Hoe ga ik als sportleider om met storende ouders/toeschouwers?

Er is alweer niks op internet te vinden over dit onderwerp, dus wil ik graag jullie hulp hebben. Heeft iemand hier een antwoord op?

Toegevoegd na 4 minuten:
De ouders kunnen alles aan de kant doen, roepen en schelden. Ook zou het makkelijk zijn als ik een stukje weet over geweld langs de kant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doen ze dan precies? Roepen, schelden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil ik ook graag weten en waarom gebeurt het? Er gebeuren soms ook hele rare dingen in het veld en daar horen ook emoties bij. Maar dat het hier en daar de spuigaten uitloopt, daar ben ik het wel mee eens. kun je een voorbeeld geven van een incident waarin je niet weet hoe ermee om te gaan?
Annswers
12 jaar geleden
Goeie vraag remmut, goed ook dat je naar oplossing zoekt.

Antwoorden (10)

Geef de ouders een briefje mee met regels, die je zelf opgesteld hebt, of spreek ze er in het algemeen op aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem eens contact op met de KNVB.
Ook als je niet van de voetbal bent.
Jij bent echt niet de enige die zicht hier aan stoort.
Volgens mij zijn die bezig met een programma om dit gedrag aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga in overleg met de vereniging gele en rode kaarten voor de toeschouwers. Maak een reglement op met de regels en wat bestraft wordt met een rode of gele kaart. Bedenk een straf bij de rode kaart, bv het verlaten van het terein of het verplicht in de kantine zitten tot na de wedstrijd.

suc6!

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar het is erg vervelend en ooh z'n slecht voorbeeld voor de spelertjes! ik heb de ouders weleens op de vuist zien gaan op het veld....tututut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel hockey en moet daar ook wel eens fluiten als er dan storende ouders aan de kant staan stuur je ze wat naar wat bij ons de wedstrijdtafel heet om zich te komen verantwoorden en dan hebben ze kans dat als ze daarna niet rustig zijn ze maar in de kantine moeten zitten totdat de wedstrijd afgelopen is. Misschien wat om voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook zeggen: luister even, ik doe mijn job met hart en ziel. Ik respecteer jullie maar dan moeten jullie mij ook respecteren. Als dit niet lukt, pech voor jullie maar ik doe mijn job graag.

En je gaat gewoon verder met wat je bezig was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt een beetje lullig, ik weet niet of dit nu de methode is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt mss lullig maar mensen verwachten dit tegenwoordig niet meer dat je zo gaat reageren.
Ouders behoren het goede voorbeeld aan de kids te geven. Jammer dat sommige mensen hun manieren vergeten als er een spelletje bezig is..

Er zijn volgens mij een aantal dingen die je kunt doen:
- Een regelement maken voor ouders en hun kinderen hoe zich dienen te gedragen als ze deelnemen aan jouw sportveld. Laat ze dit ondertekenen en alleen dan mogen ze deelnemen aan het sportveld.

- Als mensen zich niet kunnen houden aan de regels een 1ste waarschuwing uitdelen in de vorm van een officiele brief met de concequenties als men daarna nog steeds door gaat.
- nog steeds geen gehoor aangeven dat men verwijderd wordt als toeschouwer als men zich niet aan de regels houd.
- nog steeds geen gehoor formele brief sturen dat de kinderen en ouders niet meer welkom zijn op het veld.

Als je dit wilt doen dan moet je wel de directie achter je hebben staan. Zorg dat jullie organisatie dit soort gedrag niet tollereerd. De kinderen spelen een spelletje dit moet wel leuk blijven voor iedereen!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer als je scheidsrechter bent gewoon eerst even rustig te praten met de storende ouder(s). als ze nog niet luisteren, kun je ze proberen weg te sturen of een klacht in dienen bij de club
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw situatie zou ik een algemene vergadering beleggen met ouders en toeschouwers.

Daarin zou ik hen allereerst wijzen op hun voorbeeldfunctie ten aanzien van de jeugd en daaraan vervolgens vastkoppelen het dringende verzoek aan ieder, zich een beetje in te houden.

Als er geen gevolg wordt gegeven aan de uitnodiging voor de vergadering, kun je een circulaire laten rondgaan waarin je bovenstaande punten op schrift hebt staan.

Vraag aan ieder of zij allen, niet alleen op zichzelf, maar ook een beetje op de ander willen letten en elkaar daar desnoods op aanspreken.

Aldus dragen de mensen zelf voor een zekere sociale controle zorg.

Veel succes!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je kan dit probleem bij de leiding van de club aangeven. Je kan hierin om toestemming een stukje in een clubblad te schrijven dat het bijzonder storend is voor de training, dat de leerlingen hier onrustig van worden tijdens de training en dat het tevens geweld onder de spelers opwekt zowel tijdens als buiten de trainingen om. Je kan tevens in dat stukje aangeven dat er bij het eerstvolgende dergelijk incident de betreffende ouder of toeschouwer zonder pardon wordt weggebonjourd en bij herhaling een verbod komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er hier even vanuit dat het gaat om jonge kinderen waarvan de ouders de wedstrijden komen bekijken.

Ouders op het matje roepen, tegenspreken, wegsturen, etc heeft naar mijn mening tijdelijk effect. Ze zullen zich vast wel meer inhouden maar de frustraties zullen blijven.

Je zou juist de kinderen kunnen gebruiken om de ouders rustiger te krijgen tijdens een wedstrijd. Eventuele opties:
* Leer de kinderen dat de scheidsrechter bepaald wat er gebeurt, ook al klopt zijn beslissing niet. De scheidsrechter heeft altijd gelijk.
* Als 1 van de kinderen een overtreding begaat op de tegenspeler, zorg dat de overtreder altijd het slachtoffer overeind helpt en zijn excuses aanbied.
* Als 1 van jou kinderen onderuit wordt gehaald, laat hem/haar naar de overtreder lopen en aan de overtreder vragen of hij/zij niets bezeerd heeft. Eventueel een hand geven.
* Als de tegenstander scoort, laat het hele team klappen voor de tegenstander. Complimenteer de tegenstander.

Dit zal vast bizar klinken, maar het gaat hier niet even over winnen. Het gaat hier om een voorbeeld te geven. Kinderen moeten kunnen genieten van een sport, plezier hebben, onbevangen een wedstrijd spelen. De kinderen worden als voorbeeld ervaren voor ouders en tegenstanders. Geef vooraf aan de wedstrijd ook aan dat het hele team bijvoorbeeld een cola + snicker krijgt als ze zich houden aan jou regels. Beloon ze dus achteraf bij goed gedrag.