Ja en wat dachten we van het milieu?
De goederen moeten steeds vervoerd worden, met alle milieugevolgen van dien. Uitlaatgassen van vrachtwagens zijn nou niet bepaald goed voor het milieu, evenals vliegverkeer. Verder speelt bij groenten en fruit nog een rol dat het onrijp geplukt wordt, met als gevolg dat het fruit minder lekker is.

Nog een nadeel is het verloren gaan van de authenticiteit van dingen. Veel goederen worden bijvoorbeeld in China geproduceerd en door andere landen geimporteerd, waar je ook in de wereld komt, spullen lijken allemaal op elkaar.

Nog een nadeel wat ik kan bedenken is kinderarbeid/arbeid van volwassenen voor hele lage lonen. Als we hier in Nederland iets kopen wat ook in Nederland is geproduceerd, weten we dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen en als het legaal is gebeurd, er ook een redelijk loon voor gegeven is. (al valt daarover nog te twisten). Echter, heel veel spullen worden in derdewereldlanden geproduceerd, waar vaak kinderarbeid voorkomt of volwassenen een heel slecht loon krijgen. Zolang er een enorme afzetmarkt is voor die producten, verander er niks aan die schrijnende situatie. Gelukkig komen er wel steeds meer fair trade producten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb nog een hele interessante link voor je gevonden over de internationale handen, door de universiteit Leiden:
http://www.let.leidenuniv.nl/history/RES/Eco/hoofdstuk09/evhw09.html
Erg uitgebreid, zeker de moeite waard als je echt geinteresseerd bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Lotte, voor je goeie antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JeeJ

Andere antwoorden (1)

Dat er vervelende beesten of gevaarlijke bacteriën meekomen met de verpakking.
Dat we afhankelijk worden van een goederenstroom uit het buitenland die ineens weg kan vallen door onlusten of een ramp aldaar.
Dat producten vol kunnen zitten met drugs.
Dat je al dan niet dode verstekelingen in een schip, vrachtwagen of container kunt aantreffen.