Hoe omgaan met buren die ruzie met elkaar hebben, en je wil geen partij kiezen.

Voor mij zijn het allebei goede buren. Ik heb met niemand een probleem. Maar omdat deze buren nu met elkaar ruzie hebben, zit ik in een dilemma. Ik voel me ongemakkelijk als ik met één van beide een praatje maak. Gaat de andere dat niet kwalijk nemen? Om dit te vermijden, groet ik ze allebei enkel nog, niet meer. Maar ik vind dat toch zo spijtig. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, zonder in hun ruzie betrokken te geraken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde meegemaakt, maar heb er geen punt van gemaakt. Ik ging met allebei goed om, de 2 buren in kwestie waren al meer dan 30 jaar bevriend en door een futiliteit was er ineens ruzie. Tja, dan ben je in je voortuintje bezig en dan komt de ene op hoge poten vertellen wat er nu gebeurd is. Je luistert aandachtig, zegt oh,oh,oh en 'voelt' met haar mee. Als ze haar hart gelucht heeft en weer naar binnen gaat, komt de andere 'toevallig' naarbuiten met haar hondje.
"Hallo, lekker weer om in de tuin te werken hè"? Ik ga er weer op in; " Of om met de hond te gaan lopen hè"?
Zij weer: " Ik zag je net met 'haar' praten, weet je al wat er gaande is"? Ik weer; " Ze heeft het me in geuren en kleuren verteld, ik vind het erg jammer voor jullie en dat na zo'n lange tijd vrienschap ". Vervolgens krijg ik haar kant te horen, want zij was echt niet de aanstichtster!
Ik weer;öh,oh,oh". verder geen commentaar en ze beiden in hun waarde gelaten. Je kunt nl. geen oordeel vellen en ik mocht ze allebei. Ik heb ze ook allebei verteld dat ik geen partij kon trekken en hoopte dat ze mij dat niet kwalijk namen. " Nee, natuurlijk niet" van beide kanten.
Ik nam nu de taken over die ze onderling geregeld hadden. Van de een had ik de huissleutel voor het geval dat ze de hare vergeten was en voor de ander haal ik de brievenbus leeg en geef de plantjes water als ze op vakantie gaan. met beiden houd ik nog steeds een praatje als ze langskomen en allebei zwaaien ze als ze langslopen. Ik houd niet van ruzie en vermijd het zelf altijd.
Ik zeg liever hoe ik erover denk en respecteer een andere mening. Dan kom je het verst. ;)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en raad :)
+1

Andere antwoorden (10)

Ik zou tegen beide buren zeggen;

Ik kan het met jullie beide goed vinden en ik wil geen partij trekken dus ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je raad :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 :)
ik zou met beide gewoon praatjes blijven maken en omgaan zoals je altijd deed voor de ruzie. Echter als ze over de kwestie waar ze ruzie over maken gaan praten of dat aansnijden er niet op ingaan en duidelijk zeggen dat je daarbuiten wilt blijven en er ook niet over wilt praten, zodat je NOOIT stelling daarin neemt ( ook al heb je er een mening over ) meteen ook zeggen dat je datzelfde beleid bij de andere buurvrouw doet ( dit alles natuurlijk rustig en met een vriendelijke glimlach vertellen ) . Automatisch zullen de buren zelf misschien afstand van je nemen omdat je je er niet mee bemoeit maar dan blijven de verhoudingen gewoon goed lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je raad :)
+1
duidelijkheid geven aan de beide buren dat u geen partij wilt kiezen .
U heeft geen probleem met beide de buren en wilt het graag zou houden enzv.
Geen deel uit maakt van hun ruzie en verder gewoon met iedereen wilt omgaan .
succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer te bemiddelen gewoon on partijdig je kunt het ook negeren alleen word je daar op den duur ook niet beter van. of je geeft je buren op voor bonje met de buren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dit verhaaltje neerleggen bij beide buren. Dus gewoon zeggen dat je het met beide goed kan vinden, en er verder niet bij betrokken wilt raken.

Ik zou bij beide buren er bij zeggen dat je het exact ook zo hebt verteld bij de andere buren, zodat ze weten dat je echt niemand voortrekt.

