In de grote steden is 'Mohamed' de meest voorkomende naam bij geboorte-aangiftes. Wat wil dat zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat we ons zorgen moeten maken als die kleine Mohammetjes groot worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doe ik dus ook wel een beetje.

Andere antwoorden (10)

Dat er veel kindertjes de naam Mohamed hebben gekregen, niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil zeggen dat er procentueel meer mensen er voor kiezen om hun zoon Mohamed te noemen dan dat er enige andere naam gekozen wordt. Dit houdt uiteraard ook in dat de kans dat er later bij je zoon of dochter in de klas niet één maar meerdere mohamed's zullen zitten aanzienlijk stijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan dit bericht natuurlijk gelijk uitleggen in de trant van: "Zie je wel dat er vreselijk veel Moslims zijn in die steden en dat Nederland dus teveel allochtonen heeft" etc... Maar het gaat hierbij om de naamkeuze.

De naam Mohamed (of alle spellingsvariaties daarvan) komt erg veel voor in de Moslim-gemeenschap. "Zij" hebben niet veel namen om uit te "kiezen". Terwijl "wij" als niet-moslims een veel bredere naamkeuze hebben. Daarom komt zo'n naam als Mohammed dus al snel in de namen-top-10.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt de vraag fout geformuleerd. Het is niet de meest voorkomende naam, maar een "variant van Mohahammed staat in de top drie van de jongensnamen".

Dat in de grote steden relatief veel allochtonen voorkomen, is een statistisch gegeven. Dat deze groep mensen hun zoons vaak een naam geven die een variant van Mohammed is, is ook een statistisch gegeven. Voor hun dochters variëren zij wat meer. De niet allochtone bevolking vernoemt hun kinderen minder vaak en al helemaal niet naar een God. Dus de variatie is groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is voor veel moslims gebruikelijk om de oudste zoon Mohammed te noemen. Als wij Nederlanders het gebruik hadden om al onze oudste zonen 'Gijs' te noemen, dan stond Gijs heel ver bovenaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zegt twee dingen. Allereerst dat in grote steden relatief veel mensen met een islamitische achtergrond wonen.

Veel ouders kiezen een naam die dicht bij hun geloof ligt en vergeet daarbij niet dat Mohamed een diepe, religieuze betekenis heeft. In veel families wordt het als een eer gezien om de naam Mohamed te mogen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil zeggen dat Mohammed met "dubbel M" waarschijnlijk op twee staat, zoals in Rotterdam een paar jaar geleden het geval was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een kind wordt geborenmoet er binnen drie dagen een akte worden gemaakt met daarin;
voornaam of voornamen
achternaam
geslacht
namen ouders (in ieder geval de moeder, meestal ook de vader)
geboortedatum
geboorteplaats

In de grote steden ( meestal wordt daar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht mee bedoeld) is Mohamed (en varianten daarop) de meest voorkomende voornaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil zeggen dat Mohamed een populaire naam is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zegt dat het gros van de Gemeenteambtenaren nog steeds van mening is dat, wanneer een kind van (een) allochtone ouder(s) geboren word. Dat de naam dan bepaald word door het consulaat van het land van herkomst van de ouder(s)...

Dit is overigens volstrekt in tegenspraak met onze Nederlandse wetgeving. Maar het gebeurd nog steeds. Dit komt overigens ook met regelmaat ter sprake in de actualiteitenprogramma's. Eveneens komt dit mede door de PVV met regelmaat terug in het zogenoemde vragenuurtje in de Tweedekamer...

Verder zegt dit dat het gros van de allochtone medemens gevestigd is in de grote steden. Waar het dus mede door de Gemeenteambtenaren volstrekt onmogelijk word gemaakt voor deze allochtone medemens om zelf een naam voor het kind te kiezen...

Toegevoegd na 10 minuten:
Kleine aanvulling: Het betreft hier enkel en alleen die kinderen, waarvan de ouders de Marokkaanse nationaliteit hebben. En Nederland verplicht zou zijn om ieder in Nederland geboren kind de Marokkaanse nationaliteit te verstrekken. Waarnaar de ouders mogen kiezen uit 4 jongens en 3 meisjesnamen die op een door de Markkaanse overheid in Nederland verplichte namenlijst...

Dit alles overigens nog steeds in tegenspraak van onze Nederlandse wetgeving...