenvoudiger zijn als iedereen onvoorwaardelijk van elkaar zou houden. Helaas is dat nu net een van de moeilijkste dingen die er zijn.
Ik zou niet weten hoe ik zomaar van iemand die ik op straat tegenkom zou moeten houden.
Wat ik mezelf heb aangeleerd (met jarenlange training) is dat ik geen vooroordelen heb. Dat is al een hele belangrijke stap in de goede richting. Op die manier is geen houden van iedereen, maar is het wel mogelijk om samen in deze wereld te leven. Zonder dat elke discussie in geweld moet eindigen. Want zonder vooroordelen heb je automatisch respect voor elkaar.
Maar om op je vraag terug te komen. Als je zomaar van iedereen zou houden, betekend dat een ongelooflijk hoeveelheid verplichtingen naar iedereen die je kent. Want de mensen van je houd verdienen je onvoorwaardelijke aandacht en liefde. Zoveel als maar mogelijk is. Dat zou niemand vol kunnen houden.
Mensen hebben het nu al druk druk druk met hun aandacht verdelen tussen werk, gezin, familie en zichzelf. Als je daarnaast de rest van de wereld net zoveel aandacht zouden geven... pfff word al moe van de gedachte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hou van ieder mens. maar wel op diverse manieren. ik hou van mijn man op een manier zoals ik van geen ander hou. ik hou van mijn kinderen weer op een andere manier. maar ik hou van mijn medemens, allemaal, alleen hun daden kan ik verafschuwen zelfs haten, niet de mens zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Gelukkig ben ik niet de enige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja het lijkt uitzonderlijk te worden :D
Eigenlijk is het antwoord hierop heel eenvoudig: Zo veel liefde en energie hebben we niet. Want houden van betekent wel iets. Het betekent veel meer dan iemand kennen of iemand aardig vinden. Het betekent lief en leed met iemand willen delen; er echt zijn als die persoon je nodig heeft en hem daadwerkelijk steunen etc. Echt houden van kun je maar van een beperkte groep dierbaren om je heen. Van hoeveel mensen je kunt houden, verschilt van persoon tot persoon.

Uiteraard kun je een heleboel mensen aardig vinden. Iemand alleen maar aardig vinden kost minder energie. Deze persoon hoef je sowieso al niet door en door te kennen.

Echt 'haten' kost ook weer veel energie. De persoon die je haat moet je ook echt raken, anders zou je hem niet haten, maar zou je slechts een afkeer van hem hebben. Vaak is iemand die je haat,iemand die jou echt verschrikkelijk gekwetst of teleurgesteld heeft.

Over het algemeen houden we gelukkig van meer mensen dan dat we mensen haten.

Maar stel dat iedereen van elkaar zou houden. Dan was 'houden van' niets bijzonders. Ook de woorden "Ik houd van jou" zouden dan door iedereen tegen iedereen gezegd worden. Ik vind het dus wel prima dat niet iedereen van mij houdt, want dit maakt dat 'houden van' bijzonder is en bijzonder blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan toch ook zeggen "ik hou van honden" dat betekend niet dat je van elke hond zijn gedrag houd. houden van betekend niet dat je met iedereen lief en leed en je leven wil delen, net als ik hou van jou zeggen(dat zou inderdaad erg vermoeiend zijn), dat is juist speciaal voor die unieke mensen die jij uitkiest en waar je "anders" van houd, dus blijft de liefde uniek. van je medemens houden is helemaal niet zo inspannend, het is iets wat gewoon in het hart zit, alleen zijn mensen zo verhard en afgeleid dat ze dat niet meer voelen, en dus niet meer helpen als mensen vallen op straat, iemand overvallen word of verzuipt in de gracht. ze voelen dan meer liefde voor hunzelf dan voor de medemens. als iemand geen eten heeft dan geef ik hem/ haar wat... gewoon uit liefde voor de medemens..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@bq24
Als je het zo globaal stelt, heeft de vraag voor mij nauwelijks waarde. Dat zal voor heel veel mensen gelden. Ik heb een sociaal beroep gekozen. Waarom denk je?
Voor mensen met een zorgend beroep hetzelfde. Waarom denk je dat ze voor mensen andere mensen willen zorgen?
Natuurlijk houden mensen over het algemeen van mensen. We zijn tenslotte sociale wezens. Ik ben meer een kattenliefhebber dan een hondenliefhebber. Toch is mijn liefde voor mensen van een heel ander kaliber dan mijn liefde voor katten. Je hebt het niet over 'houden van', maar over (mede)menselijkheid versus egoïsme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat jij medemenselijkheid noemt noem ik liefde voor de medemens...als je zorgt voor je medemens doe je dat uit liefde voor de medemens denk ik, en liefde is houden van... en natuurlijk is de liefde voor katten van een heel ander kaliber dan de liefde voor mensen...zo is ook de liefde voor je partner van een heel ander kaliber als de liefde voor je moeder etc. we zijn het niet zo heel erg oneens hoor, gebruiken alleen andere woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth, ik had het niet beter kunnen verwoorden +1
Soms is er iets in het verleden gebeurt wat niet verwerkt is en onbewust kan het zijn dat je geprikkeld wordt van iemand die dat gevoel bij je naar boven brengt.Dan kan het zijn dat je een hekel krijgtaan die persoon, omdat hij of zij je prikkelt en je het verband niet kan leggen.Graaf je nu wat dieper dan zal de tijd het je leren en wanneer je er van bewust bent wat het was of is, kun je het verleden helen en dankbaar zijn dat juist die persoon je hebt kunnen helpen.De meeste mensen kunnen spiegeltjes voor je zijn maar je moet er wel inkijken en dingen zien die niet zo leuk voor je waren.
Ik veronderstel dat hoe meer blokkades je hebt opgelost hoe meer mensen je lief kunt hebben.Mijn streven is dan ook mijn ,,vijanden,,tot vrienden maken.Want daar leer ik van.Van iedereen houden ik weet (nog)niet of dat kan maar ik doe mijn best zonder mijzelf te verloochenen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.....dan moet je miljonair zijn,
omdat je ook naar al hun verjaarden toe moet gaan. :)

