Is het mogelijk om zeker te weten dat stichtingen van goede doelen de donaties juist besteden?

Toegevoegd na 47 minuten:
met juist bedoel ik dat het geld terecht komt waar ze beloven.

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het bij de grotere goede doelen stichtingen uiteindelijk wel op de juiste plaats terecht komt. Maar er gaat vaak heel veel vanaf voordat het daar terecht komt.
Ik geef niets meer aan de grote goede doelen.
Ik weet dat veel van die directeuren gigantisch hoge lonen en bonussen krijgen. Dat betekent dat van al het geld wat gedoneerd wordt, dat eerst alle medewerkers betaald moeten worden. Ik snap dat ze ook betaald moeten worden als het hun baan is, maar dat hoeven niet zulke hoge bedragen te zijn. Ze zouden best rond kunnen komen van een minimum loon of iets hoger. Het gaat om het goede doel, niet om hun portemonnee! Oude mensen geven soms hun laatste centjes uit aan een collectant, en daar zit meneer directeur (bij wijze van spreken) de volgende dag lekker van te eten.
Dit las ik:
Uit de 81 onderzochte jaarverslagen blijkt dat bijna een kwart van de topmannen van de goede doelen meer dan 100.000 euro per jaar verdient. Bijna de helft van de directieleden zit op jaarbasis tussen de 70.000 en 100.000 euro. Het laatste kwart verdient minder dan 70.000 euro per jaar. Afgelopen zomer ontstond er een rel rond de directiesalarissen bij het Rode Kruis en ontwikkelingshulporganisatie SNV. Reden voor het ministerie van Buitenlandse Zaken om een onderzoek in te stellen naar de salarissen bij organisaties die minimaal een half miljoen euro ontwikkelingshulp ontvangen. Hier staan de salarissen van 2009:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/20/binnenland/riant-salaris-voor-directie-goede-doelen.xml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even zelf de link kopieren, hij pakt het laatste deel niet, hier nogmaals, misschien lukt het nu:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/09_september/20/binnenland/riant-salaris-voor-directie-goede-doelen.xml

Het beste antwoord

Er is in Nederland geen goede controle op goede doelen. Niemand weet hoeveel goede doelen er actief zijn. In ieder geval zijn er zo´n 30.000 goede doelen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Helaas worden goede doelen niet verplicht om hun jaarrekening in te leveren bij de KvK, terwijl dat voor bedrijven wel verplicht is. Hierdoor weet niemand welke goede doelen actief zijn, hoeveel geld er precies omgaat en wat er met het geld gebeurt. 16.000 van deze goede doelen hebben zich bij de Belastingdienst aangemeld als ´organisatie die het algemeen nut beoogt`. Deze doelen geven aan geen winstoogmerk te hebben en staan in Den Bosch geregistreerd zodat ze minder belasting (slechts 8% schenkingsrecht) hoeven te betalen. Ook hier wordt echter geen controle op uitgevoerd, behalve een steekproefsgewijs verzoek om een jaarverslag in te leveren. Al met al zijn er ongeveer 12.000 die actief fondsen werven en die door niemand worden gecontroleerd.

Ongeveer 450 van deze 12.000 goede doelen leveren vrijwillig hun jaarverslag in bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). 270 van deze 450 organisaties hebben een Keurmerk of Verklaring van geen Bezwaar van het CBF. Zo'n Keurmerk of Verklaring betekent dat er op een aantal punten naar een goed doel gekeken wordt, en het is de enige vorm van controle die er op dit moment is. Het geeft echter geen compleet beeld van kosten en bestedingen. Bovendien is het niet geschikt voor alle goede doelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Interessant dankjewel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, nog als toelichting: mijn persoonlijke ervaring is dat Edukans wel vertrouwd is. Mijn dochter is voor Edukans zelf naar Afrika geweest en gaat dit jaar weer, de spullen werden door haar en andere Pabo studenten afgeleverd en ze heeft ook met eigen ogen gezien dat het geld wat was gesponsord goed werd besteed. Elke jaar gaan er bekende mensen ook mee als ambassadeur belangeloos. Doen veel scholen mee met deze actie en schoenendozen die door nederlandse kinderen voor bijv. afrikaanse kinderen worden persoonlijk afgeleverd door studenten. Meer info op edukans.nl

Andere antwoorden (2)

Nee om de simpele reden dat je dan eerst een vaag begrip als juist moet verklaren. Daarnaast kan je nooit iets zeker weten.
Wat veel goede doelen wel doen is een jaarverslag of ander document publiceren om zo tranperanter te werken. Daarnaast zijn er keurmerken die je enigzins de garantie geven dat je geld besteed wordt aan de het doel dat je wil helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een register van Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) waarvoor instellingen zich kunnen opgeven. Daarvoor moet eerst door de Belastingdienst de rechtmatigheid van de aanvraag in een procedure worden vastgesteld, waarna - na goedkeuring - opname in dit register volgt.
Dit register is te vinden en raadplegen via de Belastingdienst of via onderstaande link: hier wordt men slechts in opgenomen als er goedkeuring door de Belastingdienst is gegeven.

Eenmaal opgenomen worden er nog controles op de blijvende rechtmatigheid uitgevoerd: er zijn al organisaties uit het register verwijderd.

De ANBI-erkenning is ook van belang voor de schenker omdat slechts een gift aan een erkende ANBI voor de belasting aftrekbaar is sinds de wetswijziging in 2008!

BERT.
Bronnen: