Geadopteerde ouders, is dat een goed idee?

Nogal wat jongvolwassen kinderen hebben ouders die aan de drank verslaafd zijn, persoonlijkheidsstoornissen hebben, of overleden zijn. Deze kinderen ontberen de hulp die andere volwassen kinderen wel krijgen; ze missen het persoonlijke en rijpe contact met vertrouwde ouderen.
Deze mensen richten zich dan maar tot de geestelijke hulpverlening, ter vervanging van de ouders.
Het idee is, dat (rijpe) ouderen zich aanbieden als te adopteren ouder. Hoe zou dit vormgegeven kunnen worden? Zou dit aangestuurd moeten worden door een instantie? Zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Deze mensen", zoals jij dat verwoordt, richten zich heus niet allemaal tot de GGZ, dat vind ik een kwetsende opmerking en nogal kort door de bocht.
Kimath
12 jaar geleden
is dit een vraag of ben je iets van jezelf aan het promoten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Covered: Ik snap niet helemaal waarom dat een kwetsende opmerking is, maar wil dat wel graag snappen. Kun je dat toelichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal mijn vraag toelichten. Op de gezondheidszorg moet bezuinigd worden. Vooral psychische zorg krijgt het te verduren en wordt alleen bereikbaar gemaakt voor mensen die het echt nodig hebben. Daardoor komt een flinke groep in de knel te zitten. Ik ben daar niet zo'n voorstander van. Maar het is niet anders. Dus zouden rijpe, stevige, empathische en wijze ouderen zich vrijwillig kunnen inzetten voor jongvolwassenen die bezig zijn zich een weg door het leven te banen. Het is geen pleegouderschap. Het is meer een idee om de sociale samenhang te verbeteren. Naar mijn idee zou er behoefte aan kunnen zijn. Het viel mij van de week in; ik ben (nog) niets aan het promoten. Verder is het zo, dat in onze welgestelde maatschappij de mensen minder problemen hebben met het vinden van voedsel en onderdak (Maslow) en meer met zingevingsvraagstukken zitten. Hoe voelt dat, Covered?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paca, ik vind het overkomen alsof deze mensen in veel gevallen "de ggz maar opzoeken", alsof ze geen ander vangnet geprobeerd hebben. Ik denk dat de jongeren die bij de GGZ terecht komen, deze hulp ook echt nodig hebben. Ik ken (en ben) iemand in een dergelijke situatie (overleden ouders), en ik heb helemaal geen GGZ hulp nodig. Ik richt me tot familie, en verder kan ik het prima zelf af.
@Klaas, Ik heb geen probleem met je vraag an sich, alleen waar je zegt dat ze "zich maar tot de GGZ richten", stoot me tegen het hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komen mooie reacties. Er is meer dan ik dacht!
@Covered. Nare situatie geweest, en je hebt je er zelf doorheen geslagen. Dat 'tot de GGZ richten', is wat ik hoorde van de minister (in mijn woorden dan, he). Het moet allemaal zuiniger.
Ik dacht trouwens niet aan een eigen bureau, maar meer aan vrijwilligerswerk. Later dacht ik ook aan het idee van de adoptie-oma.

Het beste antwoord

Vrijwilligersorganisaties geven dit vorm door maatjes te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee zit hier de ruimte. Jonge volwassenen, die buiten alle circuits een soort vervangouder willen hebben, zouden door deze organisaties bemiddeld kunnen worden.

Andere antwoorden (4)

Wat jij bedoelt is er denk ik al min of meer in de vorm van pleegouders. (rijpe) Ouderen zoals jij dat noemt, kunnen zich aanmelden als pleegouders en kinderen voor korte of langere tijd opnemen in hun gezin. Zie www.pleegzorg.nl .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat als deze kinderen, jong volwassen zijn er 2 dingen kunnen gebeuren
1 Ze hebben zelf al een netwerk om zich heen, denk aan grootouders, buren, vrienden, een oom, noem maar op. Deze kinderen en hun omgeving hebben zelf al voor 'opvang' gezorgt. Gelukkig is dit een hele grote groep, die ondanks alles prima op z'n pootjes terecht komt.

2. Als ze deze opvang in hun kindertijd niet of veel te weinig hebben gehad en er komen veel problemen dan is jouw idee een goed idee. In weze is dit er al, in vorm van pleegzorg, dat is geen GGZ. Maar deze kinderen kunnen natuurlijk zoveel meegemaakt hebben dat begeleiding door GGZ nodig is.

De begeleiding zou er eigenlijk veel eerder moeten zijn, daar ligt het voorkomen van het probleem van ontspoorde jongeren (gedeeltelijk natuurlijk, elk geval is anders)

De omgeving heeft veel invloed op de ontwikkeling van kinderen, zeker als de thuissituatie te wensen overlaat, maar hierin ingrijpen is geen taak van het GGZ, maar van jeugdzorg. Dat is nu al zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed bedoeld, maar redelijk overbodig, jouw idee.

Het is een feit dat er best veel kinderen zijn die weinig aan hun ouders hebben door een van jouw redenen of anderszins. Vaak hebben zij al hulp: van school, van familie, van gezinsbegeleiding, en inderdaad via pleegzorg..

Wat je zelf wel altijd kunt doen: als je ziet dat er in je omgeving een gezin is dat het wat moeilijk heeft, biedt je hulp aan. Dat kan zijn: een luisterend oor bieden,een keer passen, helpen bij klusjes. Als een prettige buur.
Maar ga niet een eigen bureau hulpverlening beginnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het er ook al in de vorm van
Crisis opvang (OUders zorgen wel voor hun kinderen maar worden soms tijdelijk of in de weekenden ontlast door de pleegouders).
Pleeggezinnen, als de ouders totaal uit ouderlijke macht zijn gezet of overleden zijn en er geen familieleden zijn welke de zorg opzich willen nemen.
Grote broer / zus projecten, voor kinderen / jeugd dit enkel wat hulp nodig hebben om niet af te glijden naar jeugdbendes of criminaliteit, maar ook voor gewone vragen over bijvoorbeeld sexualiteid.

Als je meer doelt op 16 jarigen (en ouder) en ouder deze hoeven al niet meer perse in een pleeggezin. Deze worden meer door sociale diensten bij gestaan maar weigeren eerder dergelijke hulp en nemen genoegen met hun vrienden.