Toegevoegd na 2 dagen:
verjaardagen... bedoel ik dus. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de mensen zo verschillend zijn. Ik heb bepaalde maatstaven waarvan ik vind dat mensen daaraan moeten voldoen. Dat kunnen heel verkeerde maatstaven zijn, maar ik heb grote moeite met mensen die: stemming maken, snel hun geduld verliezen, makkelijk gaan schreeuwen en dan zeggen: "ja zo ben ik nou eenmaal, maar ik ben het ook zo weer vergeten hoor". Ja maar ík niet! mensen die makkelijk vloeken, mensen die niet van dieren houden, kortzichtige mensen die nooit op andere gedachten te brengen zijn omdat ze vastgeroest zijn, mensen die ........ En van een heleboel mensen houd ik heel veel. Maar dat wil dus niet zeggen dat ik gelijk heb met mijn maatstaven, maar het zijn wel de mijne. En zo denk ik dat iedereen die heeft, en zo bepaald wordt van welke mensen hij/zij kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kunnen zeker er voor kiezen om van ieder mens te houden, voor mij geldt het ook op verschillende manieren van iemand houden.
Als mensen verkeerde daden doen, kun je nog wel van die persoon houden maar de daad afkeuren, niet de mens opzich.
Het is goed om te weten wat precies onvoorwaardelijk houden van is.
Het houd bijvoorbeeld in, dat je niet van iemand houd omdat hij/zij er zo goed uit ziet of een hele goedbetaalde baan heeft.........etc.

Je houd van iemand om wie hij/zij is ongeacht huidskleur, baan, kleding, huis etc....

Ik bedoel er dus mee te zeggen zonder voorwaarde van iemand houden op deze manier houd God ook van ons....

soort gelijke vraag heb ik al gesteld.....klik op mijn bloemetje....;P

Toegevoegd na 28 minuten:
Mensen kunnen elkaar van zichzelf niet liefhebben, het is God die de mens zo enorm liefheeft, met andere woorden zou het toch God zijn die alleen ons die liefde kan geven voor de mensen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we mens zijn.

Misschien is dat een te simpel antwoord.
Maar naar mijn idee is dat het.

Ik heb zitten zoeken naar een vergelijkbaar voorbeeld, en kwam uit op: waarom zwemt een vis?
Antwoord: omdat het een vis is.
Uiteraard zullen biologen een uitvoeriger verklaring geven dan enkel 'omdat het een vis is'.
Zo ook zullen psychologen, theologen, antroposofen e.d. op jouw vraag uitvoeriger zijn dan een willekeurig ander mens.

Zo valt er over iemands mensbeeld ook vanalles te zeggen.
Maar nu je het mij vraagt, krijg je dus mijn antwoord, en dat is: omdat we mens zijn.
Waarmee ik wil impliceren: we zijn dús beperkt in ons kunnen. Er zijn al mensen die hier aangeven niet van iedereen te wíllen houden. Dat kan. Maar al zou je willen, we kúnnen het gewoon niet. Zo nu en dan kun je het wel streven.. als je wilt. Maar dat is geen garantie tot lukken.
Sommige mensen kunnen (naar mijn smaak) van meer mensen houden dan anderen. Zo kan elk mens weer wat anders.

Andere vraag die ik erop vind lijken is: Waarom kan een mens niet vliegen?
Omdat ik geen vleugels heb gekregen en er dus een vliegtuig (of variant) voor nodig heb.