Nog mooier zou natuurlijk zijn om ze bij elkaar te brengen en het goed te maken, maar dat is je vraag niet;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hoeft je toch ook nergens mee te bemoeien , door ze juist niet meer te begroeten denkt de 1 dat je partij voor de ander kiest , gewoon eerlijk zeggen : ik kan met beide goed overweg en daarom wil niks lelijks over de ander horen als ik op visite kom.
Zo moet je dat gewoon doen en juist niet , niet meer begroeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien u wilt bemiddelen tussen ruzie makende geliefde buren, dan is het wel gewenst om te weten waar de ruzie over gaat.

Informeer op de man/vrouw af wat er loos is en zeg tegen hem/haar dat u hetzelfde ook aan de andere buur gaat vragen.

Denkt u dat uw bemiddeling kans van slagen heeft, vraag beiden of ze het een leuk idee vinden om op neutraal terrein hun geschil uit te praten onder het genot van een hapje en een drankje tijdens een barbecue in uw tuin.

Mocht uw bemiddeling niet baten, dan kunt u ze later toch recht in de ogen kijken en zonder gemengde gevoelens met zowel de een als met de ander praten in het dagelijkse verkeer.

Jan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je raad :)
+1
Het is belangrijk dat je met allebei blijft praten!
Vertel ze dat je het conflict ziet, en het van allebei evt. begrijpt, en dat je eventueel wilt bemiddelen in een oplossing (als dat aan de orde is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je raad :)
+1
Voor wat ik lees uit je tekst hebben beide buren niks met jou en komt het probleem dat je ervaart uit jouzelf.
Mij lijkt het geen enkel probleem op dezelfde voet als voorheen met beide buren om te gaan.
Als 1 van beide (of allebei) je probeert te betrekken in hun ruzie, dan kan je altijd zeggen, dat jij je in geen enkel "kampje" laat stoppen en onpartijdig bent. Wat zij daarmee doen is aan hun en niet aan jou.
Lastige situaties zijn dat altijd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je raad Wendy :)
+1
Indien het mensen zijn die graag als christenen bekendstaan zou je ook eens ,misschien op een heel subtiele manier de opmerking kunnen maken dat één van de belangrijkste eigenschappen van een christen is dat hij 'vergevingsgezind' is.

(Markus 11:25) . . .En wanneer GIJ staat te bidden, vergeeft dan al wat GIJ tegen iemand hebt; opdat ook UW Vader, die in de hemelen is, U UW overtredingen moge vergeven.”

(Mattheüs 18:23-35) 23 Daarom is het koninkrijk der hemelen gelijk geworden aan een mens, een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij met de afrekening begon, werd er een man binnengebracht die hem tienduizend talenten [= 60.000.000 denarii] schuldig was. 25 Omdat hij echter niet over de middelen beschikte om [ze] terug te betalen, beval zijn meester dat hij met zijn vrouw en zijn kinderen en al wat hij bezat, verkocht zou worden en de betaling zou worden voldaan. 26 Daarom viel de slaaf neer en ging hem hulde brengen en zei: ’Heb geduld met mij en ik zal u alles terugbetalen.’ 27 Daar de meester van die slaaf hierdoor tot medelijden werd bewogen, liet hij hem gaan en schold hem zijn schuld kwijt. 28 Maar die slaaf ging naar buiten en trof een van zijn medeslaven, die hem honderd denarii schuldig was; en hij pakte hem beet en ging hem wurgen en zei: ’Betaal terug wat gij schuldig zijt.’ 29 Daarom viel zijn medeslaaf neer en verzocht hem voorts dringend en zei: ’Heb geduld met mij en ik zal u terugbetalen.’ 30 Hij wilde echter niet, maar ging heen en liet hem in de gevangenis werpen totdat hij terugbetaald zou hebben wat hij schuldig was. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen wat er gebeurd was, werden zij zeer bedroefd, en zij gingen hun meester duidelijk maken wat er allemaal gebeurd was. 32 Toen ontbood zijn meester hem en zei tot hem: ’Slechte slaaf, ik heb u al die schuld kwijtgescholden toen gij mij er dringend om verzocht. 33 Hadt gij dan op uw beurt niet barmhartig met uw medeslaaf moeten zijn, zoals ook ik barmhartig met u ben geweest?’ 34 In gramschap ontstoken leverde zijn meester hem toen over aan de gevangenbewaarders, totdat hij alles terugbetaald zou hebben wat hij schuldig was. 35 Zo zal ook mijn hemelse Vader met U handelen indien niet een ieder van U zijn broeder van harte vergeeft.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :)
+1