Waarom kan/wil ik niet van iedereen houden?
Omdat ik mens ben.
Ik ben God niet en dus ben ik beperkt in mijn kunnen, en in mijn willen. Behalve over mijn mensbeeld, zegt mijn antwoord dus ook wat over mijn godsbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou van alle mensen, van alle unieke wezens op aarde. Als ik een apart iemand zie, dan hou ik van diegene omdat diegene zich zelf is of omdat die gene juist zo apart is. Diegene heeft iets. Ik hou van mijn familie omdat het mijn familie is en van mijn vrienden omdat het mijn vrienden zijn. Zo zit het. Maar het probleem is, het probleem dat jij aangeeft, dat niet iedereen van mij houdt. Mensen moeten mij beoordelen op mijn uiterlijk en me zo uitlachen, of ze beoordelen mij op wat ik doe (sport, hobby's) allemaal voorbeelden die de uniekheid van de mens verpesten. Dat is jammer. En waarom dat zo is? Ik denk omdat we mensen willen buitensluiten om ons zelf beter te voelen. (het kan ook uit jaloezie zijn: we zijn jaloers op iemands rijkdom, maar omdat diegene toevallig er niet mooi uitziet, kunnen we diegene daar lekker op afrekenen, om onszelf gerusttestellen dat niemand perfect is) We willen bij een groepje horen en andere mensen er bij laten komen en als ze dat niet doen, dan zijn die mensen niks waard. Maar ik hou vooral van de uniekheid van de mensen en hoop dat andere mensen dat inzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen die ik ontmoet begint bij mij met een 10+.
In principe kan ik voor iedereen belangstelling en sympathie opbrengen.
En voor de meeste mensen blijft dat gevoel zo. Sommige mensen maken het me erg moeilijk om dat gevoel te blijven behouden, bij anderen gaat dat eenvoudig!
Er zijn mensen die ontstijgen die 10+, daar ga ik ook van houden, van sommige heel erg veel!
Van iedereen houden lijkt me een stapje te ver, want van iemand houden vraagt iets extra's.
Maar als we elkaar allemaal eens die 10+ zouden geven en elkaar in redelijkheid zouden kunnen verdragen, zou het al een stuk beter gaan met de wereld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van... Altijd een lastig en discutabel onderwerp.
Kijk, ik hou van mangothee, loempia's en druiven, maar ik heb deze niet lief. Liefhebben is de sleutel tot een vredelievende samenleving, houden van is hiervoor niet genoeg.

Maar waarom kunnen we dan zelfs niet van iedereen houden? Omdat we geen genot putten uit ieder individu.

Ikzelf probeer nooit bevooroordeeld te zijn over mensen, maar desalniettemin geeft ieder mens met zijn of haar uitstraling aan mij een beeld van zijn of haar subcultuur.
Door het karakter wat in vrijwel alle gevallen op dat moment onlosmakelijk verbonden is met het karakter van de persoon in kwestie zijn de raakvlakken soms breed waardoor ik kan genieten van een samenkomst maar soms zijn er echter geen raakvlakken en kan ik niet van deze persoon houden omdat ik simpelweg geen plezier beleef in ons samenzijn.

Het enige wat ik gemeen heb met ieder ander mens, is dat deze ook een mens is. Daarom heb ik hem lief, netals dat ik mezelf lief heb. Maar ik hoef nog niet van hem te houden zoals ik van mijn meest dierbare gewoontes, herinneringen, voedingswaren en vrienden houd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het iets onmogelijks is van iedereen te houden, laat staan lief te hebben (denk dat Gods dat ook niet van ons verwacht, ookal moeten we er wel naar streven onze naaste lief te hebben als ons zelf...).

Ik denk wel dat als je niet van jezelf houdt het ook onmogelijk is om van een ander te houden, lief te hebben.

Het is maar net hoe je in het leven staat. Heb je in leven veel liefde ontvangen, kun je ook veel liefde geven.
Dus het begint al bij het begin van een mensenleven. Geef je het veel liefde zal het zelf ook veel liefde kunnen geven, alhoewel dat ook weer niet altijd zo het geval is. Als je gelovig bent weet je ook dat een mens in zonde geboren wordt, toch?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle gelovige mensen denken dat een mens in zonde wordt geboren. Christenen wel, maar Boeddhisten, Hindoeisten, volgelingen van Zarathoestra en Soefi's niet.
misslobe
14 jaar geleden
nee, je hebt gelijk, ik bedoel ook met gelovige een christen....
Wie geen vijanden heeft, heeft ook geen vrienden.
Je kunt niet van iedereen houden. Je kunt wel mensen vergeven als ze slecht gedaan hebben.
Want slecht zijn we.
"hebt u naaste lief zoals uzelf" is een opdracht om goed te doen tegen anderen.
Maar ik heb mezelf helemaal niet zo lief, eigenlijk.
Want ook ik ben niet wat ik zou willen zijn, hoe hard ik het ook probeer.
Antwoord is dus:Omdat we een verdorven natuur hebben, de een wat meer dan de ander nog.
Het wordt nooit een tien, dus!